Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 05 feb 2014 21:49

Het blijft mij verbazen dat mensen altijd op zoek zijn naar de beste, ultieme, niet te evenaren, persoon.
Je gaat hem nooit vinden.
Gelukkig maar want als we de beste hebben gevonden hoeven we geen wedstrijden meer te organiseren.
Dan is de uitslag daar.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2014 08:33

agentcrabtree schreef:
amclassic-fan schreef:
agentcrabtree schreef: Mocht Nys in een ander tijdperk dan begin jaren 2000 (op het hoogtepunt van de EPO) een poging op de weg doen, dan zou hij meer dan waarschijnlijk ook klassiekers kunnen winnen.
Beetje boter op je hoofd? Nys heeft ook jaren met dokter Geert Leinders gewerkt. Die hielp met toediening van EPO en bloedtransfusies bij de wegrenners, maar niet bij de kopman in 't veld die daarnaast ook nog op de weg uitgespeeld moest worden?
:roll: Nogal een 'gratuite' opmerking. Als je zo gaat redeneren dan kan je uiteraard iedereen op een ordinaire dopingzondaar à la Di Luca of Boogerd doen lijken.... Noem me gerust naïef, maar als er een handvol renners zijn waarvan ik nog geloof dat ze de laatste decennia relatief 'clean' hebben gereden, dan zit Nys daar wel tussen.

BTW: ben absoluut niet heiliger dan de paus en geen uitgesproken fan van Nys, maar ik heb wel bewondering voor wat hij presteert en dan verdient zo een renner ook wel een beetje respect...
Welke succesvolle wielrenner uit de jaren 90 en 1e helft 00 is niet op z'n minst zwaar verdacht als het op het gebruik van EPO en bloedtransfusies aankomt? Het was maar al te duidelijk dat je op paniaqua geen grote koersen in de tijd kon winnen. Een massasprintje was misschien nog wel te doen, maar een bergetappe kon je vergeten. In de cross speelt het technisch aspect wel mee, maar dat is niet zo moeilijk dat het voor de heren crossers een beperkende factor is. Het komt voor een groot deel dus gewoon aan op een uur heel veel vermogen kunnen leveren.

Het piekvermogen dat genoemd wordt van Stybar en Boonen zegt mij helemaal niets. Als het over 1 seconde is dan had ik aanzienlijk meer verwacht. Want zelfs ik als strijkijzer haal over een 1 seconde altijd al meer dan 1300 Watt (69 kg) en genoeg elite/belofte renners halen veel hogere waardes. Als 't over 10 seconde gemiddeld is, wordt 't een ander verhaal.

VO2Max zegt alleen maar iets of je ongeschikt bent voor duursport, niet hoeveel talent je hebt. Als je zonder overgewicht een VO2Max van 50 hebt dan weet je dat je nooit een geweldige duursporter zult worden. Maar een VO2Max van 80 geeft je geen enkele garantie dat je geweldige prestaties kunt leveren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 feb 2014 13:23

amclassic-fan schreef:
Het piekvermogen dat genoemd wordt van Stybar en Boonen zegt mij helemaal niets. Als het over 1 seconde is dan had ik aanzienlijk meer verwacht. Want zelfs ik als strijkijzer haal over een 1 seconde altijd al meer dan 1300 Watt (69 kg) en genoeg elite/belofte renners halen veel hogere waardes. Als 't over 10 seconde gemiddeld is, wordt 't een ander verhaal.
Cancellara haalde in 2011 op "De Muur" zo'n1450 watt (die keer dat hij Boonen 'zo makkelijk' uit het wiel reed.
Over gans de wedstrijd haalde hij gemiddeld 285 watt. (gem HR 143 piek HR 190)
Toen hij in Parijs Roubaix wegreed haalde hij gedurende 5 seconden een vermogen van 1194 Watt. (een snelheid van 58.5km/h op een 53x11).

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 07 feb 2014 19:50

Is er iets bekend over de verhouding renner/hulpmotor?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 feb 2014 21:03

Zo'n hulpmotor levert 150watt. Haha

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 07 feb 2014 21:12

ijzerenbriek schreef:Is er iets bekend over de verhouding renner/hulpmotor?
renner 100%/hulpmotor 0%.

