Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fietsbanden

josboomsma
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2013 15:39

josboomsma 20 feb 2013 15:42

Ik ga vanaf maart t/m september dit jaar ongeveer 2000km per maand rijden met de racefiets. Ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk lekke banden hebben en ik ben op zoek naar een paar goede banden voor de fiets. Wie kan mij dara bij helpen of heeft tips en adviezen.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 20 feb 2013 15:46

Als je zo weinig mogelijk lekke banden wilt hebben, zou ik voor de Continental GP 4000S kiezen. Niet goedkoop, maar zeer lekbestendig. Ik rijd vrijwel nooit lek met deze bandjes.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 20 feb 2013 15:49

Precies GP4000S. Je hebt ant-lek banden, maar die rollen minder soepel. En als je 2000km (behoorlijk wat dus) per maand gaat rijden, ga je je daaraan irriteren.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 feb 2013 17:02

Inderdaad goede banden.

Maar, ik rijd al jaren zo'n 15000km per jaar, en eigenlijk rijd je met de meeste (wat duurdere) banden niet meer vaak lek. De laatste jaren zit ik op een gemiddelde van een lekke band per 4000/5000 kilometer.

Dus, in jouw geval zou je dan eens in de twee maanden lek rijden. Moet wel te doen zijn dacht ik.
In die laatste jaren met de volgende banden ervaring gehad:

Vredestein Fortezza tricomp
Continental GP4000s
Continental GP
Michelin prorace 3000

Ik merk weinig verschil. Banden goed oppompen en opletten waar je fietst helpen je volgens mij het meest.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 21 feb 2013 19:54

Als je echt niet lek wil rijden en rolweerstand is ondergeschikt: Schwalbe Durano Plus.

Rijden wat zwaarder, zeker niet de lichtste, maar gaan zeker veel kilometers mee en lekrijden is zo goed als onmogelijk door extra dikke anti leklaag.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 24 feb 2013 19:44

Mijn keuze zal de GP4000S worden, maakt het uit welke binnenband je gebruikt of zit daar ook veel verschil in?
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Racemachien
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 sep 2012 19:10
Locatie: Geel

Racemachien 24 feb 2013 20:33

Met een Vittoria Zaffiro (gekocht voor 6 euro) en een gewone butyl binnenband, rij je ook echt bijna nooit plat. Ik heb nu al een hele winter (van oktober tot februari) gereden, zal rond de 8000km zijn, en nog geen lekke banden gehad.
Deze banden rijden dan wel niet zo goed als een band van +40 euro, maar je hebt er wel geen omkijken naar, ik heb van deze banden nog setjes liggen waar 2-3 winters mee gereden is, en deze kunnen nog gebruikt worden, echt slijtvaste bandjes.
Mijn ervaringen met duurdere buitenbanden, Veloflex, Vittoria, Vredestein, Continental, etc. is dat deze snel verslijten, het bovenste loopvlak is snel weg, (2000km) en dan hebben ze al een deel minder grip, en dan begint het lekrijden. De duurdere banden hebben meestal een rubbercompound die zachter is dan bij de goedkopere. Een zacht rubber geeft meer grip en comfort, maar verslijt sneller, en verslijten=platrijden. Bij deze goedkope banden heb ik er nog nooit last van gehad, omdat deze toch een hard rubber hebben. De banden dan nog oppompen tot 8 bar, en je kan gerust zijn. Wil je nog iets meer comfort, dan kan je er 7 bar inpompen, maar de kans op lekrijden is dan groter. (Zeker bij zachtere rubbers)
Om te trainen zou ik altijd met zo'n goedkope banden rijden, in wedstrijden kan je een duurdere band of tube nemen,maar op training heeft dit echt geen zin.
En als je toch voor een duurdere band wil gaan, neem dan een latex binnenband, dan heb je wel een lekker comfortabel setje onder je reet ;)
Let wel op, latex is niet zo makkelijk te monteren als gewoon butyl.

grt

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 24 feb 2013 21:53

Ik heb met mijn team van 9 renners afgelopen jaar de Tour for Life gefietst. Ruim 1200 km over allerlei soorten ondergrond, onder alle weersomstandigheden. We fietsten allen met Conti's GP 4000 en GP4000s. En we hebben bij elkaar 1 (!!!!) lekke band gehad!!!! Daarbij wil ik nog opmerken dat bij de meesten dezelfde banden er ook tijdens de vele trainingsritten er onder zaten. Topband dus, die Continental GP4000(s).

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 25 feb 2013 10:41

Vittoria Rubino zijn ook wel goed (en goedkoop), die goedkope van Schwalbe (Lugano) vond ik daarentegen maar matig.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 feb 2013 12:09

Vredestein Fortezza Tricomp vind ik ook wel goed i.t.t. Schwalbe Ultremo ZX's en veel duurzamer. En ze hebben goede grip, ook met slecht weer. Dat kun je van goedkopere Vittoria Rubino's niet zeggen, al zijn die ook wel duurzaam.... In de regen zijn dat alleen net tuinslangen. Wedstijdbanden van Vittoria zijn beter, maar ook duurder en slijten harder...

Had minder goede ervaringen met Continental op de mtb (slecht tubeless te krijgen en niet mooi recht), dus voor de racefiets zal ik Continental ook nog niet zo snel aanschaffen... De prijzen zijn over het algemeen ook wel hoog van Continental. Rubber van Continental is wel goed en duurzaam. En blijkbaar blijft Continental toch wel erg populair. Wel zou ik met een zwarte marker het oranje in het logo zwart maken, dat valt echt teveel op bij sommige fietsen.

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 25 feb 2013 13:59

Grip kan zijn, dat ga ja echter alleen bij wedstrijden merken, op de weg neem je bochten toch niet voluit

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 feb 2013 20:02

Derjan01 schreef:Grip kan zijn, dat ga ja echter alleen bij wedstrijden merken, op de weg neem je bochten toch niet voluit
Hoezo niet, ik fiets geen wedstrijden, maar ik heb wel 2 vaste rondjes in mijn buurt, eentje van 70km en eentje van 74km. Dan vind ik het wel leuk om tijd te kunnen pakken en om op bepaalde stukjes hard door de bocht te gaan.... Maar ben hierdoor wel al 2x op mijn plaat gegaan met de verkeerde banden. Sommige banden geven echt veel meer vertrouwen in nattigheid, ook als niet wedstrijdrijder.... Daarom heb ik al eerder eens de vraag gesteld welke banden wel grip hadden in de regen op het fietsforum.

Plaats reactie