Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12727
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 apr 2024 14:20

Dat klopt de laatste twee heb ik er vanaf moeten snijden.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 apr 2024 21:04

Nou, ik had de nieuwe met veel moeite en zonder bandenlichters op de velg gekregen, tot ik plotseling tot het besef kwam, dat de band niet correct gemonteerd was, verkeerd rotation richting :lol:
Dus band er weer af moeten trekken, en de 2de keer wel in de juiste richting gemonteerd.
Heb dus al eens kunnen oefenen :D

Remco87
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 jan 2017 10:15

Remco87 14 apr 2024 22:19

Misschien een veel beantwoorde vraag, maar welke sealant hebben jullie nu de beste ervaring mee? Gebruik nu doc blue, maar dit kan me niet voor 100% overtuigen!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 14 apr 2024 22:56

Remco87 schreef: 14 apr 2024 22:19 Misschien een veel beantwoorde vraag, maar welke sealant hebben jullie nu de beste ervaring mee? Gebruik nu doc blue, maar dit kan me niet voor 100% overtuigen!
Waarom overtuigd het je niet? De ene sealant gaat langer mee dan de andere. Ook zit er wel verschil of het goed of minder goed sealt.

Maar uiteindelijk komt er altijd een punt dat het niet werkt. Door de grote van het gat en hoe hoger je bandendruk hoe minder fijn sealant werkt.

Daar zijn plugs voor uit gevonden!

Ik heb zoveel verhalen over sealant gelezen, maar uiteindelijk worden daarin zoveel details niet vermeld en loopt er zoveel onkunde rond. Daar zijn lastig conclusies aan te hangen.

Zelf gebruik ik Orange Seal Endurance. Prima ervaring de afgelopen 2 jaar. Gaat lang mee. Maar ik rij met max 4 bar op de racefiets, dan werkt het beter dan bij 6 bar.


Veel goede dingen gelezen ook over Orange seal. Maar dat heb ik ook over Silca en Stans. (Maar zoals ik al zei, hoeveel waarde heeft dat).

Squirt sealant en blue doc ben ik geen fan van.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8597
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 apr 2024 08:49

Remco87 schreef: 14 apr 2024 22:19 Misschien een veel beantwoorde vraag, maar welke sealant hebben jullie nu de beste ervaring mee? Gebruik nu doc blue, maar dit kan me niet voor 100% overtuigen!
Wat heeft je niet overtuigd?
Je kan een keer naar een kunstgrasveld gaan en daar rubber korrels scoren even zeven en in de band bij de seal doen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12727
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 apr 2024 09:59

Ik vind notubes best goed, zeker als je er een plug bijsteekt werkt het vrijwel altijd, ik geef het 7.

Muc-off vind ik de beste geef ik een 8,5. Maar die is wat dikker en moet je wel wat meer van in de band doen.
Laat een mooie laag achter, banden blijven nog beter op druk. Ik heb banden die ik 3 a 4 weken niet hoef bij te pompen.

Muc-off laat ook niets achter in de band, met water schoonmaken en klaar. notubes laat echt laagjes achter en hoopjes.

Nadeel dat je in een raceband de eerste keer, als het voor lekprotectie is wel 40 a 50ml moet toevoegen.
Ik heb daar op de MTB nu twee maal zonder het te merken mee lek gereden en dat waren best wel sneetje van 3 a 4mm.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5096
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 apr 2024 11:05

Wij zijn ooit met Orange Seal begonnen, toen eens overgestapt naar Stans (volgens mij zelfde spul als doc blue) maar had het idee dat de banden sneller druk verloren (dus vaker bijpompen). Nu weer terug naar Orange Seal en bevalt hier gewoon het beste. Spul maakt wat een seal laagje aan de binnenkant van de band en moeten misschien eens in de 1 tot 2 weken bijpompen.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 15 apr 2024 11:52

Muc-Off ben ik juist weer vanaf gestapt. Ik was onder de indruk van een aantal gaten die succesvol gedicht werden maar nu had ik een zeer poreuze band aan een kant en die werd maar niet succesvol permanent gedicht door Muc-Off. Na een avondje op zijn kant leggen was het telkens weer even prima, tot de volgende rit, dan was de "coating" er denk ik weer van de wang af gecentrifugeerd en was hij weer net zo lek als daarvoor. Ik ben hierdoor een paar keer met een slappe band thuis gekomen na een langere rit.

Ik vermoed dat dit inderdaad komt doordat het wat dikker is en niet goed in de band zelf wordt opgenomen (waardoor je het inderdaad wel weer goed schoon krijgt).

Daarna even oude vertrouwde Stans geprobeert maar die kreeg hem ook al niet dicht... Toch maar even Orange Seal (regular) gebruikt omdat ik dat nog had staan en waarempel, na een half uur geen belletje meer te zien bij het onderdompelen in een teiltje water, inmiddels ook wat (lange) ritten er op zitten en de band blijft nu perfect op druk. Voor nu ben ik dus over op Orange Seal, zeker in probleem banden.

Stans is iderdaad hetzelfde als Doc Blue.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 15 apr 2024 11:57

Is eigenlijk weleens een test gedaan met verschillende sealants in verschillende banden?
Mijn ervaring met Doc Blue en Schwalbe banden is uitstekend (telkens kunnen doorrijden na lek en daarna ook niet hoeven te plakken), terwijl mijn ervaring met Conti GP5000TR en Doc Blue een stuk minder was (minuscuul gaatje dat boven 3 bar telkens opengaat).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4242
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 apr 2024 12:00

Hier word zelden Effetto Mariposa Caffelatex genoemd. Ik gebruik dit inmiddels een jaar of 3. Op de gravelbike én de wegfiets. Bevalt mij prima én is volgens mij ook nog één van de voordeligere merken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12727
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 apr 2024 12:42

fietsslak schreef: 15 apr 2024 11:57 Is eigenlijk weleens een test gedaan met verschillende sealants in verschillende banden?
Mijn ervaring met Doc Blue en Schwalbe banden is uitstekend (telkens kunnen doorrijden na lek en daarna ook niet hoeven te plakken), terwijl mijn ervaring met Conti GP5000TR en Doc Blue een stuk minder was (minuscuul gaatje dat boven 3 bar telkens opengaat).
Dit is wel een aardige test, niet diverse banden etc.
Maar opzich zegt het wel wat.

https://www.youtube.com/watch?v=s4FHCg72dXQ

Orange seal is ook prima, zelf nooit gehad maar om mij heen veel goede verhalen.
Caffellatex is best wel oud, werd vroeger heel veel in de MTB wereld gebruikt, ook heel goed.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 15 apr 2024 12:50

Met betrekking tot dat type testen, gaten dichten gemaakt met een schoevendraaier in een bikestand is een ding, gaten permanent dichten in een werkende band onder belasting is weer wat anders. Eerste prioriteit vind ik dat de latex een goede initiele afdichting maakt, ook wanneer bij een maandagmorgen-bandje die iets te poreus is, gaten dichten in de praktijk is toch vaak hit en soms miss en in dat laatste geval heb je pluggen zoals mhr-zip al aanhaalde.

Maar wat pluggen betreft, de dynaplug refills zijn al even nergens meer op voorraad :(.

Plaats reactie