Mijn nieuwe crossframe (Scott cx team) heeft een "press fit" bottom bracket. Nu had ik altijd gehoopt ver weg te kunnen blijven van deze tombola aan "standaarden" maar ik zal er aan moeten geloven. Mijn oude crossframe had een standaard BSA bracket waar ik een FSA Energy Megaexo crankset in heb zitten. Kan ik nu een willekeurig BB30 crankset kopen? Ik neem aan dat ik dan op moet letten dat de eventueel bijgeleverde lagers pressfit compatible zijn of zijn ze dat allemaal?
Volgens mij zijn er ook adapters om een standaard crankset te monteren in een dergelijk frame. Is het altijd nodig om dan een bus in het frame te lijmen, waar je standaard cups in schroeft? Ik weet eigenlijk niet wat de breedte van het bottom bracket is bedenk ik me nu.. Iets lijmen zie ik niet zitten, bovendien spreekt het gewichtsvoordeel van BB30 me wel aan. Maar ik weet dus niet precies wat gaat passen en wat niet. Kan iemand dit ophelderen?
Press fit - BB30?
-
- Forum-lid
Scott gebruikt bb86 pressfit, als je FSA pressfit bracket koopt past daar gewoon je Megaexo crank in.
Ok, dat is goed nieuws want de crankset is nog zgan dus prima te gebruiken. De lagers erin persen zal ik maar aan de fm overlaten.
Maar passen BB30 cranks dan ook en zo ja, met welke lagers? Ik zie wel eens mooie aanbiedingen voor Sram of FSA cranks.
Maar passen BB30 cranks dan ook en zo ja, met welke lagers? Ik zie wel eens mooie aanbiedingen voor Sram of FSA cranks.
BB30 en Pressfit 30 (buitendiameter lagers 42mm en binnendiameter 30mm) is heel iets anders dan Pressfit 86 (ook wel pressfit Shimano genoemd.). Pressfit, het woord zegt het al, is om te persen, bracket zonder schroefdraad, dus.