Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5144
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2014 12:55

Vanmorgen bij het oppompen van mijn banden merkte ik dat mijn Schwalbe Ultremo ZX tubeless achterband zachter was dan gewoonlijk, n.l. 3,5 i.p.v. 5,5 bar. Het was mij eergisteren dus niet opgevallen dat ik lek had gereden. Een snee van ong. 4 á 5 mm op het loopvlak was de boosdoener. Toen ik de band op druk wilde brengen spoot de latex eruit en kreeg het lek niet dicht.! :o

Nadat ik de band had gedemonteerd bleek die 'grote' snee maar een klein gaatje te hebben veroorzaakt!! Besloten om de proef op de som te nemen en heb aan de binnenkant een bandenplakker erop geplakt en ben nu benieuwd of/hoe lang dat houdt. :roll:

Ik heb er inmiddels al 3056 km mee gereden. Het loopvlak is bijna vierkant, heeft veel littekens, voelt ruw en plakkerig aan. De Ultremo tubeless heeft zijn langste tijd gehad, denk ik.

Btw, de band demonteren en monteren op mijn carbonwiel was ook nu weer een fluitje van een cent, zelfs geen montagevloeistof gebruikt. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4221
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 aug 2014 13:01

Dus sinds vanmorgen en nu heb je al meer dan 3000km gereden?..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5144
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2014 17:03

ericpeters schreef:Dus sinds vanmorgen en nu heb je al meer dan 3000km gereden?..
:lol: Nee hoor, ik heb er wel vanmiddag - dus nu net - een testrondje mee gereden van ongeveer 45 km en moet zeggen dat de reparatie stand heeft gehouden. Het is nu alleen even verder afwachten wat de plakker nog doet in contact met de latex. Vooralsnog een geslaagde reparatie. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C38 Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2051
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 aug 2014 16:16

Hou ons op de hoogte.

Vandaag, wederom op natte weg, voor de derde keer lek gereden binnen 3 weken.
Lek tussen 1-2 mm groot en wederom niet helemaal door de latex gedicht.
Bij opnieuw oppompen tot 6 bar spuit de latex eruit, en daalt de druk tot 3.5/4 bar. Dus weer 40km op een halfzacht thuiskomertje gereden, tot huis.

Mijn zorgen:
- lekbestendigheid van de Schwalbe One Tubeless is slecht, maar er zijn weinig goede alternatieven.
- de kwaliteit van Schwalbe doc blue vloeistof.

Heeft iemand betere ervaringen met andere latex, zoals oa. Joe's no flats ?

Dit is zeker niet zoals in de promofilmpjes van Schalbe, waar de vloeistof netjes een wit bolletje vormt en het lek dicht.
Of het kan de druk van 6 bar niet aan, maar dat lijkt mij wel de bedoeling op een racer.

Ik gebruik 30ml per band en bij tweede en derde keer lek, was de achterband nieuw (1 week) tot slechts een paar weken oud.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2624
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 aug 2014 16:50

In mijn laatste fietsverslag heb je kunnen lezen, dat ook ik inmiddels 'de klos' ben. Maar ook, dat mijn 'sealant' de boel kennelijk wel voldoende gedicht heeft. Omdat ik het sneetje echter te riskant vond om mee verder te rijden en ik de band toch nog een 800 à 1000 km geef, heb ik vandaag de 'methode Orlok' ;) toegepast. Daar had ik de tijd voor, want we zitten hier met drie dagen Mistral, doch dit terzijde. De Ultremo ZX onder de kraan afgespoeld en in 't zonnetje goed laten droegen (daat gaat hier erg snel :) ). Binnenzijde heel licht met zeer fijn schuurpapier wat opgeruwd en vervolgens met normale solutie en normaal 'plakkertje' gerepareerd. Goed laten drogen, band gemonteerd en op spanning gebracht (zonder 'sealant'). Sneetje aan de buitenzijde met 'secondelijm' opgevuld. Fiets staat nu al 4 uur te rusten en ik controleer regelmatig de bandenspanning. Doe er pas weer 'sealant' in vlak voordat ik ga fietsen. Ik heb wel Doc Blue, maar heb tot nog toe 'Slime' (blauw spul) gebruikt, wat ik destijd even snel bij een lokale FM heb gekocht om een poreuze Schwalbe Ultremo ZX luchtdicht te maken. Dat spul schijnt dus ook te werken :) . Wordt vervolgd...
P.S. Ik lees altijd dat Joe's No-Flats en Doc Blue van Schwalbe exact hetzelfde spul is, dus...?
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2051
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 aug 2014 17:25

