Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Blokkeren Campa centaur shifter

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 apr 2013 14:37

Ik heb een vraag over mijn campa-shifter (centaur). En dan specifiek de rechter, dus voor de achterderailleur.
Regelmatig als ik met het kleine knopje wil schakelen, dus naar een kleiner tandwiel, blokkeert de shifter. Alsof ie op slot is (zeg maar "beveiligd tegen ongewenst schakelen"). Als ik dan de grote schakel-hendel even naar het stuur trek en weer los laat, geeft hij de kleine schakelknop weer vrij.
Deze shifter is nu 1,5 jr. oud (wel een ouder model, ik kan meerdere tandjes ineens op- en afschakelen), maar heeft het eigenlijk altijd op deze manier gedaan.
Is dit normaal, of mankeert er iets aan de shifter?

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 06 apr 2013 20:56

Mijn fiets en Chorus shifter is ook 1,5 jaar oud en blokkeert af en toe ook ineens. Zowel bij het op of bij het afschakelen. Het lijkt wel of het interne tandwieltje net niet goed staat na een schakelaktie. Mischien omdat de binnenkabel een beetje blijft hangen o.i.d. Zolang het hierbij blijft, laat ik het maar zo.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 apr 2013 21:05

Na dat ik deze vraag gepost had, ben ik nog verder gaan zoeken via google en vond deze pagina:
http://www.rodbikes.com/articles/campy- ... hoods.html

Hier staat het probleem beschreven, mét een oplossing. Het zou worden (of kan worden) veroorzaakt door een net verkeerd geplaatste "hood". Zo lezend vind ik het heel aannemelijk. Op de foto's is een ouder type shifter te zien, maar toch.
Ik heb dit weekend verder geen sleuteltijd, maar ga maandag hier even mee aan de slag. Ben benieuwd.....

Plaats reactie