Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset criteriums / koersen

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 14 nov 2013 12:50

Dag allemaal, blijf jullie even lastig vallen met vragen over mijn op te bouwen koersfiets. Ik ga er maar van uit dat iedereen het leuk vindt om over fietsen te praten... Hopelijk hebben jullie wat advies voor me. Elke mening is welkom!

Ik wil, met het stijve frame dat ik heb, ook een fijne stijve wielset. Ik ben zelf groot Zonda-fan (heb een set in m'n andere fiets), maar met de waarschijnlijkheid van valpartijen zou het wel lekker zijn als ik géén voorwiel van € 200,- in de poep rijd. Bovendien denk ik dat het nog wel wat stijver kan.

Ik overweeg om een "traditionele" wielset te gebruiken om bovenstaande redenen. Of dat nu door een machine of een mens gespaakt is maakt me niet uit, maar ik neig wel naar makkelijk vervangbare onderdelen. Ik kijk naar tweedehands sets vanwege het low-budget karakter van de opbouw, opties zijn nu:

- 105 naven met CPX33 velg (36 spaken)
- Ultegra naven met Ambrosio FSC28 velgen (36 spaken)
- Open Pro velgen met Dura Ace naven (36 spaken)

Wat heeft jullie voorkeur, met mijn gewicht (ca. 87 kg), toepassing (criterium op klinkers / koers) in het achterhoofd?

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 14 nov 2013 13:05

Ik rij zelf ook criteriums én vaak met Zonda's. Eigenlijk vind ik de Zonda's al redelijk stijf, stijver hoeft voor mij niet ivm het comfort (hoewel dat grotendeels ook in de banden(spanning) zit). De set is inderdaad wat gevoelig bij valpartijen vanwege het beperkte aantal spaken. Voor wat betreft de handgespaakte voorstellen: denk dat je met alle genoemde opties wel prima uit de voeten kan. Gewoon kijken welke set er het beste aan toe is (check hoever remranden zijn ingesleten).

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 14 nov 2013 13:14

Setje zonda`s kost 299euro en dat valt toch reuze mee of niet?
En je wilt denk ik voor te koersen toch wel wielen hebben die goed bollen en niet al te zwaar zijn
Waarschijnlijk als ik deed koersen reed ik op R3/Neutrons mede door z`n niet al te hoge prijs maar wel redelijk laag gewicht en erg goed bollen van de wielen.

Denk dat wielen met dura ace naven duurder zijn dan Zonda`s
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 14 nov 2013 13:23

alpdhuez53:15 schreef:Ik rij zelf ook criteriums én vaak met Zonda's. Eigenlijk vind ik de Zonda's al redelijk stijf
Ben ik met je eens. Heerlijke wielen, vorig jaar ook veel criteriums mee gereden. Buiten het financiële aspect zou het ook mijn eerste keus zijn. Maar...
peter1981 schreef:Setje zonda`s kost 299euro en dat valt toch reuze mee of niet?
.... Denk dat wielen met dura ace naven duurder zijn dan Zonda`s
Dat valt relatief erg mee ja, qua kosten. Maar de sets die ik in het overzicht noemde kan ik vermoedelijk kopen voor (ruim) onder de € 150,-, dus dat is nog een aardig verschil.

onno1990
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2012 19:16

onno1990 14 nov 2013 13:30

Ik heb je een PB'tje gestuurd. Heb nog een handgespaakt setje liggen wat interessant voor je kan zijn.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 14 nov 2013 13:35

Tsja maar is 2e hands en zo kan je natuurlijk ook een setje 2e hands zonda`s zoeken als je over z`n wielset erg tevrede bent.
Ik zou personelijk niet vlug 2e hands wielen kopen want als je bijvoorbeeld op MP kijkt daar hebben alle wielen minder dan 1000km gelopen en als ik kijk hoeveel ik zelf rij per jaar denk ik altijd weer van ja zeker.
Net als fietsen het valt gewoon op ze schrijven allemaal pas 1000km of minder gelopen en dan een fiets van 5 jaar oud :P

Forum is vaak weer anders maar z`n groot forum als dit hangen ook genoeg mensen rond die de boel voor de gek houden.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 nov 2013 13:48

Er zit een fors verschil qua gewicht met een 36 spaaks wiel ivm Zonda/Fulcrum 3. Je kan op beide prima koersen rijden 36 spaaks is bombproof. In theorie heb je met een Zonda/Fulcrum 3 wel een meer aero een reactieve wielset te pakken. En tweedehands te krijgen voor een prima prijs. Mits recht en velgrand niet ingesleten kan er weinig mis mee zijn.

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 14 nov 2013 13:55

haaldoor schreef:Er zit een fors verschil qua gewicht met een 36 spaaks wiel ivm Zonda/Fulcrum 3. Je kan op beide prima koersen rijden 36 spaaks is bombproof. In theorie heb je met een Zonda/Fulcrum 3 wel een meer aero een reactieve wielset te pakken. En tweedehands te krijgen voor een prima prijs. Mits recht en velgrand niet ingesleten kan er weinig mis mee zijn.
Dat gewicht is nog wel een issue inderdaad. Goed, nog meer punten voor de Zonda's dus. Het gewicht van de genoemde wielset kan ik niet goed inschatten, maar het zal niet meevallen he? Allemaal rond de 1900 gram denk ik?

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 nov 2013 14:00

Mijn set Excellence velgen 36 spaaks met Record naven zat rond de 1870 gram. Wel top set om mee te rijden. Lag als een tank op de weg. Excellence zijn niet de lichtste velgen maar ben over de prestatie qua duurzaamheid en wegligging zeker te spreken!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 nov 2013 14:00

Even mijn ervaringen met de wielen die ik heb:
Rigida DP18 + Shimano 600 naven, 36-gaats:
Redelijk zwaar, maar indien geen bochten en dus continue snelheid zijn het hele aardige wielen. Goedkoop en goed alternatief voor hoge wielen in een koers zonder veel bochten.
Open pro + Campagnolo record, 36-gaats:
Iets lichter, maar lang rechtdoor motiveren ze niet om hard te gaan. Goed voor slecht weer, veel wind, trainingskoersen.
Chorus + Nemesis:
Nog lichter (vooral aan de velg), en door de tubes loopt het perfect in de bochten. Mijn voorkeursset voor criteriums met veel bochten.

om te besluiten: hoe meer bochten in de koersen die je rijdt, hoe meer ik toch zou kijken naar (lichtere) Zonda's e.d. Indien je wedstrijden in lijn rijdt met niet al te veel bochten, maakt het gewicht minder uit.
Als je FCS28 velgen kiest, ken ik alvast een goede wielbouwer in de buurt die er lyrisch over is, en ze dus zelf veel gebruikt om wielen te bouwen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 nov 2013 14:01

Wat voor de Zonda's geldt, geldt natuurlijk ook voor de Fulcrums. Je kan dus de voordeligste kopen tenzij je persé Campa wilt. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 21 nov 2013 09:05

Ik heb jullie advies ter harte genomen en een setje tweedehands Zonda's op de kop getikt. De lagers van het voorwiel hebben (naar verluidt) wat liefde nodig, het achterwiel is nieuw. De wielen komen als het goed is vandaag binnen, eens kijken wat er aan moet gebeuren!

Plaats reactie