Le Grimpeur schreef: P.S. Ik lees altijd dat Joe's No-Flats en Doc Blue van Schwalbe exact hetzelfde spul is, dus...?
Voor zover ik wist is de Doc Blue dezelfde als Stan's Notubes.
Ik zal ook Wheel-Tec eens raadplegen, zodra hij terug is van de beurs. Mark verkoopt latex per liter aan de MTB'ers.

Tot dan ook maar even met solutie en plakkers aan de slag.

De zorg over de Schwalbe One Tubeless blijft, 3 regenritten, 3x lek rijden....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9424
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2014 20:39

plakken gaat gewoon goed, deed ik bij mtb banden ook altijd, wel de normale lijn gebruiken en niet de blauwe, die liet vrij snel los. Met vloeistof gaat het ook prima.

grootste gevaar van een lek plakken wat vloeistof niet dicht is het feit dat het gat dan vaak te groot is en er ook draden zijn doorgesneden, waardoor de band verder gaat scheuren houd dat in de gaten!

Doc blue is hetzelfde als notubes staat ook gewoon op de verpakking. Ik heb inderdaad gewoon een literbus, elk seisoen vul ik de mtb banden opnieuw en tussendoor nog een keer bij.

ik merkte bij joe, s geen verschil met notubes. Wel heel goed schudden voor gebruik. en heb je lek hou het gat onderaan, dan moet het echt vanzelf stoppen.

wat je nog kan proberen is joe, s racers choice, die heeft grotere kristallen en dicht grotere gaten, deze moet wel vaker worden ververst.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2624
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 aug 2014 20:59

Wiliertoerist schreef:
Le Grimpeur schreef: P.S. Ik lees altijd dat Joe's No-Flats en Doc Blue van Schwalbe exact hetzelfde spul is, dus...?
Voor zover ik wist is de Doc Blue dezelfde als Stan's Notubes.
Sorry, vergissing :oops: . Ik bedoelde inderdaad Schwalbe Doc Blue = Stan's No Tubes.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2051
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 aug 2014 21:27

wasbeer2006 schreef:
wat je nog kan proberen is joe, s racers choice, die heeft grotere kristallen en dicht grotere gaten, deze moet wel vaker worden ververst.
Is dat dezelfde als Joe's Elite Racers ?
Even snel gezocht, maar zie geen racers choice.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9424
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2014 19:05

ja klopt die is het!

kijk maar op hun site zie je ook staan dat het grotere gaten dicht, ik zie ook dat ze road races sealant hebben, of dat ook weer anders is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2051
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 sep 2014 19:53

Ik denk dat ik die Elite ga proberen.
Opmerkelijk dat Joe's voor beide producten adviseert om 50-60 ml. per band adviseert. Bij Stan's / Schwalbe is dat 30 ml.
En ik hoop dat dit wel bestand is tegen 6 bar druk die ik er na lekrijden weer in pomp. :mrgreen:

Wel even wachten op de vracht CO2 patronen die een fietsmaatje groot heeft ingekocht, veel voor weinig zeg maar.
Laatst gewijzigd door Wiliertoerist op 01 sep 2014 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9424
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2014 20:28

ik vind 60 ook veel. in mijn mtb doe ik 90ml en voor puur de nederla dse bosgrond slecht 50ml

Plaats reactie