Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets advies

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mar 2013 11:35

Hoi,

Ik ben benieuwd of jullie wat inzichten met mij zouden willen delen omtrent de keuze van een nieuwe fiets.

Ik ben een kleine vrouw (1.60/57 kilo) en wil lekker lang en ver fietsen. Koerstoerist dus...maar wel een fanatieke. Wedstrijdjes en koersjes is allemaal leuk en aardig maar totaal niet realistisch.

In eerste instantie denk ik aan titanium; is licht, bloedmooi en sterk, roest niet en een stijf frame. Hangt wel een prijskaartje aan.
Tegenwoordig schijnt er ook weer neo-staal op de markt te zijn, dat superlicht is. Hangt waarschijnlijk een nog veel groter prijskaartje aan.
Ik zie voor mijzelf de meerwaarde van carbon niet zo; wat ik er van begrepen heb zwabberen ze en kan je het frame na 3 valpartijen bij het grofvuil zetten. Die 1 kilo lichter is natuurlijk superbelangrijk als je wedstrijden doet, maar heb ik er wat aan?
Aluminium? Is van alles net niks toch? Én relatief zwaar, en niet echt stijf.

Dan het onzin gedeelte; een fiets moet er ook uitzien. Dus voor mij liever geen pastelgroene dames Bianchi met zo'n verwrongen slooping buis in K3 kleurtjes. Wat zijn eigenlijk de voordelen van een typische damesfiets? Ik kan er tot nog toe niks over vinden op internet. Ja ik weet dat de verhoudingen bij vrouwen wat anders liggen, korter bovenlijf enzo. Maar als je gewoon een fiets zoekt in je maat en die goed laat afstellen, probleem toch opgelost?

Kortom; indien jullie daar een idee over hebben, waar moet ik het ongeveer zoeken?
Dank alvast voor de antwoorden
Veni. Vidi. Fietsie.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2013 12:01

Of een echt damesframe nodig hebt hangt een beetje af van jou eigen verhoudingen en de geometrie van de gewenste fiets. Maar over het algemeen is het niet noodzakelijk om een damesframe aan te schaffen.

Als je titanium kunt betalen is dat natuurlijk prachtig.
Aluminium is redelijk licht en zeker stijf genoeg voor wat jij met je fiets wilt doen.
(Goed) carbon zwabbert zeker niet maar is inderdaad wat kwetsbaarder bij valpartijen.

Een leuke redelijk budget oplossing is om een jaren 90 stalen frame of fiets te zoeken in jouw maat geschikt voor 130mm achteras. Hier kan je eenvoudig een nieuwe groep op (laten) zetten bv Campagnoilo Veloce.
En eventueel een paar nieuwe wielen. Dan heb je een fiets die rijdt als nieuw met de uitstraling van 'toen'.

Bv zoiets:http://link.marktplaats.nl/651604789 al weet ik niet of hier een 130mm achteras in past.
Campagnolo Ultra Dork

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 07 mar 2013 18:30

TumTumTum schreef: Wat zijn eigenlijk de voordelen van een typische damesfiets?
Maar als je gewoon een fiets zoekt in je maat en die goed laat afstellen, probleem toch opgelost?
Een typische damesfiets is o.a. leverbaar in K3 en zuurstokkleurtjes. :mrgreen:
Zonder gekheid, op een herenframe (veel meer keus) kun je met jouw lengte prima uit de voeten.

Titanium is zeker een goede keus; het is duurzaam, comfortabel en tijdloos.
Gewicht is, zeker op het vlakke, minder van belang.
Je moet je wel afvragen of je een comfortframe wilt hebben met een hogere balhoofdbuis, of een raceframe waarbij de zitpositie dieper is.
Heb je al een budget, dan kunnen we je wat gerichter adviseren.
Afbeelding

Erik
Forum-lid

Erik 07 mar 2013 18:58

Tja, het hangt denk ik vooral van je budget af. Een Van Nicholas is bijvoorbeeld vanaf zo'n 1800€ leverbaar. Flink bedrag, maar hij gaat ook nooit meer af....
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 mar 2013 20:17

Budget, zo laag mogelijk...ergens tussen de 1500-2000 is mogelijk, maar dan moet ik mijn bankrekening wel nog even heel erg lief aankijken. Maar het hoeft dus niet voor 350 euro bij de Lidl vandaan.

Ik heb vanmiddag nog in een fietsenwinkel over Van Nicholas heen staan kwijlen...dus was dat betrefd.

