Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hydraulische en schijfremmen op koersfiets?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 23 mei 2013 13:24

Het gaat er echt wel komen. Alleen al het feit dat de schijf-remblokjes sneller slijten dan de velgblokjes (althans mijn ervaring) betekent meer omzet voor de producenten. Kunnen ze ook weer allemaal gaan kloten met kleine type verschillen zaals nu op de atb en de handel is gered haha. Van de andere kant blijven wel de velgen langer heel, dus wellicht toch niet want dan verkopen ze geen wielen meer.

Tom-S, had je m'n omschrijving gelezen hoe ik die kokende olie kreeg? Dat zijn geen standaard ritjes hoor. Zelfs bij schijf met kabel is er welgeteld 1 type dat het leven houdt (geen plastic onderdelen), van de rest smelt er altijd ergens iets. Dus nogmaals, race-tandem met veel gewicht. Ik heb dit alleen even geextrapoleerd naar bange dikke afdalers op bochtige afdalingen op racefietsen. Daar is het niet uitgesloten. Net als er nu mensen in staat zijn hun binnenbanden te laten ploffen door teveel remhitte met velgremmen. (is mij trouwens op de race-tandem ook al meerdere keren overkomen, nee, niet in de polder.)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 23 mei 2013 14:48

Ik begrijp dat je op een tandem een andere omstandigheid hebt dan op de racefiets of de mountainbike. Maar kan me niet voorstellen dat je ze zo warm krijgt op een asfaltafdaling. Zon afdaling is vaak perfect overzichtelijk en je hoeft enkel te remmen voor bochten welke je al van ver ziet aankomen (vergeleken met mountainbiken). Dit maakt dat je maar enkele stukjes hoeft te remmen en tussentijds de remmen goed kan laten afkoelen. Ik denk dat veel mensen in de problemen komen op de racefiets door een foute remtechniek. Als in niet krachtig doorremmen maar lang slepend remmen waarbij je remmen sterk opwarmen. Wanneer je krachtig doorremd gaan je blokjes en velgen/schijven langer mee (zeker in de regen/modder) en heb je met voldoende aangepast materiaal nooit problemen (naar gewicht, omstandigheden).
Ik neem aan dat je op je tandem dan wel gebruik maakt van 200/200 (mogelijk zelfs 220/200) schijven om voldoende remkracht te hebben, aangepaste klauwen hebt voorzien en ook gekozen hebt voor stalen remleidingen om de warmte beter af te voeren? Anders kan ik wel begrijpen dat je olie wat warm word bij een goede steile afdaling.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 23 mei 2013 15:48

Ja, dat zijn grote en dikkere schijven, Maar 80 kilo versus 180 kilo met als gevolg dat het dalen van een tandem ook nog eens veel sneller gaat, dat, drukt véél harder door, dus veel meer rempower nodig, dat produceert gigantische warmte. Maar daar wil ik verder dit topic niet mee bevuilen. :) Ik gaf het slechts aan als mogelijk gevolg voor dikke bange mannetjes in stijle bochtige afdalingen die natuurlijk ook hier 'ultra-light' materiaal willen. Dat risico sluit ik niet uit.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5915
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 mei 2013 06:46

Ik heb nu 2 remtesten gedaan. Een keer met een crosser met 28 mm bandjes en mechanische schijfremmen (140 mm schijf). En een keer op een racfiets met 23 mm bandjes en campa centaur velgremmen.

De test is simpel. 50 kmh gaan rijden, vol in de ankers tot stilstand. De remsafstand meten.
De crosser stond na 30 meter stil
De racefiets stond na 26 meter stil.

Wie o wie met hydraulische schijfremmen wil de dezeldfde test doen? Ik be n wel benieuw naar die remweg.
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2013 09:44

Mijn ervaring met mechanische schrijfremmen is dat deze ongeveer het cantilever niveau hebben. Niet al te best.

Degene die een schijf oververhitten in een asphalt afdaling, hebben ook een probleem met velgremmen. Dus dat maakt niet uit.

In bepaalde asphalt afdaling lukt het overigens best je schijven oververhit te krijgen. Maar dat zijn met name onbekende colls waar bijna niemand rijd. Op bv bergen als een alp duez, gavia, stelvio, telegraph gaat dat je bij normaal remmen niet zomaar lukken. Op de rechte stukken koelen ze voldoende af.

Ik zou voor een racer eerder een hydraulische velgrem monteren dan een schijfrem. Voor een schijfrem moeten er toch wel behoorlijk wat zaken worden aangepast. Het gevoel in een hydraulische rem is gewoon veel fijner, was met de good old HS33 ook al zo.

