Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5972
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 mar 2024 09:32

@wasbeer :

* Tubeless banden met een katoen sidewall ( Veloflex - Vittoria ) zijn vele malen minder stug en meer soepel dan bv Schwalbe - Continental e.d. Dit is mijn eigen ervaring en ik merkte ook dat Veloflex indien die eenmaal gebruikt was met sealant, deze zo van de velg af floepte zonder problemen. Dit kost bij een setje Schwalbe banden veel meer moeite. Maar dit gezegd hebbende ; ik heb ook mijn Veloflex moeten los snijden ( kapot snijden) omdat deze niet van de Zipp velg kwam omdat ik ook een liner gebruikte ( net als Lotto / de Gendt / Vittoria / Zipp). Dus met liner : dikke prima , zonder liner : zo van de velg af.

Dus ja wat blijft er over : in mijn ogen de mechanieker - controle van materiaal, en in mijn ogen is Hookless tubeless niet geschikt voor het pro- peloton. Er wordt redelijk veel gevallen / tegen elkaar geschuurd / kleine of grotere crashes, en bij al die gevallen pakt de prof zijn fiets op en als eerste klimt ie er op om zijn maten bij te halen. Een grondige check van materiaal vindt niet plaats, en ik betwijfel met de werkdruk of de mechanieker het wel doet aan het eind van de rit ( alles minutieus bekijken ).

Zo zijn hier wat foto’s te vinden van pro owned wielen ( in dit geval tube wielen ) en je kan er redelijk veel schades op vinden, en misschien omdat het tubewielen zijn of beschadigingen dat ze daarom zo goedkoop zijn. Ik ga ook maar terug naar tubes, lekker veilig - comfortabel.

https://cykom.com/collections/wheels?fi ... -ascending
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3036
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mar 2024 09:35

Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2024 09:39

Om bovenstaande redenen ga ik wel over van 25mm naar 28mm (22.4 intern). Gisteren geprobeerd de 25mm Conti 5000s TR van de velg te krijgen, maar dit is bijna niet te doen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3036
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mar 2024 09:41

Dat heb ik dus ook in mijn hoofd. Als je weet hoe moeilijk een band uit de velgsponning wil dan vraag ik mijzelf af hoe deze in vredesnaam van de velg af kan springen. Uiteraard onder de voorwaarde dat je je aan de spelregels houdt.

Nu spelen er tijdens het rijden natuurlijk andere krachten mee maar toch.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2024 09:50

@Rene, dat is ook wel mijn ervaring hoor. Ik had dan de katoenen ik dacht speci banden voor een vriend.
Alles staat of valt met de passing. Ik heb ook al meerdere pirelli,s van mijn velgen moeten snijden.

Los daarvan blijven mijn twee bevinden voor mij persoonlijk wel staan.
Vooral binnenbreedt + minimaal 5mm

Het is nu ook vooral Zipp, enve en syncros veel minder. Zipp zal ook in de meerderheid zijn, dus misschien niet helemaal eerlijk.
In deze situatie zou ook het lint doorgeslagen kunnen zijn en de velg geexplodeerd, al acht ik dat zo laat in de wedstrijd nihil.

Rijden met liners snap ik persoonlijk niet helemaal. Dat maakt de montage ook niet makkelijk.
Extra gewicht bij een relatief laag volume raceband doet de vloeistof lastiger zijn werk of je moet er veel meer in doen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 mar 2024 10:08

leon1 schreef: 18 mar 2024 09:35 Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Er zijn veel wielertoeristen (ik schat de meerderheid) die met een wiel rondrijden waarvan ze niet weten of het hookless is of niet. Ik voerde vorige week een gesprek met een ex-pro over het onderwerp, er kwam wat volk uit het fietsgroepje aanhaken in de conversatie, en de meesten ervan kenden de term hookless niet eens - laat staan dat ze wisten hoe ze ermee om moesten gaan. Daar schuilt het gevaar -> zij installeren willekeurig band/wielcombinaties die niet goedgekeurd zijn, met alle risico's vandien.
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3036
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mar 2024 10:12