Als Cancellara 'in form' is, dan rijdt hij van iedereen weg, ook van Tom Boonen als die 100% in orde is. Daar heeft hij geen 'moteurke' voor nodig, ook al lijkt het of hij gelanceerd wordt. Boonen is een heel goede (klassieke) renner, maar Cancellara heeft volgens mij meer inhoud en een bredere basis om op terug te vallen. Boonen moet het meer hebben van het 'stoempen', Cancellara is veel meer all-rounder, en in mijn ogen een veel 'completer' renner.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 feb 2014 22:46

amclassic-fan schreef:
agentcrabtree schreef:Beetje boter op je hoofd? Nys heeft ook jaren met dokter Geert Leinders gewerkt. Die hielp met toediening van EPO en bloedtransfusies bij de wegrenners, maar niet bij de kopman in 't veld die daarnaast ook nog op de weg uitgespeeld moest worden?
Bovendien valt het mij op dat Nys de absolute top is bij de Raboploeg precies vanaf het jaar 1998 waarin de ploeg aan georganiseerd EPO-gebruik begon en dat hij met stille trom naar Landbouwkrediet vertrok een maand nadat onder Harold Knebel de grote schoonmaak was begonnen die de ploeg van het door dopingperikelen beschadigde imago moest afhelpen.

Overigens net zo opvallend dat de carrière van de in dit topic veel genoemde Lars Boom vanaf het gewonnen WK van 2008 (twee maanden voor de grote schoonmaak in de ploeg begon) niet meer van de grond kwam.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 feb 2014 10:15

timo2.0 schreef: Bovendien valt het mij op dat Nys de absolute top is bij de Raboploeg precies vanaf het jaar 1998 waarin de ploeg aan georganiseerd EPO-gebruik begon en dat hij met stille trom naar Landbouwkrediet vertrok een maand nadat onder Harold Knebel de grote schoonmaak was begonnen die de ploeg van het door dopingperikelen beschadigde imago moest afhelpenen dat hij met stille trom naar Landbouwkrediet vertrok een maand nadat onder Harold Knebel de grote schoonmaak was begonnen die de ploeg van het door dopingperikelen beschadigde imago moest afhelpen.

Overigens net zo opvallend dat de carrière van de in dit topic veel genoemde Lars Boom vanaf het gewonnen WK van 2008 (twee maanden voor de grote schoonmaak in de ploeg begon) niet meer van de grond kwamLars Boom vanaf het gewonnen WK van 2008 (twee maanden voor de grote schoonmaak in de ploeg begon) niet meer van de grond kwam.
Je standpunt over doping is onderhand al wel bekend. Dat je daarvoor onjuistheden nodig hebt is niet echt overtuigend voor je vooraf reeds uitgemaakte mening over het onderwerp. (er is dan ook geen feedback door de feiten in je redenering)


zo zeg je:
Bovendien valt het mij op dat Nys de absolute top is bij de Raboploeg precies vanaf het jaar 1998 waarin de ploeg aan georganiseerd EPO-gebruik begon
Nys domineerde bij de beloften het seizoen 1996-1997 en 1997-1998. In beide seizoenen werd hij ook wereldkampioen.
In de seizoenen 2000-2001 en 2001-2002 zet Nys de slechtste seizoenen neer uit zijn carriere (slechte doping dan?)
en dat hij met stille trom naar Landbouwkrediet vertrok een maand nadat onder Harold Knebel de grote schoonmaak was begonnen die de ploeg van het door dopingperikelen beschadigde imago moest afhelpen
Dat Nys de overstap naar landbouwkrediet maakte was hier in Vlaanderen reeds lang bekend, logisch ook na maandenlange onderhandelingen met Verseele.
De overstap heeft niets aan zijn prestaties of aan de regelmaat ervan veranderd.

Lars Boom vanaf het gewonnen WK van 2008 (twee maanden voor de grote schoonmaak in de ploeg begon) niet meer van de grond kwam
In 2009 won hij dacht ik de Ronde Van Belgie en een rit in de Vuelta. De jaren nadien nog de Eneco tour en nog een paar mooie ritoverwinningen waaronder prologen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 feb 2014 11:52

lugosi schreef:Nys domineerde bij de beloften het seizoen 1996-1997 en 1997-1998. In beide seizoenen werd hij ook wereldkampioen.
Wat ansich niet alles zegt omdat nergens gezegd is dat je met EPO in die jaren zonder talent uit de voeten kon
lugosi schreef:In de seizoenen 2000-2001 en 2001-2002 zet Nys de slechtste seizoenen neer uit zijn carriere (slechte doping dan?)
Je schrijft leuk suggestief, maar welke doping had in 2000-2001 zijn blessure moeten genezen en als je in 2001-2002 de wereldbeker en de superprestige wint is "slecht" een uitermate relatief begrip.
lugosi schreef:Dat Nys de overstap naar landbouwkrediet maakte was hier in Vlaanderen reeds lang bekend, logisch ook na maandenlange onderhandelingen met Verseele.
De overstap heeft niets aan zijn prestaties of aan de regelmaat ervan veranderd.
Tsja, alsof Sven na zijn overstap dacht: zo, laat ik het vanaf nu maar schoon gaan doen. En dat hij al in onderhandeling was met Verseele zal niet toevallig komen omdat hij de bui al zag hangen nadat de leiding van de bank na het debacle van de Tour 2007 en de gevolgen die dit binnen de ploeg kreeg. Wel mooi overigens om te zien hoe Sven zich van Leinders distantieerde juist door voor hem op te komen: "Ik ken Geert Leinders als een eerlijk man". Tuurlijk Sven, door te benadrukken dat je "persoonlijke vriend" Geert eerlijk is suggereer je impliciet dat jij ook eerlijk bent. Net zoals al die Spaanse toppers die hun hand in het vuur durven te steken voor de eerlijkheid van dokter Fuentes.
lugosi schreef:In 2009 won hij dacht ik de Ronde Van Belgie en een rit in de Vuelta. De jaren nadien nog de Eneco tour en nog een paar mooie ritoverwinningen waaronder prologen.
Ofschoon een verdienstelijke subtopper, toch werd hij nooit de winnaar die ze tot 2008 in hem zagen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 08 feb 2014 12:09

en wat als Nys geen doping nam/neemt. wat zeg je dan?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 feb 2014 12:53

Daar gaan we weer!

Morgen de Superprestige in Hoogstraten. Is daar nog aandacht voor?

Ik hoop dat we een ouderwetse moddercross krijgen!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 feb 2014 13:11

timo2.0 schreef: Wat ansich niet alles zegt omdat nergens gezegd is dat je met EPO in die jaren zonder talent uit de voeten kon

Je schrijft leuk suggestief, maar welke doping had in 2000-2001 zijn blessure moeten genezen en als je in 2001-2002 de wereldbeker en de superprestige wint is "slecht" een uitermate relatief begrip.

Tsja, alsof Sven na zijn overstap dacht: zo, laat ik het vanaf nu maar schoon gaan doen. En dat hij al in onderhandeling was met Verseele zal niet toevallig komen omdat hij de bui al zag hangen nadat de leiding van de bank na het debacle van de Tour 2007 en de gevolgen die dit binnen de ploeg kreeg. Wel mooi overigens om te zien hoe Sven zich van Leinders distantieerde juist door voor hem op te komen: "Ik ken Geert Leinders als een eerlijk man". Tuurlijk Sven, door te benadrukken dat je "persoonlijke vriend" Geert eerlijk is suggereer je impliciet dat jij ook eerlijk bent. Net zoals al die Spaanse toppers die hun hand in het vuur durven te steken voor de eerlijkheid van dokter Fuentes.

Ofschoon een verdienstelijke subtopper, toch werd hij nooit de winnaar die ze tot 2008 in hem zagen.
Ik schrijf misschien leuk suggestief, maar jij schrijft gewoon fictie. Zo heet dat als je een verhaal bedenkt met allerlei intriges maar over geen enkel hard en objectief feit beschikt.

Boom is inderdaad een verdienstelijk subtopper op de weg. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Ik heb nergens in zijn (cyclocross) carrière gedacht dat hij nu plots het ganse wegpeleton naar huis ging rijden. Idem voor Stybar, waarvan ik de mogelijkheden wel iets hoger inschat.

Plaats reactie