Blokken bij een schijfrem slijten echt niet sneller. Ik denk een factor 10 minder. Wel eens een afdaling in de regen met velgremmen gereden? ben je gewoon de helft van je blokken kwijt, met schijven kan je dat zeker 100x doen.

Ik monteer voorlopig nog geen schijven op de racer, nu kan ik gewoon lekker met een spray mijn ketting doen etc. Dat moet je met schijven echt niet meer doen.
daarnaast als je alleen in het vlakke neredrland fiets worden ze niet warm genoeg waardoor ze te vuil gaan worden en minder gaan remmen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2013 11:25

Als ik de voor- en nadelen van schijfremmen t.o.v. velgremmen op een rijtje zet (oa uit voorgaande posts), dan kom ik tot de conclusie dat ik geen schijven op mijn racefiets wil

voordelen:
- meer remkracht (ook bruikbaar gezien het kleine contactoppervlak van band met weg?)
- geen slijtage velgen
- meer constructiemogelijkheden velgen (meer aero, lichter)

nadelen
- ander frame en voorvork nodig
- risico op blokkeren/slippen
- risico op "fading" bij lange afdalingen (a.g.v. kokende remolie)
- radiaal spaken niet mogelijk (= minder aero)
- waarschijnlijk zwaarder
- ketting niet meer insprayen
- vuilophoping in nederland doordat je "te weinig" remt
- onderhoud wellicht iets lastiger (alhoewel, mijn HS33 remmetjes op mijn MTB zijn in tig jaar nog nooit onderhouden, en remmen nog steeds prima)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 mei 2013 12:18

Ketting sprayen snap ik niet waarom dat niet zou kunnen? Je kan toch gewoon de andere kant op sprayen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mei 2013 12:43

Maar spray je mis dan ben je de sjaak.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2013 13:52

japiecarbon schreef:Ketting sprayen snap ik niet waarom dat niet zou kunnen? Je kan toch gewoon de andere kant op sprayen
naar de voorrem of bedoel je naar de achterrem ;)

Tuurlijk kan dat wel maar ik doe dat altijd buiten en daar staat altijd wind. Het is maar minimaal maar het beinvloed gewoon de werking zeker als ze niet regelmatig lekker heet worden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 mei 2013 15:09

Volgens mijn ervaring mag je met een koersfiets niet te hard kunnen remmen. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat wie op een nat en sterk dalend wegdek hard remde ook aan het slippen ging en ten val kwam.
Hoewel ik zowat met de (koers)fiets opgegroeid ben en al meer dan 40 jaar zonder vallen rondrij, al een 120 cols op en af gereden ben, zijn de keren dat ik echt met volle remkracht geremd heb denk ik op 1 hand te tellen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat een te grote remkracht eerder het vallen zal bevorderen dan verminderen.
Een MTB kun je ook niet echt vergelijken: ander wegdek, andere banden, hogere % afdaling.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 mei 2013 16:02

Maar de rem hoeft natuurlijk niet precies zo te werken/zo hard te remmen als op een MTB, lijkt me toch dat je zoiets kan doorontwikkelen zodat het werkbaar is op een koersfiets. En dan heb je een rem die onder verschillende omstandigheden nagenoeg hetzelfde remt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2013 16:30

fiedoo schreef:Volgens mijn ervaring mag je met een koersfiets niet te hard kunnen remmen. Ik heb het regelmatig meegemaakt dat wie op een nat en sterk dalend wegdek hard remde ook aan het slippen ging en ten val kwam.
Hoewel ik zowat met de (koers)fiets opgegroeid ben en al meer dan 40 jaar zonder vallen rondrij, al een 120 cols op en af gereden ben, zijn de keren dat ik echt met volle remkracht geremd heb denk ik op 1 hand te tellen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat een te grote remkracht eerder het vallen zal bevorderen dan verminderen.
Een MTB kun je ook niet echt vergelijken: ander wegdek, andere banden, hogere % afdaling.
Volgens mij heb je gelijk; wat je iig wil voorkomen is dat de banden gaan slippen; want slippen = verlies aan grip = minder afremmen en minder controle (er zit niet voor niets ABS op de meeste auto's). Het lijkt mij dat racebandjes met hun minimale contactoppervlak met het gladde asfalt veel te weinig frictie hebben met het wegdek om krachtige schijfremmen "aan te kunnen". Mijn voorlopige conclusie: de introductie van schijfremmen is vooral marketing.

Overigens heb ik wat minder fietservaring dan jij (zo'n kleine 15 jaar gok ik), maar heb toch wel een aantal keer een noodstop moeten maken. In alle gevallen blokkeerden mijn wielen gewoon, dus ik zie niet in wat ik met die extra remkracht zou moeten..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie