Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fitness bike – derailleur of 8-naaf versnelling ?

M@rtin1982
Forum-lid

M@rtin1982 06 feb 2013 08:26

Hallo,

Ik zoek een nieuwe fitness bike. Budget ca 1300 euro max. Voornamelijk voor woon-werk verkeer 19 km enkele reis.

Ik ben inmiddels al bij dealers van Cannondale (voor de Quick Speed 2), Trek (7.6 fx), Cube (SL Cross Race dacht ik) geweest, Koga (Roadchamp) volgt nog.

Zelf heb ik het gevoel dat ik liever geen derailleur met bv 3x9 versnellingen wil, maar gewoon een 8-versnellingsnaaf met 1 ‘’hendel’’.

Bestaan deze op de fitness-bikes überhaupt ? En is dit aan te raden vs een derailleur ?

Ik heb inmiddels 7000 km op een Gazelle Chamonix (ja, sorry) naar mijn werk getrapt. Enkele holletjes, tunnel, vaak ’s middags wind tegen, ik gebruikte mijn 8 versnellingen altijd wel, dit werkte prima. Dus vandaar de gedachte dit ook zo op mijn nieuwe fitness bike te gaan doen.

Ben erg benieuwd !

Mvg,

Martin

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 feb 2013 09:20

Als je niet van poetsen houd is een versnellingsnaaf beter, ik zou dan voor een Stevens Super Flight gaan. Deze heeft een 11 speed Shimano Afline naaf. Deze past in jouw budget maar dit is wel een fiets met spatborden en bagagedrager. Dit kan een voordeel zijn voor woon werk verkeer, niet echt een fitnessbike dus maar wel een sportieve zit en hij weegt niet veel. De voordelen van derailleurs zijn dat de stapjes tussen de versnellingen kleiner zijn en dat de fiets lichter is.
Campagnolo Ultra Dork

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 feb 2013 09:40

Ik heb zelf een Bulls fitnessbike met 8S Alfine naaf. De naaf werkt prettig, schakelt prima en is onderhoudsarm. Nadeel van deze 8s naaf is dat er soms grote stappen tussen de versnellingen zitten. Ook is de fiets door zo'n naaf behoorlijk zwaar aan de achterzijde.
Derde (en belangrijk) nadeel is dat diverse fietsen met zo'n Alfine naaf worden geleverd met schijfremmen. Dit werkt maar zeer matig op de weg, met vaak piepende remmen en dan ook een vaak mindere werking.
De combi van een Alfine (of soortgelijke) naaf met velgremmen zou ik echter zeker positief aanraden voor woonwerk verkeer.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 feb 2013 09:56

De Stevens heeft wel velgremmen en de stapjes van de 11 speed naaf zijn iets kleiner dan die van de 8 speed variant.
Campagnolo Ultra Dork

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 06 feb 2013 10:22

Ernie C. schreef:De Stevens heeft wel velgremmen en de stapjes van de 11 speed naaf zijn iets kleiner dan die van de 8 speed variant.
Stevens heeft de 2013 versie uitgerust met schijfremmen. De 2012 versie is nog wel met velgremmen, maar die moet je nog maar net kunnen vinden. Ik zie hem ook voor plm. 1500 euro geprijsd, dus ook iets boven het budget van TS.

De Stevens Courier Lite heeft wel velgremmen, maar 8 speed Nexus en geen 11 speed Alfine. Weegt 13,3 kg.

In de categorie 8 speed Nexus is wellicht de Specialized Source Eight ook te overwegen. Net als de Stevens Courier Lite net ietsje boven de 1000 euro.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 feb 2013 10:53

ever schreef:
Ernie C. schreef:De Stevens heeft wel velgremmen en de stapjes van de 11 speed naaf zijn iets kleiner dan die van de 8 speed variant.
Stevens heeft de 2013 versie uitgerust met schijfremmen. De 2012 versie is nog wel met velgremmen, maar die moet je nog maar net kunnen vinden. Ik zie hem ook voor plm. 1500 euro geprijsd, dus ook iets boven het budget van TS.
Het 2013 model kende ik nog niet, typisch gevalletje duurder maar niet beter.

Als je nog een 2012 model kunt vinden zit daar natuurlijk wel een leuke korting op.
Campagnolo Ultra Dork

M@rtin1982
Forum-lid

M@rtin1982 06 feb 2013 12:29

bedankt voor jullie berichten.

Een Stevens, weer een merk erbij... ;-) Nooit eerder aan gedacht of naar gekeken.

Ik denk zelf dat een 8 of 11 versnellingsnaaf prima voldoet, het lijkt me geen probleem dat de stapjes wat groter zijn dan bij een fiets met derailleur. Op zo'n fiets zou ik sowieso een bagagedragertje en lampen willen laten monteren wat uiteraard wat extra gewicht toevoegd. Ik let in zoverre op de kilo's dat ik nu op mn gazelle van ca 22 kg rijdt en er wel wat op vooruit wil gaan. Dus bv 17 kg is niet mijn streven, maar zo rond de 12-13 kg zou mooi zijn.

Zijn schijfremmen over 't algemeen prettiger dan velgremmen ??

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 06 feb 2013 12:38

Schijfremmen zijn in mijn optiek helemaal niet nodig voor gebruik op de weg (zie ook de post hierboven van @hanz1963) en ze zijn onderhoudsgevoelig. Bovendien zijn velgremmen goedkoper.

dream
Forum-lid

dream 06 feb 2013 13:36

Ik stond vorig jaar voor de dezelfde keus, elke dag woon/werk met derailleur geeft me teveel onderhoud. Uiteindelijk gekozen voor de Rose Black water. 11 speed naaf, luchtvering, superverlichting, en magura hydraulische remmen. Voor woon werk verkeer de beste keus. Heb de fiets online besteld en in Duitsland opgehaald, je kan de fiets ook laten bezorgen. Deze fiets heeft spatborden. Tot nu toe bevalt hij super en de versnelling heeft mooie kleine stapjes. het enige onderhoud is af toe de ketting smeren en een tuinslang erover.

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 06 feb 2013 14:03

dream schreef:Ik stond vorig jaar voor de dezelfde keus, elke dag woon/werk met derailleur geeft me teveel onderhoud. Uiteindelijk gekozen voor de Rose Black water. 11 speed naaf, luchtvering, superverlichting, en magura hydraulische remmen. Voor woon werk verkeer de beste keus. Heb de fiets online besteld en in Duitsland opgehaald, je kan de fiets ook laten bezorgen. Deze fiets heeft spatborden. Tot nu toe bevalt hij super en de versnelling heeft mooie kleine stapjes. het enige onderhoud is af toe de ketting smeren en een tuinslang erover.
Alleen jammer dat hij bijna een factor 2 boven budget ligt ;)

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

bmiller
Forum-lid

bmiller 06 feb 2013 14:15

Ik heb deze: http://www.cube.eu/nl/tour/urban-life/hyde-pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook deze bevalt heel goed. Heb er een bagagedrager, spatborden en een ligstuur op gemaakt.
De Nexus naaf schakelt fijn en met 8 versnellingen in de omgeving van Arnhem voldoet dat prima.
Ik gebruik de fiets voor een afstand van 13 km enkele reis. Grootste voordeel is dat het onderhoudt gewoon heel simpel is.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 06 feb 2013 14:31

Ik heb ook zon cube gehad en heb nu de vergelijkbare Staiger variant (hive8). Prima hufterproof woonwerk-apparaat
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie