Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

boller worden van een nieuwe band (uitbollen?)

Daniel Boonen
Forum-lid

Daniel Boonen 04 apr 2013 09:47

Ik heb 28mm continental sportcontact banden op mijn racefiets gedaan.
Dat past prima, ruimte zat. Ik heb er een rondje van 15km op gereden, en de volgende dag was er substantieel minder ruimte over bij de achtervork (onder de rem). Ik schat nu dat er nu nog zo'n 4mm ruimte is in de hoogte.

Mijn vraag is, gaat een band nog meer uitbollen?

De reden om van 23 naar 28mm te gaan is uiteraard comfort. En dat scheelt echt enorm. Ik reed op 9 bar achter en nu op 6 bar.

surfzeeuw
Forum-lid

surfzeeuw 04 apr 2013 12:47

Snap dat je met 6 bar comfortabeler rijdt, dat is ook met een 23mm band. Dit is appels met peren vergelijken.
Maar om op je vraag teru te komen, geen ervaring mee.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2013 15:01

Ik had er tot voor kort ook geen rekening mee gehouden dat banden nog konden "groeien", totdat ik dit las: http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm
Het zou dus best kunnen dat jouw conti's ook nog wat uitgezet zijn.

Maar waarom de keuze voor deze banden? de lekbestendigheid zal wel prima zijn maar het comfort zal -door de stijvere wangen- waarschijnlijk niet veel beter zijn dan met een 25mm raceband.
Campagnolo Ultra Dork

Daniel Boonen
Forum-lid

Daniel Boonen 04 apr 2013 20:07

Ik ben ervan uit gegaan dat deze 28mm comfortabeler zouden zijn dan 25mm racebanden.
Mijn logica was dat ik dan met een zo breed mogelijke band, met minder druk kon rijden. En dus meer comfort.

Ik weeg 106kg, ik denk dat ik een 25mm band dan toch harder dan 6 bar zou moeten houden, en dus minder comfort.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2013 22:14

Je logica klopt helemaal. 4 mm is op zich nog wel voldoende, zolang je niet in al te extreme (modder) omstandigheden gaat rijden).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 apr 2013 08:47

Op zich klopt de redenering maar omdat het hier een toerfiets band van een halve kilo per stuk betreft die nooit de souplesse van een raceband heeft, zal het comfort ook minder zijn dan een 28mm raceband.
Ik zou dan eerder Vittoria Rubino Pro of Continental Gran Prix 28mm monteren.
Campagnolo Ultra Dork

lange63
Forum-lid

lange63 05 apr 2013 11:05

Heb afgelopen zomer Parijs - Roubaix gereden met Conti GP 4-seasons. Paste goed (ook toen ik eenn pijl miste en in de blubber terecht kwam :shock: ). Kan me niet herinneren dat de band verder bolde en dat ik daarna minder ruimte had. Is niet goedkoop, maar heeft uitstekende lekbestendige eigenschappen. En ja, er zijn soepeler banden. Vraag is wel of je dat allemaal gaat merken als je met jouw gewicht terug wilt naar 6 bar. Dan kan een band met een wat stuggere wang zelfs een voordeel zijn.
staal.....what else.....??

Daniel Boonen
Forum-lid

Daniel Boonen 08 apr 2013 09:07

Nu een kleine week later (en nog geen 50km verder) is de ruimte in de hoogte nog ongeveer 3mm. Ik ga ervan uit dat het daarbij blijft.

Had dus helemaal geen rekening gehouden met het uitzetten. Goed om rekening mee te houden dus!

Plaats reactie