Pagina 1 van 2
gat in frame boren: waar (niet)?
Geplaatst: 04 sep 2010 13:56
door skimons
waar kan ik zonder al te veel problemen een gat (4-5 mm) in mijn (stalen) frame boren? en waar beter niet?
een plaatje met de belasting op het frame zou voor mij ook al heel mooi zijn.
locaties:
- in onderbuis, onderkant vlak bij balhoofdbuis. of beter de zijkant nemen?
- in zitbuis, boven bracket, rechterkant
- in liggende achtervork, zo dicht mogelijk bij de pat. beste boven of onderkant pakken?
en: welk (zwart alu en met klassieke bocht) stuur is sterk (dik) genoeg om een gaatje (3mm?) in te boren: bij de remgrepen en aan de achterkant van het stuur, op de plek waar de stuurpen zit. moet een draadje door (en dan de stuurpen in)
ik zeg niet waar het voor is
ik neem aan dat boren en dan afwerken met een freesje ofzo het beste is voor alu delen tegen scheuren
Geplaatst: 04 sep 2010 14:01
door amclassic-fan
DI2 groepje gekocht
Ik denk dat je met die stalen Gazelle je geen zorgen om 't frame hoeft te maken, dat kan die gaatjes wel overleveren. Als de gaatjes mooi rond zijn is de kans op uitscheuren nagenoeg 0 bij een metalen frame. Qua stuur zou ik een stuur nemen wat net een modelletje zwaarder is dan 't allerlichtste, volgens mij had Zipp een vrij klassiek stuur aangekondigd dat 260 gram zou wegen.
Geplaatst: 04 sep 2010 14:03
door ciclista
Je gaat toch niet in de Demax boren?
Geplaatst: 04 sep 2010 14:03
door skimons
Amclassic-fan schreef:DI2 groepje gekocht
Ik denk dat je met die stalen Gazelle je geen zorgen om 't frame hoeft te maken, dat kan die gaatjes wel overleveren. Als de gaatjes mooi rond zijn is de kans op uitscheuren nagenoeg 0 bij een metalen frame. Qua stuur zou ik een stuur nemen wat net een modelletje zwaarder is dan 't allerlichtste, volgens mij had Zipp een vrij klassiek stuur aangekondigd dat 260 gram zou wegen.
zat aan een Syntace stuur te denken. iemand een idee waar je info over wanddikte etc kunt vinden?
Geplaatst: 04 sep 2010 14:05
door skimons
ciclista schreef:Je gaat toch niet in de Demax boren?
je weet het niet

ik heb nog een gazelle special (met chromen achtervork) frame wat ik daar wel geschikt voor acht
Geplaatst: 04 sep 2010 15:59
door kees0251
skimons schreef:
ik zeg niet waar het voor is
ik neem aan dat boren en dan afwerken met een freesje ofzo het beste is voor alu delen tegen scheuren
Ik denk dat het voor verlichtingsdraadjes is.....
Terzake:
4 mm gaatjes in een stalen frame kan je overal boren waar je maar wil, dat blijft wel heel.
Stuur : kies een model dat niet "butted "is.
Ik heb sinds er aerogrepen zijn de remkabeles DOOR het stuur gevoerd en dus aan beide zijden 2x een 5mm gat (4 gaten totaal dus) geboord en ovaal gemaakt (dus eigenlijk in langsrichting veel meer dan 5 mm)
Met zo'n stuur heb ik dus 20 jaar gereden...., geen probleem (klassiek TTT stuur)
Geplaatst: 06 sep 2010 20:10
door skimons
kees, je bent warm.
idee was om een gaatje in het midden van het stuur te boren, zeg maar aan de achterkant. precies waar het gat van de stuurpen zit. dus tussen het klembereik
Geplaatst: 06 sep 2010 22:18
door kees0251
Ik vermoed nu dat je de computerdraad van de achtervork naar het stuur binnendoor wil leiden.
Een niet extreem licht en dus dun stuur heeft IMO totaal geen probleem met een gaatje van 4 mm ergens in het midden.
Geplaatst: 07 sep 2010 10:22
door sharkman113
Boren is een syntace is geen goed idee (sowiezo is van boren in een frame af te raden)
Bracketpot zal meestal geen probleem zijn maar vooral bij staal zijn ik vanwegen de redelijke flexibiliteit wel bij de buizen wegblijven.
Geplaatst: 07 sep 2010 10:43
door oldandslow
Hij zal er toch geen motortje in gaan bouwen a la Cancellara?

Geplaatst: 07 sep 2010 10:51
door skimons
ik weet niet hoor. als ik gaten in cervelo's geboord zie worden, moet dat bij een stalen frame ook wel gaan!?
wat bedoel je precies met flexibiliteit?
stuur wordt denk ik dan maar een heavy duty. kan ik beter een OS stuur nemen denk ik
Geplaatst: 08 sep 2010 14:14
door peedsbikes
Er worden toch ook gaatjes geboord voor bidonhouders...........