Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 okt 2013 10:28

'k was eerlijk gezegd blij dat Lars in Valkenburg won ( zeker als je ziet wat voor reacties die overwinning hier op het forum alleen al te weeg brengt).
't gaat mij ook niet echt over de prestatie op zich maar over het verheerlijken van die "schijfremmen" obv 1 overwinning en de vergelijkingen met de fiets en remmen van een meer dan pechvolle Nys.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 11:59

Voor het geval je het gemist hebt: jaren geleden riep ik ook al dat canti's gewoon waardeloze dingen zijn en had ik al mini V's op mijn Empella zitten. Dat remde al 10x beter, maar was best gevoelig voor goed afstellen.
Het is echt niet nu ineens dat er mensen naar schijven gaan kijken. Ik niet in elk geval.
Op een CX is er imho een enorme toegevoegde waarde, dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 okt 2013 12:38

daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 okt 2013 12:43

japiecarbon schreef:
daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Waarmee je dus zelf impliciet al aangeeft dat de remkracht op een gewone racefiets, met velgremmen al meer dan voldoende is...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 14:12

japiecarbon schreef:
daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 okt 2013 14:24

daniel1975 schreef:
japiecarbon schreef:
daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
Die doseerbaaheid loopt omgekeerd evenredig met de stijfheid vd remmetjes. Het is een remblok dat tegen een velg gedrukt wordt. Meer niet. Bij de Ultegra 6700 is dat bv zo stijf dat je over een kleine beweging veel kracht kan ontwikkelen. Bij SRAM Rival is dat bv slapper en moet je harder knijpen om dezelfde remkracht te ontwikkelen.

Als je naar de verschillende remmen kijkt (en bv de gewichten vergelijkt), dan zie je al duidelijke verschillen. Met voldoende gevoel in de vingers remmen die 6700's in ieder geval super. Maar de Rivals vind ik mooier.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 okt 2013 14:52

daniel1975 schreef:
japiecarbon schreef:
daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
De laatste keer dat ik met Shimano reed is al weer jaren geleden, maar Campa remt iig zeer krachtig als je wilt. Ik heb nu een double pivot achterrem (ipv de single die ik besteld had) en die vind ik zelfs iets té krachtig. In de afdaling heen ik een paar keer een glibberend achterwiel gehad. Daaruit concludeer ik dat je op een wegfiets geen discbrakes nodig hebt. Op een cyclocrosser, met nauwelijks remmende velgremmetjes en ook nog eens veel modder, lijkt me dat een heel ander verhaal.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2013 15:09

@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?

@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 okt 2013 15:34

daniel1975 schreef:@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?

@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
Wij zijn het eens inderdaad, ik bedoel vooral aan te geven dat gewone remmen soms al te krachtig kunnen zijn op een wegfiets, dus dat ik de toegevoegde waarde van discs dan niet snap.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 okt 2013 16:20

Het is dan meer een aan/uit functie, waardoor hij heel snel gaat slippen. En een slippend wiel remt slechter dan een remmend wiel.

Vandaar dat het wel eens zou kunnen dat je met schijven beter remt. De UCI heeft het op de weg nog niet goed gekeurd omdat ze bang zijn dat er ongelukken gebeuren als de helft ze wel heeft en de andere helft niet. Dus hun gaan er vanuit dat het harder remt.

Ook heb je een voordeel dat je altijd met je carbon wielen kan rijden, ook in de bergen en regen!
Op mijn aankomende racer komen schijven, dus ik ga het jullie soieso vertellen ;)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 okt 2013 16:35

Zeg mannuh, kunnen jullie ff verder gaan in een "schijfremmen" topic of zo. Dan kunnen we het hier weer gezellig over het veldrijden hebben... :evil:

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 23 okt 2013 16:39

Oh ja het veldrijden! De jaarlijkse nationale carnavalsoptocht voor de Vlamingen... :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie