Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Magneetje?

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 07 okt 2013 11:14

De herfst gaat deze week schijnbaar toch echt beginnen. Dus voor op de avonden dat het weer te bagger is om naar buiten te gaan met m'n racer en bouwlamp voorop, heb ik me - voor een heel zacht prijsje - een Tacx Satori gekocht. Nu heb ik er al een paar maal opgezten en ik kan me daar best wel een uurtje of anderhalf op vermaken. Echter... ik vind het jammer dat ik geen besef van afstanden krijg op dat ding. Tijd zegt me zo weinig ;-)

Nu komt de vraag... Ik heb ergens nog een oude fietscomputer met draad gevonden maar ben het wielmagneetje kwijt. Het magneetje is waarschijnlijk samen met een andere oude racer verkocht en dus weg. Kan ik gewoon een willekeurig ander wielmagneetje aan een spaak bevestigen om het ding weer werkend te krijgen? Zo nee... dan bespaart me dat zoek, plak en knipwerk. Zo ja... moeten dat krachtige magneetjes zijn?

Alvast dank!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 07 okt 2013 11:18

Ieder magneetje werkt. Geld wel hoe krachtiger hoe beter. Nadeel is dat magneetjes lastig los verkocht worden voor dit soort doeleinde. Je zou is bij een winkel als Action, Xenos, etc. kunnen kijken naar iets van 1 euro of zo waar een geschikt magneetje in zit en dat daar dan uit slopen. Zo heb ik het ook ooit is gedaan(stuk speel goed met staafmagneetje).

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 okt 2013 11:19

Snelheid op een Tacx is per definitie 0 km/uur.

Ik snap dat je "feedback" wil, maar uiteindelijk moet je gewoon het aantal uren x 30 doen om het aantal kilometers een beetje te kwantificeren.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 okt 2013 11:40

Dat kan je nog wel een beetje wetenschappelijker aanpakken:
Om het tacxen een beetje realistisch te laten aanvoelen moet je zorgen dat je het vliegwiel een beetje een vergelijkbare kinetische energie geeft als jij op je fiets buiten. Het meest kom je nog in de buurt als je op je allerzwaarste verzet gaat fietsen (en zelfs dan is de traagheid die je op je pedalen voelt nog veel lager dan die tijdens buiten fietsen). De bovenkant van je wiel heeft dan dus een veel hogere snelheid dan jouw snelheid op de weg. Weerstand op de tacx zo kiezen dat ook dit nog enigzins realistisch voelt en vervolgens in je computertje in te voeren wielomtrek zo schalen dat het getalletje op je computertje enigzins overeenkomt met de snelheid die je bij die inspanning op de weg zou fietsen.

@TS: bovenstaande is natuurlijk in het geheel geen antwoord op je vraag :-)
Elk krachtig genoeg magneetje is geschikt (Kastmagneetje uit een oud kastje? desnoods vastzetten met isolatietape oid)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 07 okt 2013 12:34

Als je een klein beetje een indruk wilt krijgen van wat je aan het doen bent op een Tacx lijkt het me dat het gebruik van een hartslagmeter de beste indicatie geeft. Je kunt de zones waarin je traint vergelijken met de waarden die je buiten bij een bepaalde snelheid hebt, dat gecombineerd met de tijdsduur moet toch een redelijke inschatting van de geleverde trainingsarbeid opleveren. Een snelheidsmeter/ kilometerteller zal dat in veel mindere mate doen vanwege de door #53x11 al genoemde anders aanvoelende massatraagheid van de Tacx.
Heel wetenschappelijk is dit natuurlijk ook nog niet, voor meer exacte waarden zou je eigenlijk een vermogensmeter moeten gebruiken. Een beetje overkill misschien, aangezien je initiële vraag was welk magneetje te gebruiken ;)

johoop
Forum-lid

johoop 07 okt 2013 17:45

Haal het plastic van een koelkastmagneetje en met secondelijm vast plakken op je fiets
Afbeelding

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 okt 2013 18:28

Ik heb nog wel ergens een magneetje in de doos met oude spullen liggen. Die mag je gratis hebben. Stuur maar een een PB voor wat extra info
Live fast; die young. mijn blog

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 08 okt 2013 13:37

Wat 53x11 omschrijft had ik voor mezelf ook al als uitgangspunt genomen. Ik moet zeggen dat m'n opstelling nu behoorlijk realistisch aanvoelt. En i.c.m. wat ook papsnoetn01 beschrijft doet m'n hartslag ook goed mee. Die samen maakt dat ik tevreden ben met mijn set-up nu. Wat ik inderdaad miste was enig feedback naast mijn hartslag. Nu zou ik - net als op m'n buiteracer - een cadans en snelheids meter kunnen instaleren maar die zijn me te duur voor een beetje op de Tacx rondjes te trappen. Vandaar mijn vraag over de magneetjes.

Ik heb inmiddels Rob een mailtje gestuurd in de hoop zo een goed magneetje te kunnen bemachtigen wat me weer verder zou helpen ;-)
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

jowie24
Forum-lid

jowie24 09 okt 2013 18:38

papsnoetn01 schreef:Als je een klein beetje een indruk wilt krijgen van wat je aan het doen bent op een Tacx lijkt het me dat het gebruik van een hartslagmeter de beste indicatie geeft. Je kunt de zones waarin je traint vergelijken met de waarden die je buiten bij een bepaalde snelheid hebt, dat gecombineerd met de tijdsduur moet toch een redelijke inschatting van de geleverde trainingsarbeid opleveren. Een snelheidsmeter/ kilometerteller zal dat in veel mindere mate doen vanwege de door #53x11 al genoemde anders aanvoelende massatraagheid van de Tacx.
Heel wetenschappelijk is dit natuurlijk ook nog niet, voor meer exacte waarden zou je eigenlijk een vermogensmeter moeten gebruiken. Een beetje overkill misschien, aangezien je initiële vraag was welk magneetje te gebruiken ;)

Plaats reactie