Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aanpassen samenstelling cassette Ultegra 6700 10s

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 22 sep 2013 14:19

Hallo

Is het mogelijk om een bij Ultegra 6700 10s cassette -bvb. 12-25 - de 13 weg te laten en een 18 tussen te voegen.

Het resultaat zou dan zijn : 12-14-15-16-17-18-19-21-23-25.

Alvast bedankt voor de reacties

Dirk

SVW
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 22 sep 2013 14:32

Ik rijd met een 12-23, deze heeft een 18. De meeste kilometers worden weggemaald op 50/17-18-19, heerlijk.

http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... cs6700-10s

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6384
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2013 11:06

Als ik de documentatie bekijk, zou het mogelijk moeten zijn. Maar, ja, ik ben geen expert in het wisselen van Shimano kettingwielkransjes. Dat laat onverlet dat door het veranderen van het schakelpatroon - slijpfacetten in de kransjes - de werking van de derailleur kan worden verstoord.

http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 799947.pdf.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 24 sep 2013 18:15

Volgens mij kan je de 13 niet weglaten bij de cassette die met een 12 begint(13 krans is afwijkend tov van de 14, 13 heeft ingebouwde spacer)
De 14,15 of 16 daarentegen kan je wel wisselen voor de 18 zonder dat dat een probleem oplevert, uiteraard heb je dan daar een iets grotere stapje dan normaal maar dat mag geen enkel probleem zijn!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6384
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2013 19:46

cliors schreef:Volgens mij kan je de 13 niet weglaten bij de cassette die met een 12 begint(13 krans is afwijkend tov van de 14, 13 heeft ingebouwde spacer)
De 14,15 of 16 daarentegen kan je wel wisselen voor de 18 zonder dat dat een probleem oplevert, uiteraard heb je dan daar een iets grotere stapje dan normaal maar dat mag geen enkel probleem zijn!
Daar heb je waarschijnlijk (zeker) gelijk in, tenzij die ingebouwde spacer op de 13 kan worden opgevangen door los(se) spacer(s), maar dat weet ik niet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 24 sep 2013 21:35

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Beste mogelijkheid voor mij lijkt me dan inderdaad de 14 te vervangen door een 18

Dirk

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 24 sep 2013 21:39

Het kan wel, maar lekker schakelen doet het absoluut niet. Dit vanwege het hyperglide systeem. De kransjes van (in dit geval) de 17 en de 19 zijn voor het schakelen op elkaar afgestemd. Als je daar een 18 tussen stopt, gaat schakelen tussen die drie kransjes niet soepel. Dan kun je beter een 12-23 aanschaffen, daar zit wel een 18 in.
Als je met een compact rijdt, is er helaas geen goed alternatief (namelijk 34/12) voor de 50/18. Als je een 39t voorblad hebt, kun je 39/14 rijden, dan heb je dezelfde verhouding.
Eenvoud kenmerkt het ware.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 25 sep 2013 08:25

canyon81 schreef:Het kan wel, maar lekker schakelen doet het absoluut niet.
Dit is waar, maar ik zou hem zelf iets minder negatief in willen steken. Het kan, het werkt, maar het schakelen gaat iets minder lekker.

Heb het zelf ook eens gedaan. Ik dacht het wel fijn te vinden om ook een 18 te hebben. Achteraf viel dit wel mee. Bij de volgende cassette heb ik hem gewoon weer weggelaten.

Ik zou het dus gewoon even proberen. Kransjes kosten een paar euro bij Rose. Dan kun je voor jezelf bepalen of de voordelen tegen de nadelen opwegen.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 25 sep 2013 12:59

Moet ik hier dan uit begrijpen dat een 17 en 19 tandkransje in een 12-23 cassette verschillend zijn van deze in een 12-25 (of 12-27, of ..) cassette.

Of zijn de losse kransjes zoals bij Rose te koop , zo wie zo verschillend van de tandkransjes gebruikt in de volledige cassettes?

Dirk

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 25 sep 2013 22:05

ddetaey schreef:Moet ik hier dan uit begrijpen dat een 17 en 19 tandkransje in een 12-23 cassette verschillend zijn van deze in een 12-25 (of 12-27, of ..) cassette.

Of zijn de losse kransjes zoals bij Rose te koop , zo wie zo verschillend van de tandkransjes gebruikt in de volledige cassettes?

Dirk
Zover ik weet zijn die kransjes in de verschillende cassette's inderdaad anders. Hoe je gaat herkennen welke achter elkaar horen te staan, geen idee, hopelijk kan iemand anders hier dat verduidelijken. Het gaat om de positie van de schakelhulpjes. Als je er zomaar een kransje tussen zet, zullen deze niet meer op de optimale positie zitten.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 26 sep 2013 15:22

Technische gezien schakelt je systeem inderdaad iets minder. Je zult er in de praktijk weinig van merken. Jarenlang met zelf opgebouwde cassettes gereden (ook een 18). Die pignon draait zo snel rond als je fietst, dat er weinig tijd voor ratelen overblijft.

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 26 sep 2013 21:29

ja heb het ook gedaan met een 11-28 cassette
de 11 weggelaten en de 12. daarna een 12 sluitkrans geplaatst met bijbehorende sluitmoer. en dan tussen de 17 en 19 de 18 geplaatst dus ook met andere moet dat kunnen.

in theorie is de schakelhulp niet op de goede plek maar in praktijk niks van gemerkt

Plaats reactie