Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

carbon zadelpen beschadigd - nog veilig?

Iblauw
Forum-lid

Iblauw 28 jul 2013 11:39

We hebben de fietsen mee op vakantie gehad. Om deze rechtop achterin de auto te kunnen zetten moesten de zadels met zadelpennen eruit. Deze procedure een keer of 5 gedaan. Op mijn (carbon) frame staat max 5Nm dus ik heb met mijn Tacx momentsleutel de pennen iedere keer op ca 4Nm aangedraaid. De momentsleutel begint pas bij 5Nm maar heb hem er iedere keer iets onder gehouden. De hele vakantie ging dit goed en er was niks aan mijn zadelpen te zien. Nu thuis heb ik hem er weer ingezet en gisteren viel mij opeens een beschadiging op toen ik de fiets aan het schoonmaken was. De zadelpen er weer uit gehaald en nu zit er precies waar de uitsparing in het frame zit een beschadiging in de zadelpen. Het lijkt wel of de bovenste laag van het laminaat wat omhoog gekruld is.

Twee vragen voor de experts hier: Is tussen de 4 en 5Nm teveel voor een carbon pen?? En kan ik hier veilig mee doorrijden zonder dat de pen ooit gaat breken? Ik heb met een fel lampje de binnenkant bekeken en kan daar niks zien.

Het is een Deda superzero en heb deze ooit in Engeland gekocht maar heb het vermoeden dat het een imitatie is. Er zitten van die Chinese stickertjes aan de binnenkant. Of maakt Deda die dingen ook al in China?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 jul 2013 15:10

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn 3t dorico team zadelpen. Keurig op moment vastgezet, met carbonpasta en een speciale klem voor carbon zadelpennen. Toch een vergelijkbare beschadiging. ( maar ik denk iets meer)
Ik wilde geen risico lopen, zoiets zal maar breken als je met een lekker vaartje bergaf suist. Ik heb deze pen dus naar de prullenbak verwezen...

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 28 jul 2013 15:52

ik had iets vergelijkbaars, maar heb daar bijna 2 jaar mee rond gereden...
accepteren kun je leren!

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 28 jul 2013 16:24

pwaverijn schreef:ik had iets vergelijkbaars, maar heb daar bijna 2 jaar mee rond gereden...
En toen brak ie?
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 jul 2013 22:53

Ik geloof dat ik er een paar keer in zou knijpen en op zou duwen. Als ik niets raars zou voelen zou ik de pen vrolijk weer terug monteren denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jansen01
Forum-lid

jansen01 28 jul 2013 23:13

Nieuwe kopen

Alleen al omdat de pen verzwakt is en de werking van een momentsleutel zinloos is op dit moment. Kan al eerder schade hebben gehad vandaar dat de momentsleutel niet klikte. Heb het eens gehad met een bianchi frame met klemband. Twee mogelijke oorzaken: klem/frame 'vreet' in zadelpen (onjuiste montage) of een eerdere 'schade' gezien gewicht, trillingen en slechts een buis (ipv achterbrug bv) kan het fout aflopen. Als je de pen weer zou monteren kan je er ook niet een moment op zetten
Laatst gewijzigd door jansen01 op 28 jul 2013 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Addict R1

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 28 jul 2013 23:20

Ik zou er niet mee verder rijden, niet omdat ik zeker weet dat de pen gaat doorbreken, maar wel omdat ik het niet uit mijn hoofd zou krijgen en me constant zou zitten afvragen of ie het wel houdt. En dan is er ook geen plezier meer aan fietsen natuurlijk.

mda1
Forum-lid

mda1 28 jul 2013 23:25

om de vragen goed te beantwoorden: 4 a 5 Nm is normaal gesproken prima voor een carbon zadelpen. En ja, Deda maak ook zijn carbon pennen in het verre oosten, net als bijna iedereen of het hele exotische spul na (AX lightness enzo).
Garanderen dat de pen 'nooit' gaat breken kan niemand je garanderen. Ik zou er voorlopig wel op doorrijden. Het is niet de plek en de richting waarin de pen de meeste krachten voelt. Dus ik zou zeggen: houd hem regelmatig in de gaten of de scheur niet groeit. En neem op verre vakanties een reserve zadelpen mee ;-)

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 28 jul 2013 23:44

apexrider schreef:
pwaverijn schreef:ik had iets vergelijkbaars, maar heb daar bijna 2 jaar mee rond gereden...
En toen brak ie?
Nee, toen heb ik m'n fiets verkocht. :mrgreen:
Uiteraard heb ik wel regelmatig gekeken of het erger werd of dat het kraakte ofzo, maar dit was niet het geval. Als ik m'n fiets niet had verkocht, reed ik er nu waarschijnlijk nog steeds mee rond.
accepteren kun je leren!

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 29 jul 2013 18:38

Denk dat de eerste vraag niet moet zijn of je hier mee kan doorrijden, maar of je het wilt? Vertrouw je deze pen nog? Als het antwoord nee is, is ieder verder onderzoek zinloos.

radje
Forum-lid

radje 01 aug 2013 11:50

Het ziet eruit alsof de inkeping in je frame, zich langzaam ingevreten heeft in je zadelpen....en de beschadiging zit dus aan de buitenkant....Carbon kan echt wel wat hebben, en vaak is, zeker bij chinese onderdelen, de bovenste laag enkel voor de look eromheen gewikkeld...
Wat anderen al zeggen, bij zelf geen vertrouwen, niet doen....

iichel
Forum-lid

iichel 01 aug 2013 19:45

Een carbon laag delamineert doorgaans niet in z'n eentje. Gewoon weggooien.

(en voor de grap eens doorzagen. Dan kun je zien wat de schade uiteindelijk is geweest aan de binnenkant.)

Plaats reactie