Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra DI2

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 aug 2011 00:10

Geen verstand van electronica maar waarom zitten er eigenlijk van die belachelijk grote en relatief zware accu's bij de electronische groepen ? Dat ze maanden goed blijven zonder opladen is mooi, maar het zou toch ook geen probleem moeten zijn om na een paar dagen een heel kleine lichte accu s'nachts een keer aan het infuus te leggen ? Of zijn die kleine niet krachtig genoeg ?

Nu blijft het een beetje jammer dat de electronische groepen zwaarder zijn dan de mechanische. En ik zie ook nog lang niet alle profs er mee rijden dus zoveel beter zal het ook weer niet zijn.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 aug 2011 08:26

Heb je die accu al weleens gezien? De meesten hebben geen idee wat groot is en een beetje zaklamp heeft batterijen die zwaarder zijn (inderdaad het systeem heeft reservecapaciteit nodig en ook aan Li-ion zit een minimum als zou een halve versie wel te doen zijn.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 02 aug 2011 22:42

http://racefietsblog.nl/shimano-ultegra ... -en-video/" onclick="window.open(this.href);return false;

lijkt mij dat er snel aan zit te komen, anders is het maken van prototypes nog meer geldverspilling dan de redenen eerder in posts genoemd.
Ik heb zelf helaas geen ervaring met dit systeem, maar lijkt mij heerlijk om iets in 'standen' te kunnen afstellen ipv de spanning op kabels, uitwijking van derailleur etc..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 aug 2011 23:07

Grappig, ik zag laatst twee 7 jaar oude Koga hybrides met Shimano Nexave Di2, inclusief electronisch geregelde vering voor en achter. Eigenaren waren nog steeds erg tevreden over hun fiets.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 aug 2011 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 aug 2011 14:24

Mavic werkt na al die jaren ook nog steeds prima enige verschil met shimano is dat je daar ook als gebruiker redelijk handig moet zijn (aan de andere kant is die groep wel draadloos)

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 07 aug 2011 22:43

Staat test op bikeradar. Klinkt veelbelovend http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... n-11-45107" onclick="window.open(this.href);return false;

matijs
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2010 23:25

matijs 27 aug 2011 14:31

Een andere vraag over Di2;

als je een 2012-model racefiets koopt met mechanische Ultegra, kan je dan na een paar jaar 'upgraden' naar electrisch? En dan bedoel ik uiteraard keurig met de kabels binnendoor etc.

Ik snap dat er sowieso 'Di2-compatible' bij het frame vermeld dient te zijn, maar het is mij niet duidelijk of je dan later ook nog kan switchen.
fietsen is gezond..... zeggen ze!

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 28 aug 2011 01:52

Hoe staat het eigenlijk met de concurrentie. Nu Shimano met een electronische groep komt die langzaamaan in de betaalbare zone gaat komen lijkt het me dat SRAM en Campagnolo niet lang meer kunnen wachten met het uitbrengen van een altenatief. De mechanische DA groep zal hevige concurrentie gaan krijgen van de Ultegra Di2 maar dat zal net zo goed voor de SRAM Red / Force en Campa Record / Chorus gelden. Weet iemand of beide andere firma's druk bezig zijn (ongetwiijfeld) en is daar al wat over bekend?
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 28 aug 2011 06:11

Carrinthe schreef:Hoe staat het eigenlijk met de concurrentie. Nu Shimano met een electronische groep komt die langzaamaan in de betaalbare zone gaat komen lijkt het me dat SRAM en Campagnolo niet lang meer kunnen wachten met het uitbrengen van een altenatief. De mechanische DA groep zal hevige concurrentie gaan krijgen van de Ultegra Di2 maar dat zal net zo goed voor de SRAM Red / Force en Campa Record / Chorus gelden. Weet iemand of beide andere firma's druk bezig zijn (ongetwiijfeld) en is daar al wat over bekend?

Campa heeft is ook al lang bezig http://www.bikeradar.com/news/article/c ... tem-28244/" onclick="window.open(this.href);return false;
What makes the boat go faster?

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 28 aug 2011 10:05

SRAM wil er niet aan volgens de laatste berichten. Zij vinden elektronisch schakelen niet passen bij de sport. De tijd zal leren wat dat betekent voor SRAM.

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 28 aug 2011 11:36

liviolivius schreef:Campa heeft is ook al lang bezig http://www.bikeradar.com/news/article/c ... tem-28244/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeetje,.. die zijn inderdaad al een tijd bezig, op de site waar je naar verwijst zag ik ergens zelfs 2003 staan.

Maar ik vind het dan eigenlijk onbegrijpelijk dat men dan nu nog geen elektronisch systeem op de markt heeft terwijl Shimano nu al een aantal jaar bezig is. Misschien dat de noodzaak er niet was gezien de prijsstelling van de DA di2 maar de Ultegra di2 is een rechtstreekse aanval op het marktaandeel van alle concurrenten in het hogere segment. Ik ben benieuwd wanneer Campa ermee op de markt komt en wat hun prijsstrategie zal zijn. Ik neem aan dat bij hun eerste introductie de prijs eerder vergelijkbaar zal zijn met de DA di2 dan met de Ultegra di2 omdat ze anders hun hele verdere assortiment in de wielen rijden. Maar dan moet de nieuwe groep wel serieuze meerwaarde hebben om 1000,- meer te kosten en blijft de concurrentie van de Ultegra di2 t.o.v. de Chorus en Record groep onbeantwoord. Het lagere gewicht en de merkentrouw zal voor sommige wielrenners genoeg zijn om nog voor een Chorus of Record (of SRAM model) te kiezen maar ik denk dat heel veel mensen toch in de verleiding gaan komen om over te stappen.
ajhoff schreef:SRAM wil er niet aan volgens de laatste berichten. Zij vinden elektronisch schakelen niet passen bij de sport. De tijd zal leren wat dat betekent voor SRAM.
Als dat de rede is dan vind ik dat erg naïef, ik ben eerder geneigd te denken dat ze nog geen productie klaar product hebben. Tot die tijd wil je toch je product verkopen en dan kan je niet veel anders dan met dit soort drogredenen komen. Ze zullen vast wel ergens aan het testen zijn en met de introductie van de Ultegra di2 moeten ze haast gaan maken.

edit: Ik kwam dit artikel tegen,.... oef,... klinkt alsof SRAM nog in de ontkenningsfase zit.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2011 12:14

Movistar rijdt al met 11sp electro. Zal dus niet lang meer duren neem ik aan.
Less is bore

Plaats reactie