Een comfortframe? Dat ligt er aan. Als ik met een "normaal" raceframe kan fietsen dan hoeft dat niet. Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen, ik weet niet goed wat het verschil is in "fietsbelevenis". Ik fiets nu al geruime tijd op een te grote fiets met een herenframe, en moet zeggen dat ik daar weinig last van heb in de zin van rugpijn of andere ongemakken. Behalve dan dat ik weet dat de fiets te groot is, merk het met bochten nemen etc en zal ook wel niet ideaal zitten qua kracht in je pedalen overbrengen. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb ga ik het verschil pas merken als ik wel een fiets op maat heb, dan weet ik niet wat me overkomt. :)

Nog een vraag; hoe zit het met sturen in bochten? Zijn er nog type fietsen die moeilijk, stug of juist heel soepel sturen? Moet je daar ook nog ergens op letten?

En wielen? Ik weet dat je insane dure carbon wielen kunt kopen (beetje té duur waarschijnlijk), maar zijn goede aluminium wielen niet net zo goed voor iemand van mijn gewicht? En dan die vet hippe brede velgen. Heel erg mooi, maar bij een winderig rondje dijk waai ik meteen als een herfstblad weg denk ik.

Ik weet ook niet precies wat mijn fietsmaat is, waarschijnlijk48- 49. Dan heb je al niet zo veel keus. Maar volgens de fietsenmaker kun je dan ook een maat 50 frame nemen als je die goed instelt, dat betekend dan dat de zadelpen wat minder hoog zal staan, is dat erg? Ik rij nu geloof ik op maat 56, er is op te fietsen. Maar als je een aanzienlijk bedrag spendeert aan een nieuwe fiets dan wil je natuurlijk perfectie.
Framemaat 48 beperkt je keuze wel meteen heel erg. Wordt het alsnog een Barbie-fietsje in K3 kleurtjes...met zijwieltjes.Afbeelding

Bedankt voor het meedenken.
Veni. Vidi. Fietsie.

Erik
Forum-lid

Erik 07 mar 2013 20:32

Hoge velgen zou ik niet aan beginnen en carbon velgen zijn voornamelijk leuk omdat het carbon velgen zijn. Tenzij je met tubes gaat rijden of hysterisch veel geld uit wilt geven heb je er niks aan. Qua sturen heb je wel verschillen, maar die komen voornamelijk door de geometrie van de fiets. Op zich ga je daar met jouw gebruik waarschijnlijk erg weinig van merken. Probleem met titanium binnen je budget is dat de simpelste Can Nicholas al aan de top van je budget zit en dan is Van Nicholas nog voordelig...

Een wat hoger balhoofdbuis is wel prettig bij lange tochten, want dat is gewoon net wat comfortabeler. Wat ik wel denk is dat je, no matter what you choose, een enorm verschil gaat merken wanneer je op een goed passende fiets rijdt. Staal, alu, carbon of titanium maakt voor het doel wat je omschrijft niet veel uit, maar je kunt budgetwise momenteel het meeste krijgen voor je geld met een alu of carbon frame.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 07 mar 2013 21:19

Als je kiest voor zelf op (laten) bouwen, dan is je budget voor van Nicholas (Euros of Mistral) net toereikend.
Leverbaar vanaf maat 48 (bedenk wel dat maat niet alles zegt, het gaat vnl. om de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis).
En maatvoering is het allerbelangrijkst bij een fiets!
http://vannicholas.com/9/6/Euros/bike.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Je frame is dan ca. 1000 euro (je krijgt er nl. nog wat korting op), je hebt dan 1000 over voor de afbouw.
Dit is in principe toereikend (zo maar wat voorbeelden gepakt)

stuur + pen 100 (3T Ergonova, 3T Arx)
wielen + banden 185 (Campagnolo Khamsin; je zou ook voor Scirocco 35 kunnen gaan (+85) of voor Zonda (+175, maar dan heb je geen wensen meer); banden: Continental GP4000S)
zadel 80 (persoonlijk)
groep 455 (Campagnolo Centaur Compact, voor 595 euro heb je triple)
pedalen 70 (Look Keo 2 max)
stuurlint, bidonhouders 30
totaalprijs 1920

Dan heb je een evenwichtig opgebouwde fiets met prima materialen binnen budget.
Alleen m.b.t. de wielen valt dan nog iets te dromen, maar dat kan later altijd nog (is het makkelijkst om te vervangen).
Ik heb in dit voorbeeld voor Campagnolo gekozen; Shimano kan natuurlijk ook, met Fulcrum wielen dan.

Als ik je nog een tip mag geven: kies voor een compact stuur, als je comfortabel wilt zitten.
Afbeelding

danny1407
Forum-lid

danny1407 07 mar 2013 23:02

Sorry hoor...

