Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen voor criteriums - wintervoorbereiding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 04 okt 2010 15:34

Ik heb dit jaar voor het eerst kennisgemaakt met wedstrijdrijden, en met enig succes. Daar wil ik volgend jaar op doorpakken en me deze winter gaan voorbereiden. Wat zou dan voor mij het beste aanvalsplan zijn?

De wedstrijden (zonder licentie) die ik ga rijden zijn veelal korte en vlakke rondjes om de kerk van om en nabij 1 uur. Zeer explosief en veel aanvallen dus. Ikzelf ben nu 82 kg en 1,81 m. Qua explosiviteit wil ik me verbeteren en er mogen eventueel een paar kilo af.

Qua tijd heb ik 's winters alleen de weekenden om overdag buiten te fietsen. Af en toe kan ik als m'n agenda het toelaat een ritje naar m'n werk doen, heen en terug 60 KM. In de winter 's avonds op de racefiets zie ik niet zo zitten, dan liever op de Tacx. Ook hardlopen doe ik graag, vooral tijdens de winteravonden om zo toch nog wat buitenlucht mee te pakken.

Met bovenstaande, wat zou voor mij de beste aanpak zijn?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2010 16:22

Gewoon lekker fietsen en sporten, komen de betere prestaties vanzelf wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

freakish
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:50

freakish 04 okt 2010 16:27

+1
volgens mij ben je al aardig op weg door in de weekenden buiten te fietsen en door de week te tacxen en hard te lopen.

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 04 okt 2010 21:07

Deze winter gewoon lekker doorfietsen en 's avonds op de tacx. In het weekend een veldtoertochtje meepakken en daar eens een keertje wat dieper gaan. Volgend seizoen zoveel mogelijk criteriums rijden, dat is de beste training.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 04 okt 2010 21:30

hardlopen is natuurlijk leuk maar van hardlopen ga je niet harder fietsen. Het is een training die niet specifiek genoeg is voor het fietsen.

Mijn idee is om in de winter eens wat krachttraining te gaan doen. En dan met name op explosiviteit. Verder zo veel mogelijk buiten fietsen, intervallen of sprinttraining. In de sportschool maximaal meedoen aan spinning.

een paar kilootjes afvallen zal ook geen verkeerde uitwerking hebben.

Bovenal geldt natuurlijk dat je vooral plezier moet hebben in sport en training
Opgeven is geen optie!

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 05 nov 2010 18:07

Toch geen west-fries marsman ?


Ik loop ook veel in de winter en zit met het zelfde euvel als jou ,

Mijn eerste wedstrijdjes gereden(zonder licentie)en ook met redelijk resultaat maar nu? ik hoop dan ook op veel reactie's op jou post.

trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 10 nov 2010 18:50

Zorg vooral dat je niet te snel te diep gaat.
November-December-Jan:
rustig fietsen (D1, duurtraining, basis), aangevuld met wat krachttraining in de sportschool ( kan ook savonds in t donker). Bij die krachttraining kan je eventueel wat explosiviteit trainen.

Jan-feb-maart:
Wat meer D2 (intensief duur) en D3 interval.

Maart-april:
veel interval werk.

dan komt het wel goed.
Vandaag is morgen alweer gisteren

Plaats reactie