Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets. Maar ja…. welke?

Ik ben 30 jaar (1.80m, 58kg) en woon in de omgeving van Zurich (Zwitserland). Ik fiets elke dag, zomer en winter, 19 km (450m hoogte verschil) naar mijn werk heen en terug op mijn 12 jaar oude mountainbike. Voor de lente, zomer en winter maanden zou ik graag een racefiets willen kopen waarmee ik dus ongeveer 6000km/jaar zal maken. Ik zal hem niet gaan gebruiken voor wedstrijden maar ik wil wel eens met mijn collega’s mee wat passen hier in Zwitserland over fietsen. Ik houd van lekker doortrappen (23-28 km/uur gemiddeld op mijn mountainbike) maar mijn racefiets hoeft daar niet extreem licht voor te zijn, ik heb liever dat hij ook 12 jaar mee gaat.
Ik heb een aantal fietsen op het oog:
2012 Trek Madone 5.2 Ultegra Triple (2040 Euro)
2013 Trek Domane 4.5 Ultegra (2180 Euro)
2013 Price Comp Race Ultegra Di2 (2490 Euro)
Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de Trek racefietsen en speciaal de Domane serie. Alhoewel de Price Comp Race ook wel erg aantrekkelijk is. Deze fiets heeft een alu frame met een Ultegra Di2 groep er op.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik voor een Di2 systeem moet gaan. Ik heb het geprobeerd en het schakelt fantastisch. Maar de Trek racefietsen met Di2 zoals de Madone 5.9 en Domane 5.9 zijn wel erg aan de dure kant. De Trek Madone 5.2 van 2012 zou ik laten nog netjes kunnen upgraden met een Di2 systeem.
Verder heb ik de indruk dat de Di2 systemen nog niet helemaal uitontwikkeld zijn. D.w.z. verschillende versies per jaar zijn niet met elkaar compatibel door verschillende soorten bekabeling, interne batterij kan wel bij het ene systeem maar nog niet bij de andere (tenzij je er andere componenten ook bij koopt), firmware updates komen uit die bijvoorbeeld multishifting mogelijk maakt, enz.
Kunnen jullie mij wat advies geven, is het echt de moeite om een Di2 fiets te zoeken, of kan ik beter een goede racefiets kopen waar ik later eventueel zelf nog een Di2 systeem op kan zetten? Wat vinden jullie van deze 3 fietsen of kunnen jullie mij nog andere aanraden?
Ik hoor het graag, en alvast bedankt,
Bauke