Maar de argumenten slaan nogal de plank mis.
Dat carbon kan breken en niet het goedkoopst is kan een keuze bepalen, maar er zijn meer dan zat aluminium frames waar je de wereld 6x mee kunt veroveren.

Om zomaar wat te noemen; een Canyon Roadlite AL of Ultimate AL kan je veel "sjieker" (of chiquer) afmonteren voor die centjes.
Stijf als een strijkplank en minimaal net zo licht als bijna elk VanNicholas frame.
Zeker als je er voor hetzelfde geld een klasse of twee klassen betere (lees lichtere) groep en wielen op kan smijten.

Het argument titanium als voordeel van "de rest" kan zijn dat je het bloedmooi vind, en/of dat je het comfortabel vind.
Argumenten als lichter of stijver gaan niet op, ook niet ten opzichte van aluminium.
FacebookS3RSSite

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 07 mar 2013 23:56

danny1407 schreef: Maar de argumenten slaan nogal de plank mis.
Dat carbon kan breken en niet het goedkoopst is kan een keuze bepalen, maar er zijn meer dan zat aluminium frames waar je de wereld 6x mee kunt veroveren.

Om zomaar wat te noemen; een Canyon Roadlite AL of Ultimate AL kan je veel "sjieker" (of chiquer) afmonteren voor die centjes.
Stijf als een strijkplank en minimaal net zo licht als bijna elk VanNicholas frame.
Zeker als je er voor hetzelfde geld een klasse of twee klassen betere (lees lichtere) groep en wielen op kan smijten.

Het argument titanium als voordeel van "de rest" kan zijn dat je het bloedmooi vind, en/of dat je het comfortabel vind.
Argumenten als lichter of stijver gaan niet op, ook niet ten opzichte van aluminium.
klopt helemaal.
Een Ultimate AL is een topfiets (Roadlite heb ik nooit op gereden, maar zal niet veel anders zijn).
Hoewel het comfort van Aluminium echt wel minder is dan titanium of Carbon, maar voor een ALU fiets top.
Ik had de indruk dat TS "ging" voor titanium, vandaar mijn suggestie.
Overigens is mijn mening dat een duurdere groep alleen maar lichter is, terwijl betere wielen meer toevoegen.
Afbeelding

danny1407
Forum-lid

danny1407 08 mar 2013 00:12

loos schreef: Hoewel het comfort van Aluminium echt wel minder is dan titanium of Carbon, maar voor een ALU fiets top.
Ik had de indruk dat TS "ging" voor titanium, vandaar mijn suggestie.
Overigens is mijn mening dat een duurdere groep alleen maar lichter is, terwijl betere wielen meer toevoegen.
Eens!

Titanium biedt het meeste comfort, geen twijfel mogelijk.
En als ze daar verliefd op is, zijn andere argumenten bijzaak.
Echt duurdere groepen verschillen wel aanzienlijk in werking, vind ik.
Niet alleen het gewicht, maar ook de werking is lichter.
Maar voornamelijk een goed setje wielen is inderdaad minstens net zo belangrijk als een passend frame om plezierig te rijden.
FacebookS3RSSite

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mar 2013 08:00

Ik denk dat een goed setje wielen ook relatief is, als je 57 kilo weegt en geen gigantische vermogens wegtrapt is eigenlijk bijna alles stijf genoeg. Het gaat vooral om het gewicht van de wielen.
De eerste prioriteit zou moeten liggen bij het zoeken naar een passend frame. Omdat je nu op een maat 56 rijdt zal je gewend zijn aan een wat hogere balhoofdbuis waardoor je met een fiets met een beetje race-geometrie al snel een aantal cm dieper komt te zitten. Jouw huidige frame zal ook veel te lang zijn.
Mijn advies is om te proberen een aantal lange proefritten te maken met een aantal fietsen in jouw maat. Dit zal moeilijk zijn omdat die vaak niet op voorraad zijn.
Een andere optie zou een dynamische fietsmeting kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 08 mar 2013 08:03

Omdat je gewoon wil fietsen lang en ver
Omdat je toch niet teveel wilt uitgeven

Chinees carbon frame
Chinees titanium frame

Waarom?
Comfortabeler dan alu voor de ritten die je wilt maken
Zeer redelijke prijs voor wat je krijgt (betaalbaar)

Groep en spulletjes bij elkaar scharrelen naar persoonlijke voorkeur en budget, kun je alle kanten mee op, en zelf opbouwen of door iemand laten doen.

Plaats reactie