Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Storende geluiden

Pix
Forum-lid

Pix 18 jun 2013 11:44

Ik heb me enkele weken terug een nieuwe Thompson R7200 aangeschaft maar al bij de eerste rit had ik de indruk dat de ketting niet soepel over de tandjes liep.
Bij het stoppen even de pedalen achteruit gedraaid en dan hoorde je krakend geluid en zag je ook dat de ketting nu en dan eens opwipte op de kroontjes achteraan.

Heb de fiets dan binnengebracht bij de verdeler en men zou dat dan afstellen nadat ik een 300-tal kilometer gereden had (kabeltjes moesten nog wat rekken, ketting en kroontjes moesten nog wat op elkaar afgesteld worden, ...).
De hersteller heeft dan provisoir wat de derailleur afgesteld en het was iets verbeterd maar toen ik gisteren fietste, hoorde ik opnieuw een storend, repetitief geluid, net alsof iets sleepte aan de fiets.
Gestopt en voorwiel gecheckt: niets te horen.
Aan het achterwiel gedraaid: niets te horen.
Aan de pedalen gedraaid: geluid niet te horen.

Het rare is dus dat ik dit enkel hoor wanneer ik fiets en daarbij hoef ik niet speciaal te trappen want bij het freewheelen is het geluid ook te horen.

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
Misschien "body" van cassette?

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 23 jun 2013 13:06

Misschien de ketting niet vet genoeg, te "vast" geklonken of een body die blijft hangen (bodypallen die blijven hangen)...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Pix
Forum-lid

Pix 18 jul 2013 22:22

Als ik mijn achterwiel wil aanspannen, dan valt me trouwens op dat ik kan blijven draaien aan de plastieken moer.
Is dit normaal?

En aan de ene kant (aan de kant van de moer dus) zit die schroefdraad er een redelijk eind door.
Ben eigenlijk wel redelijke leek maar vraag me af of dit normaal is.

Ik zal trouwens eens testen met een ander wiel en wanneer het getik dan niet voorkomt, dan ligt het uiteraard aan het wiel zelf en moet de dealer het maar oplossen en me desgewenst een ander wiel geven.
De fiets is pas 1 maand oud ...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 jul 2013 23:06

Pix schreef:Als ik mijn achterwiel wil aanspannen, dan valt me trouwens op dat ik kan blijven draaien aan de plastieken moer.
Is dit normaal?

...
Waar draai je nou precies aan?

Verder heb ik te weinig info om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Wanneer hoor je precies dat geluid? Elke wielomwenteling? Elke pedaalomwenteling? Altijd of alleen als je trapt, alleen als je zit of ook als je staat etc etc etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Pix
Forum-lid

Pix 19 jul 2013 08:11

Waar draai je nou precies aan?

Verder heb ik te weinig info om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Wanneer hoor je precies dat geluid? Elke wielomwenteling? Elke pedaalomwenteling? Altijd of alleen als je trapt, alleen als je zit of ook als je staat etc etc etc.
Even een foto gezocht op Google van een zelfspanner. (Is dus maar een voorbeeld en niet dezelfde.)

Afbeelding

Als ik mijn achterwiel dus terugstop in de fiets en ervoor zorg dat die vastzit, dan kan ik dus blijven draaien aan het linkse gedeelte wanneer het wiel aangespannen is.
Lijkt dat logisch? Bij het voorwiel kan dit namelijk niet, daar is aangespannen=aangespannen, zoals dat bij moeren ook het geval is.

Het getik hoor je zowel bij het trappen als bij het freewheelen en zowel bij neerzitten als bij rechtstaan op de trappers.
Wanneer je niet rijdt en aan het achterwiel draait, krijg je het getik niet te horen.

Zoals gezegd zal ik eens testen met een ander wiel en wanneer het getik tijdens een ritje van pakweg 30 km niet te horen is, dan ligt het aan mijn achterwiel.
Krijg ik het wel nog te horen, dan is er een ander probleem. :?

wmc
Forum-lid

wmc 19 jul 2013 08:28

Het lijkt er dan toch op dat je achterwiel niet vast zit. Zorg eerst dat die moer zo goed als vast zit met de snelspanner open. Draai hem dan een slag of twee terug en span de snelspanner. Dit zou met enige kracht moeten gaan, zo niet, dan moet je de moer een slag vaster zetten.

Pix
Forum-lid

Pix 19 jul 2013 09:58

wmc schreef:Het lijkt er dan toch op dat je achterwiel niet vast zit. Zorg eerst dat die moer zo goed als vast zit met de snelspanner open.
Dat is het 'm juist.
Je kunt die moer niet volledig aanspannen; je kunt eigenlijk steeds maar verder draaien.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 19 jul 2013 11:05

Is het niet handiger om het eerst eens te proberen met een andere quick release i.p.v. een ander achterwiel... Plastieken moer kan dolgedraaid zijn natuurlijk (maar vaak zit er ook wat van aluminium in btw). Sommige quickreleases klemmen nu eenmaal slecht (vooral van die lichtgewicht dingen).

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 19 jul 2013 11:59

Omwisselen met die van het voorwiel. Misschien is het een verkeerde versie. Voor MTB wielen is die breedtemaat 135mm en daarmee krijg je een racefietswiel van 130mm niet vast. Vergelijk die twee snelspanners eens met elkaar.

Pix
Forum-lid

Pix 19 jul 2013 17:27

Suntoro schreef:Is het niet handiger om het eerst eens te proberen met een andere quick release i.p.v. een ander achterwiel... Plastieken moer kan dolgedraaid zijn natuurlijk (maar vaak zit er ook wat van aluminium in btw). Sommige quickreleases klemmen nu eenmaal slecht (vooral van die lichtgewicht dingen).
Heb de moer van de snelspanner van het achterwiel op het voorwiel gezet en omgekeerd en is inderdaad die moer die dolgedraaid is want achterwiel kun je aanspannen en bij voorwiel draait die nu door.
Getik blijft evenwel dus heeft niets te maken met of wiel al dan niet goed aangespannen is.

Dus je bedoelt snelspanner uit achterwiel halen en vervangen door andere snelspanner en als getik dan weg is, dan zal het aan de snelspanner liggen die defect is?
Is geluid niet weg, dan zal het aan het wiel zelf liggen en is eens rijden met een ander wiel de ultieme test?

Pix
Forum-lid

Pix 19 jul 2013 17:28

carel schreef:Omwisselen met die van het voorwiel. Misschien is het een verkeerde versie. Voor MTB wielen is die breedtemaat 135mm en daarmee krijg je een racefietswiel van 130mm niet vast. Vergelijk die twee snelspanners eens met elkaar.
Is dus moer die doldraait. (Zie hierboven.)

Hoe vergelijk je die snelspanners? Uiteraard zijn die verschillend van breedte, toch? :?:

Pix
Forum-lid

Pix 20 jul 2013 13:20

Wat ik ook raar vind: wanneer ik fiets op staander plaats en dan traagjes de pedalen achteruitdraai, dan krijg ik (naast uiteraard geluid van cassette) ook een krakend geluid te horen en voel je dat het wat stroef verloopt.

Haal je de ketting eraf en draai je opnieuw achteruit, dan hoor en voel je niets, dus aan de bracket kan het niet liggen.

Komt dit dan van de ketting of wat?

Plaats reactie