Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SKS Rennkompressor of Joe Blow Sport

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jul 2013 19:37

Natuurlijk heb ik hier het één en ander al gelezen op het forum over deze twee voetpompen.
Maar omdat ik behoorlijk in dubio zit, toch nog een paar opmerkingen en vraagjes.
In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar de SKS Rennkompressor,
dit omdat hij een hele goede reputatie heeft en heel lang mee kan.
* Alleen vind ik de manometer niet heel duidelijk, ook al omdat hij zowat op de grond zit kan dit wel eens moeilijk leesbaar zijn, valt dit mee in de praktijk?
* Blijft de manometer, als de pomp over de 15 a 20 jaren meegaat nog wel nauwkeurig?
* Is de uitklapbare voet niet wat wankel en als je de voet niet uit klapt
blijft de pomp dan ook goed staan?
* Mijn voorkeur gaat uit naar de klassieke koperen (of messing kop), zonder klem om op het
ventiel te zetten, schiet deze er niet af bij het oppompen (of na verloop van tijd).
* De Joe Blow manometer is volgens mij wel beter afleesbaar, welke manometer zou het
nauwkeurigste zijn?, het gaat tenslotte toch om de juiste banddruk in de band.
* Er zijn diverse koppen om op het ventiel te zetten, die dubbele voor Presta en Schrader,
de universele, waar alle koppen inpassen en die kop waar 2 kanten aan zitten.
Veel gehoord dat ze vaak los schieten, mensen ervaring hiermee?
Bikers are not alone

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 08 jul 2013 20:00

Wat betreft de rennkompressor:
- pomp is stabiel bij uitgeklapte pootjes.
- pomp blijft staan bij ingeklapte pootjes, maar minder stabiel.
- kop schiet niet los bij pompen, is een enkele keer voorgekomen bij gebruik van een nieuw rubber.
- manometer is prima af te lezen omdat er bv ook een oranje wijzer op zit die je op de gewenste druk instelt.

Ik vervang 1x per jaar het rubber, dit kan waarschijnlijk ook minder vaak maar ik pomp er ook de banden van m'n stadsfiets mee op en het koppelstuk dat ik daarvoor gebruik is wat breder dan een ventiel.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 08 jul 2013 20:12

Ik heb beide. De Joe Blow Sport was mijn derde voetpomp na een iele Zefal en nog een andere iets beter alu voetpomp waarin een lek zit. Ik vertrouw de manometer van de Joe blow niet zo. Die was altijd al twijfelachtig maar nu, na 4 jaar, denk ik dat die echt veel te weinig aangeeft. Na 3 iets mindere pompen toch maar overgestapt op de stalen SKS renncompressor en deze voelt met name veel degelijker aan. De sks wordt meestal gebruikt en de Joe blow staat bij mijn Tacx als ik daar af en toe een band moet bijpompen maar de druk. Gevoelsmatig is de Sks voor de eeuwigheid gebouwd en de rest maar hobby materiaal.
Afbeelding

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jul 2013 21:20

Alvast bedankt voor de reacties.
Kijk, ervaringen van forumleden zegt mij vaak meer dan reviews die bij websites staan.
Die lees ik ook wel hoor, maar ja, ik hoor (oh nee), lees het liever van jullie ;)
Sommige zijn zo behulpzaam dat ze zelfs uitleggen wanneer de band hard genoeg is (als hij bij het ander wijzertje staat), geweldig.
Volgens mij zit zo'n draaibaar pijltje om de gewenste bar aan te geven trouwens niet op een SKS Rennkompressor.
Meer ervaringen zijn uiteraard altijd welkom.
Bikers are not alone

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2013 23:06

Ik heb al jaar en dag een SKS, niks problemen mee.

Heb ooit een "Witberg" over-ge-erfd van mijn pa, was juist dezelfde pomp als een SKS. heb ik uiteindelijk weggedaan omdat ik een "modernere" pomp wilde, een SKS Rencompressor dus.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 09 jul 2013 00:06

chrissiewizzie schreef:
Als de kop lossschiet, dan kun je het rubbertje vervangen. Kost je 10 cent en dan kun je weer jaren door. Ik heb m net voor het eerst vervangen.
Waar haal jij die dan zo snel en ook nog eens zo goedkoop?
Bikers are not alone

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 jul 2013 00:11

De eerste Rennkompressor wist ik binnen 2 maanden te slopen (de "dop" op de zuiger ging stuk). Uiteindelijk toch een nieuwe gekocht (een hele hippe jubileum editie) en die gaat alweer jaren naar volle tevredenheid mee.

@puffdaddy: bikecomponents heeft ze oa voor weinig, gewoon meebestellen met iets anders. Maar er zijn vast meer plaatsen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jul 2013 06:40

Ik heb al jaren een joe blow sport. Ik weet geeneens meer hoe lang al. En wat mij opvalt aan eerdere pompen dat deze geen speelgoed pomp is. Het is gewoon allemaal deugdelijk spul. En het gaat dus jaren mee. Het enige nadeel is dat soms de manometer gek doet. Als ik even stop met pompen, zie ik de manometer langzzaam een paar bar zakken en dat terwijl er geen lucht uit de band loopt.
Live fast; die young. mijn blog

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 jul 2013 07:17

rob74 schreef:Ik heb al jaren een joe blow sport. Ik weet geeneens meer hoe lang al. En wat mij opvalt aan eerdere pompen dat deze geen speelgoed pomp is. Het is gewoon allemaal deugdelijk spul. En het gaat dus jaren mee. Het enige nadeel is dat soms de manometer gek doet. Als ik even stop met pompen, zie ik de manometer langzzaam een paar bar zakken en dat terwijl er geen lucht uit de band loopt.
Dat is niet raar toch? Er zal bij het ventiel wel wat lucht uit de slang ontsnappen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jul 2013 07:36

Hier nog een tevreden SKS gebruiker. Bij de CCR heb ik meermaals een Joe Bloe gebruikt, deze kan IMHO echt niet tippen aan de SKS. Ik heb de mijne besteld bij Bikeparts4u, uiteraard met messing kop. Heb er direct 10 rubbertjes bij besteld.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 jul 2013 08:06

havana schreef:Heb er direct 10 rubbertjes bij besteld.
... zozo jij bent heel wat van plan...

:mrgreen:

gandalf
Forum-lid

gandalf 09 jul 2013 08:19

Al jaren tevreden gebruiker van Joe Blow pomp. Nog nooit iets hoeven vervangen of extra rubbers hoeven kopen :-) Manometer prima afleesbaar en op- en afklikken op de diverse ventielen gaat moeiteloos
It is not a lie if you believe it...

Plaats reactie