Daar heb je ook wel een punt. Ik ben wel eens geneigd uit te gaan van mijn eigen situatie. Maar als ik spullen verkoop krijg ik soms de gekste vragen die voor mij heel voor de hand liggend zijn. Maar voor de meeste dus niet. En dan worden zaken als hookless velgen inderdaad wel link ja.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2024 11:11

raven14 schreef: 18 mar 2024 10:08
leon1 schreef: 18 mar 2024 09:35 Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Er zijn veel wielertoeristen (ik schat de meerderheid) die met een wiel rondrijden waarvan ze niet weten of het hookless is of niet. Ik voerde vorige week een gesprek met een ex-pro over het onderwerp, er kwam wat volk uit het fietsgroepje aanhaken in de conversatie, en de meesten ervan kenden de term hookless niet eens - laat staan dat ze wisten hoe ze ermee om moesten gaan. Daar schuilt het gevaar -> zij installeren willekeurig band/wielcombinaties die niet goedgekeurd zijn, met alle risico's vandien.
Precies dat denk ik ook. In onze fietsgroep (veel wedstrijdrenners) ben ik de enige die eigenlijk al het onderhoud zelf doet. Bijna iedereen parkeert de fiets bij de FM en haalt die een paar dagen later weer op. Ze hebben geen idee of het hookless of hooked is en de interne velgbreedte weten ze ook niet. Dus er wordt bij de aanschaf van een band (als ze dat al zelf doen) niet gekeken of die past bij de velg. Bijvoorbeeld Giant heeft alleen maar hookless. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de FM om de koper ook goed voort te lichten over wat hookless is en hoe hij/zij daarmee om moeten gaan. Denk dat de meesten daar zonder blikken of blozen een binnenband in leggen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2024 11:12

Dat is hetzelfde als met tubeless. Ze hebben eens gehoord dat iemand daar gedoe mee had, dus denken ze dat het lastig is en beginnen ze er niet aan. Terwijl ze niet weten of diegene die er een gedoe mee had, wist waar hij/zij mee bezig was.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2024 12:56

Niet iedereen houd van sleutelen en onderhoud.
En een race fiets heeft gewoon heel veel onderhoud nodig in verglijk met een auto die je 1x per jaar wegbrengt bv of een stadsfiets.

Je moet best wel veel weten. Schijfremmen wat wel en niet, tubeless etc. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het is best een vreemde hobby. Ik begrijp ook echt niet dat er zoveel mensen tubeless rijden.
Allemaal gedoe om niks als je niet van onderhoud en sleutelen houd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2024 13:51

wasbeer2006 schreef: 18 mar 2024 12:56 Niet iedereen houd van sleutelen en onderhoud.
En een race fiets heeft gewoon heel veel onderhoud nodig in verglijk met een auto die je 1x per jaar wegbrengt bv of een stadsfiets.

Je moet best wel veel weten. Schijfremmen wat wel en niet, tubeless etc. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het is best een vreemde hobby. Ik begrijp ook echt niet dat er zoveel mensen tubeless rijden.
Allemaal gedoe om niks als je niet van onderhoud en sleutelen houd.
En toch ervaren wij dat gedoe helemaal niet zo. Eens in de zoveel tijd monteer ik een nieuwe band (omdat de ander is versleten). Nieuwe latex erin en we kunnen weer maanden vooruit. Heb nou niet het idee dat het veel meer werk is dan een band met biba monteren. Hebben ook een compressor, misschien scheelt dat.

Ik heb een periode (toen wij een nieuw huis hadden gekocht) wat minder gefietst en na een paar maanden miste ik niet alleen het fietsen maar ook zeker het bezig zijn met het materiaal. Ik ervaar daar bijna net zoveel plezier van als het fietsen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 mar 2024 15:28

Iedere keer als ik mijn achterband vervang heb ik volgend probleem. Band plopt mooi in de velg zonder ventielkern en tyre booster van schwalbe. Dan koppel ik die tyre booster af en hoor ik weer 2 luide ploppen en zit de band niet meer op zijn plek. Ook als ik de lucht er traag laat uit ontsnappen dan komt de band ook los.
Als ik dan sealant toevoeg en met de vloerpomp probeer dan lukt dit niet.
Na een keer of 5 het proces te herhalen lukt het me uiteindelijk wel om hem terug op zijn plek te krijgen met de vloerpomp.

Het wiel leg ik meestal op zijn zij om dit te doen of hang ik weg, staat dus niet op de grond.

Met de voorband nooit geen problemen (al is die 25mm en de achterste is er 28). Met deze heb ik wel meer moeite om hem rond de velg te krijgen dan de 28mm achteraan.

Eens de sealant zijn werk gedaan heeft, dan blijft hij ook wel mooi op zijn plaats als de band leeg is.

Iemand tips hoe ik hem de volgende keer wel direct goed krijg?

Velgen zijn DT Swiss arc 1600 icm schwalbe pro one banden.

Plaats reactie