180mm crank het geld waard?

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
Tijanus
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 dec 2018 23:12

scepticus schreef:
05 dec 2018 22:57
Tijanus schreef:
05 dec 2018 22:49
Minder kracht, meer afstand voor hetzelfde moment?
Een langere crank geeft een kleinere gain ratio, maar dat doet een lichter verzet of kleiner achterwiel ook, en aangezien je op een racefiets je verzet toch vrij kunt kiezen...

Maar dan moet je je cadans weer opschroeven om hetzelfde vermogen te leveren...

scepticus schreef:
05 dec 2018 22:57
(En idem dito uitgedrukt in vermogen).
Vermogen krijg je natuurlijk nooit kado. .

Correct, en een goed punt om in deze discussie te benadrukken.

scepticus schreef:
05 dec 2018 22:57
Dat 'klinkt' gezonder in (statische) belasting, en praktischer in gebruik van de natuurlijke maten van je ledematen. Meer spierlengte om te benutten...
Aanname. Zoals met de meeste dingen zal er ook op gebied van cranklengte vast ergens een optimum liggen, maar dat langer beter is: aanname.

Iedereen (van 50 tot 60cm frames) standaard op de 172.5mm als 'universeel-optimum' lijkt zo onwaarschijnlijk... ik heb dat altijd aan die fameuze conservatieve instelling van de wielerwereld geweten. Net zoals het gebruik van 'gewone' 28 inch wielen in de kasseienraces, waar 32 of zelfs 35 inch voor de gemiddelde kasseienvreter ook wel zal passen, en je toch echt sneller aan de overkant brengt. Maargoed, daar zal wel een leuke UCI-regel voor zijn...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9388
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 23:18

Tijanus schreef:
05 dec 2018 23:12
Maar dan moet je je cadans weer opschroeven om hetzelfde vermogen te leveren...
Maar is dat erg? Het lijkt vooral de pedal rate (baansnelheid van het pedaal) die van invloed is, niet zozeer de trapfrequentie an sich.


Iedereen (van 50 tot 60cm frames) standaard op de 172.5mm als 'universeel-optimum' lijkt zo onwaarschijnlijk...
Mensen van verschillende lengtes lopen ook allemaal over dezelfde traptreden, dat gaat ook prima ;)
Natuurlijk is het plausibel dat langere mensen met langere cranks rijden, maar het lijkt dus ook allemaal niet zoveel uit te maken.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 6354
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 dec 2018 23:38

Er is ook minimaal 1 grondige studie die dat heeft aangetoond....(Jim Martin)
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu
1985 Gazelle A Champion Mondial

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 06 dec 2018 07:33

Ik zou het geld in de knip houden en 175mm cranks nemen.
(Mijn BB is 98cm en ik heb 175mm op al mijn racefietsen en één MTB met 180mm XT cranks).

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 dec 2018 15:31

scepticus schreef:
05 dec 2018 23:18
Mensen van verschillende lengtes lopen ook allemaal over dezelfde traptreden, dat gaat ook prima ;)
Ik heb een binnenbeenlengte van een meter en ik loop niet prima over normale traptreden. Meestal neem ik bij een normale, wat langere trap twee treden per keer omhoog, soms ook omlaag, en een enkele keer zelfs drie omhoog.
Nou snap ik wel dat trappen een standaardmaat moeten hebben want ze worden niet slechts door één persoon gebruikt. Fietsen wel.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 6354
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 dec 2018 17:08

roos69 schreef:
06 dec 2018 07:33
Ik zou het geld in de knip houden en 175mm cranks nemen.
(Mijn BB is 98cm en ik heb 175mm op al mijn racefietsen en één MTB met 180mm XT cranks).
Deze mededelingen bevatten geen bewijs of aanwijzing of er iets beter of minder goed zou zijn.
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu
1985 Gazelle A Champion Mondial

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 07 dec 2018 04:49

"Deze mededelingen bevatten geen bewijs of aanwijzing of er iets beter of minder goed zou zijn."

