Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Help fiets total loss?

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 12 okt 2013 16:43

Dag mede forumers,

Afgelopen maandag ben ik aangereden door een dronken bestuurster, daardoor is mijn fiets zeer waarschijnlijk total loss.

Heeft 1 van jullie ervaring wat ik nu kan doen? Mijn rechtsbijstand verzekering gaat de schade claimen maar een expert bepaald de waarde.

De FM zegt laat enkele beschadigde onderdelen vallen dan is de fiets wellicht niet total loss (vooral de Ultegra shifters zijn erg duur).

Mijn fiets was als nieuw (ik ben zeer zuinig op mijn materiaal) dus beschadigingen laten zitten is als vloeken in de kerk.

Wellicht krijg ik bij total loss de goede onderdelen mee?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 12 okt 2013 17:36

Ik heb geen ervaring met total loss. Wel met een aanrijding vorig jaar, waarbij delen van mijn fiets beschadigd zijn geraakt, zoals zadel, schifter, stuurlint, deraileur en wielen (deze konden weer gericht worden). De schade is vergoed door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Dit is geen gespecificeerde vergoeding geweest, maar ik was accoord/tevreden met de afhandeling die in mijn ogen erg netjes verlopen is. Overigens heb ikzelf besloten om verder te blijven rijden met de beschadigde schifter, stuurlint en zadel. De schade aan de derailleur en de wielen heb ik wel laten repareren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2013 18:24

In de praktijk is het de FM die de schade bepaald en niet de schade-expert. De schade-expert gaat namelijk bijna altijd mee met de door de FM opgestelde schade.

Ik snap niet helemaal wat het voordeel voor jouw is om de fiets niet total loss te laten verklaren. Som van de adviesprijzen van de kapotte onderdelen is hoger?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 12 okt 2013 18:55

amclassic-fan schreef: Ik snap niet helemaal wat het voordeel voor jouw is om de fiets niet total loss te laten verklaren. Som van de adviesprijzen van de kapotte onderdelen is hoger?
Volgens mijn FM wordt dan de dagwaarde van de fiets uitbetaald en dat is volgens hem 50% of minder.
Veder is deze FM is erg duur, alle onderdelen zijn elders minstens 30% goedkoper. dus Ergens anders zou de fiets wellicht niet total loss zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2013 19:18

Zo hoog is de afschrijving niet die ze normaliter hanteren. Normaliter heeft de FM marges die groot genoeg zijn dan je ook met wat afschrijving er zeker niet op achteruit gaat in zo'n geval.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 12 okt 2013 20:22

amclassic-fan schreef:Zo hoog is de afschrijving niet die ze normaliter hanteren. Normaliter heeft de FM marges die groot genoeg zijn dan je ook met wat afschrijving er zeker niet op achteruit gaat in zo'n geval.
Vanwege de morfine begrijp ik je niet goed denk ik. Bedoel je te zeggen dat mijn fiets meer waard is dan50%? Of bedoel je te zeggen dat ik recht heb, bij total loss, op een vergelijkbare nieuwe fiets?
Nieuw was de fiets €1.195 en is nu 3 jaar oud.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 12 okt 2013 20:33

Laat je LBS gewoon de kosten van de reparatie specificeren, gebaseerd op zijn (hoge?) onderdelenkosten.

De verzekeringsmij keert meestal wel uit daar zij zelf geen expertise in deze hebben.

Als de uitkering zeker gesteld is kun je zelf bepalen wat je met het geld doet.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 okt 2013 21:18

Een expert zou een FM altijd vragen wat hij voor z`n fiets zou vragen als die bij hem 2e hands te koop zou staan en afshrijving wordt niet gehanteerd.
Het is namelijk de bedoeling dat jij de schade betaald krijgt in zoverre wat de fiets waard is.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat een expert 1200euro gaat betalen voor een 3 jaar oude fiets dan zou iedereen wel een manier verzinnen om z`n fiets total loss te laten gaan na 3 jaar ;)
Als je hem verkocht had zou je ook geen 1200euro gehad hebben en doorgaans krijg je een stuk meer dan dat je hem verkocht had.
Zeg hij zou 650euro waard zijn en je FM zegt 850euro zal de verzekering hier meestal in meegaan als de schade bijvoorbeeld hoger is.
Wrak mag je meestal houden maar dit is meestal ook afhankelijk van de FM de expert vraagt wel soms om het te vernietigen maar meestal niet maar is dit een winst voor de FM ;)


Ik zelf heb een schade met een Scott van 1 jaar oud die heeft tevens enkele krasje op het crank en ben benieuwd hoe dit gaat aangezien ze slecht zichbaar zijn maar ze zijn er wel echter als ik ze niet betaald krijg maar wel de rest wel ben ik naar redelijkheid tevrede.
Ik kan ook zeggen mijn fiets was als nieuw maarja als ik 900 van de verzekering krijg is m`n Scott zeker nog vlug 800euro waard najah fiets kost nieuw met de wielen wat ik erin heb ca 1800euro heb ik toch voor 100euro een jaar gereden wat niet slecht is lijkt me zo
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 okt 2013 21:19

En hoe is het met jou? Lijkt me belangrijker dan de fiets.
P.s mijn dochter is gisteren geschampt door een automobilist gevallen geen schade aan haar gelukkig,maar automobilist gewoon doorgereden en moet schade hebben ivm plastic fiets krat geraakt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 12 okt 2013 22:02

nijkie schreef:En hoe is het met jou? Lijkt me belangrijker dan de fiets.
P.s mijn dochter is gisteren geschampt door een automobilist gevallen geen schade aan haar gelukkig,maar automobilist gewoon doorgereden en moet schade hebben ivm plastic fiets krat geraakt.
Wat vervelend voor je dochter en asociaal van de chauffeur.

Met mijn gaat het redelijk, hoewel ik wonder boven wonder geen breuken heb. Mijn schouder is zeer pijnlijk, medicijn met morfine helpt niet tegen de pijn. Mijn hele arm en vingers tintelen en lijken te branden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 okt 2013 22:20

Als morfine niet helpt afhankelijk van de dosering dan zit het niet echt goed,wel naar het ziekenhuis geweest?
Neem ook aan politie bij geweest en de bestuurster gratis rit naar politie buro gehad.

idd aso chauffeur of chauffeuse jammer genoeg kon ze het kenteken door de schrik niet zo snel lezen anders effe aangifte gedaan uiteraard.
Met dochterlief gaat het prima verder gelukkig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2013 22:28

tourpretendent schreef:
amclassic-fan schreef:Zo hoog is de afschrijving niet die ze normaliter hanteren. Normaliter heeft de FM marges die groot genoeg zijn dan je ook met wat afschrijving er zeker niet op achteruit gaat in zo'n geval.
Vanwege de morfine begrijp ik je niet goed denk ik. Bedoel je te zeggen dat mijn fiets meer waard is dan50%? Of bedoel je te zeggen dat ik recht heb, bij total loss, op een vergelijkbare nieuwe fiets?
Nieuw was de fiets €1.195 en is nu 3 jaar oud.
Was die €1195 de adviesprijs? Ik weet niet wat de afschrijving is over 3 jaar. Er zit behoorlijke wat ruimte tussen de adviesprijs en de inkoop van de FM. Bij een vrij nieuwe fiets blijft de afschrijving altijd binnen die marge en heb je normaliter een nieuwe fiets zonder dat het je geld kost (tenminste als de FM een beetje redelijk is). Als je minder dan de adviesprijs hebt betaald voor de fiets dan is de kans dat je met niet tot weinig bij betalen een nieuwe fiets hebt ook een stuk groter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie