Tubeless
Ik moet ongeveer 0.5 bar per 2 dagen bijpompen. Kan daar op zich mee leven, maar vraag me toch af of er een manier is om de oorzaak te achterhalen. Of beter nog, dit te verhelpen . Banden (Continental Grand Prix 5000 S TR) liggen er nu 3 weken op.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wellicht 20ml bijvullen.
Ik heb banden die echt 2 maande op druk blijven. Ik heb 2 Pirelli scorpions RC, na twee weken pakte ik de fiets weer en de MI pomp ging 2 seconden aan op dezelfde waarde, nou dat is nagenoeg 0 afloop.
Maar ook twee gelijke 28mm schwalbes op de racert. 1 hoef ik eens in de 2 a 3 weken even bij te pompen en de andere moet elke rit, zelfde velg, zelfde montage, zelfde vloeistof.
Ik heb banden die echt 2 maande op druk blijven. Ik heb 2 Pirelli scorpions RC, na twee weken pakte ik de fiets weer en de MI pomp ging 2 seconden aan op dezelfde waarde, nou dat is nagenoeg 0 afloop.
Maar ook twee gelijke 28mm schwalbes op de racert. 1 hoef ik eens in de 2 a 3 weken even bij te pompen en de andere moet elke rit, zelfde velg, zelfde montage, zelfde vloeistof.
Slechte latex of gewoon domme pech. Meestal in 90% van de gevallen dat je lek rijdt merk je het nauwelijks, soms wat spetters en klein beetje drukverlies en rijd je gewoon door en kom je thuis zonder te stoppen tenzij je teveel druk hebt verloren want dan moet je bijpompen. Werkt de latex niet dan zal je een binnenband moeten monteren en idd met je handen in de latex maar daar wen je wel aan. Blijft de band vast in de velg dan zou je een Dynaplug kunnen plaatsen, band oppompen en verder rijden. Menigeen op dit topic is jouw voorgegaan, maar enkele zijn afgehaakt.MarkVeenstra schreef: ↑11 mei 2022 14:37 Bij het 3e ritje had ik dan lek. Gaatje van een paar mm groot. Latex all over the place, gat werd niet gedicht. (28mm banden ~4.8 a 5 bar druk - met mijn 90kg niet overdreven volgens mij)
Dan dus binnenbandje erin (ik was nog niet van de plugs ed aanschaffen). Alles onder de latex dan natuurlijk.
Maar ik dacht ook, leuk.., áls de latex wél zijn werk zou doen ben je alsnog de helft van je druk kwijt oid. Moet je alsnog bijpompen. Geen ramp, maar het is niet dat je ermee thuis komt zonder stoppen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Sinds 10 jaar dat ik nu tubeless op de racer rijd is dat ook mijn ervaring en maak mij daar niet druk om omdat ik toch voor elke rit de bandenspanning controleer/corrigeer. Extra latex toevoegen heeft helemaal geen zin, tenzij bewezen is dat je banden een bepaalde hoeveelheid latex in ml. opzuigen om luchtdicht te worden (gebruiksaanwijzing fabrikant) want dan kan/moet je er rekening mee houden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Maar gewoon dezelfde sealant kun je gewoon bijvullen zonder die aangekoekte oude sealant te verwijderen?Orlok schreef: ↑12 mei 2022 10:45 Tenzij je de samenstelling weet van de oude sealant zou ik deze verwijderen en nieuwe sealant gebruiken. Je hebt n.l. sealant op basis van ammoniak, zonder ammoniak, met synthetische latex, natuurlijke latex, zonder latex . . . . dus tenzij je als chemicus weet wat je doet zou ik niet bijvullen.!
Natuurlijk, dezelfde sealant gewoon bijvullen.Djemz schreef: ↑12 mei 2022 16:41Maar gewoon dezelfde sealant kun je gewoon bijvullen zonder die aangekoekte oude sealant te verwijderen?Orlok schreef: ↑12 mei 2022 10:45 Tenzij je de samenstelling weet van de oude sealant zou ik deze verwijderen en nieuwe sealant gebruiken. Je hebt n.l. sealant op basis van ammoniak, zonder ammoniak, met synthetische latex, natuurlijke latex, zonder latex . . . . dus tenzij je als chemicus weet wat je doet zou ik niet bijvullen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee dan niet bijvullen! Maar mocht je met 30ml zijn begonnen wil het wel eens helpen na eerste montage
@Djemz juist de oude niet verwijderen, lekker laten zitten, hooguit als de band eraf is de oude melk eruit maar niet de band helemaal schoonmaken iig. Dat doe ik echt nooit
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
30ml lijkt me wat weinig. Zeker bij de eerste keer vullen. Volgens mij is 60ml voor racefietsen wel een goede hoeveelheid. Die kleine flesjes latex, die je makkelijk op je ventiel zet, zijn ook allemaal rond de 60ml. Wellicht dat er een verband is?
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 15 mei 2022 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die waren er al toen er nog geen race tl was
60ml is veel hoor maar kan.
Ik monteer met 40 in een raceband en bijvullen 30 oid, beetje op gevoel hoeveel er nog in zit.
60ml is veel hoor maar kan.
Ik monteer met 40 in een raceband en bijvullen 30 oid, beetje op gevoel hoeveel er nog in zit.
Het verband van een 60 ml flesje is dat het voldoende moet zijn voor twee tubeless banden.boswielrenner schreef: ↑14 mei 2022 11:50 30ml lijkt me wat weinig. Zeker bij de eerste keer vullen. Volgens mij is 60ml voor racefietsen wel een goede hoeveelheid. Doe kleine flesjes latex, die je makkelijk op je ventiel zet, zijn ook allemaal rond de 60ml. Wellicht dat er een verband is?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
ohhh ok.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29