Dat klopt, dat is het ook niet. Het maakt niks uit.
Het zit hem in de hint: "Ik zou mijn geld in mijn knip houden."

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22

Gebruikersavatar bartv 07 dec 2018 09:42

Vaak gaat de discussie over optimale cranklengte over wat de optimale lengte is voor renners van gemiddelde lengte. En dan vooral waarmee het snelst kan worden gefietst. Daar spelen vele factoren een rol. Ik mee me zelfs te herinneren dan ze bij Sky zelfs de aerodynamica mee nemen (minder luchtweerstand met kortere cranks). Maar dat heb je het echt over super-marginal gains …

Leuk item bij GCN: https://www.youtube.com/watch?v=eMAxH_Ud8YE

Voor lange fietsers zijn langere cranks een mogelijk zinvolle verbetering. Voor mij gaat het daar vooral om proportionaliteit met binnenbeenlengte: Voor iedereen is het duidelijk dat 100mm cranks voor een volwassene gewoon niet lekker fietsen. Datzelfde effect heb je voor lange benen (vaak in combinatie met grote voeten) op gemiddelde cranks (170-175mm), maar dan minder extreen natuurlijk. Dus niet meer dan logisch dat fietsers met lange benen voordeel kunnen hebben van langere cranks.

Ik ben zelf 197cm (BBL +/- 95cm) en rij nu met 180mm en 177.5mm. Eerder ook met 185mm gereden.

Wat o.a. ook meespeelt is de trapstijl: stoempers (zoals ik) zullen wellicht beter uit de voeten kunnen met langere cranks en 'spinners' met kortere. Zelf heb ik het idee dat ik op deze manier wat meer ruimte heb voor mijn trap-beweging en ook de tijd om 'm volledig af te maken (icm wat lagere cadans) in plaats van de hele tijd achter mezelf aan te rennen. Alsof je probeert hard te lopen met je veters aan elkaar gebonden zodat je net niet de optimale pas kan maken.

Voor cranklengte is er natuurlijk een flinke technische/commerciële beperking: cranks van langer dan +/- 180mm gaan problemen geven met ground-clearance, heel-clearance, etc. etc. Dus echt lange cranks (tot > 200mm) vragen al snel op een custom frame. Verder zijn cranks van >180mm beperkt verkrijgbaar en vaak erg duur.

Lennart Zinn heeft er ook zijn ideeen over: http://zinncycles.com/custom-cranks/

Conclusie: Extra lange cranks zijn geen must. Iedereen zal in de praktijk uit moeten vinden wat voor hem/haar het beste werkt. Maar voor lange fietsers die het idee hebben door kortere cranks te worden beperkt in hun beweging is proportionele cranklengte zeker een overweging waard.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 901
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 07 dec 2018 19:22

Ik ben 4 jaar geleden overgestapt van 175mm naar 180mm (194cm lang bij een BBL van 100cm). En ik wil niet meer terug, voelt vooral beter tijdens bergop rijden (wat ik ook zoveel mogelijk doe).
Soms huur ik een racefiets, en dan heb je natuurlijk een 170-175 mm crank, en dat voelt voor mij gewoon net niet goed aan en dat voel ik ook meteen aan mijn knieen bergop (ga dan maar een versnelling lichter rijden ter compensatie).

Naar mijn idee is het bewijs simpel, biomechanisch hebben langere benen ook langere cranks nodig om dezelfde kniebuiging tijdens de trapbeweging te maken.

PS: Het is wel lastig om 'standaard' cranks in 180mm te vinden, ik heb Shimano DA9000 (2x) en SRAM Rival (1x)
Canyon Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL, CF SL 2014, Ultimate AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
buddo
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Eelde

Gebruikersavatar buddo 07 dec 2018 20:43

Antonius12345 schreef:
05 dec 2018 11:05
Dan toch 130 mm als het niets uitmaakt . Speren moeten zich aanpassen op de lengte
Toch bijzonder dit... een topic van 5 jaar terug weer tot leven weken en dan ook nog het advies voor een crank geven van 5 cm korter... en dat er vervolgens nog 2 pagina discussie achter weg komt :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten