Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets

beersen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2012 16:23

beersen 14 okt 2012 19:43

Na met veel plezier naar de Tour de France te hebben gekeken is het ook mij gaan kriebelen: ik wil gaan fietsen en een racefiets kopen. In ieder geval om trainingsrondjes te maken maar uiteindelijk ook om aan tochten mee te gaan doen zoals Limburgs Mooiste en wie weet ooit de Marmotte, Alpe Huez en de Mont Ventoux :D

Ben inmiddels al een tijdje aan het zoeken op het internet en heb diverse winkels bezocht. Wilde in eerste instantie voor een tweedehands gaan en heb me ook bij een professionele fietsenwinkel laten opmeten (42 jaar, 1.92m, circa 100 kilo, korte benen). Gemeten maten:

Hoogte 58
Zadelhoogte 77,8
Tussen 55,2
ABR 8,6
Stucon 9

De laatste twee maten kan ik overigens niet helemaal plaatsen. Op basis van deze maten kwamen een nieuwe Merckx AMX 1,5 en een Giant Defy 2? als goede optie naar voren, tweedehands was niet of nauwelijks beschikbaar. De Giant vind ik in ieder geval niet mooi, en de groep van beide is Tiagra, ok maar heb liever een 105 of ultegra-groep. Inmiddels heb ik ook het budget verruimd tot circa 1.100 euro, wil minimaal een triple 105 groep, aluminium frame met carbon voorvork en ben gecharmeerd van vooral de Bulls Harrier en Desert Falcon, Focus Varido/Culebro, Trek en Cannondale (waarschijnlijk te duur). Omdat het mijn eerste fiets wil ik deze graag bij een lokale fietsenmaker kopen, internetfietsen zoals Rose en Canyon vallen hierdoor af. Kan iemand, gegeven mijn geometrie (comfort, niet te diep zitten), mij nog suggesties geven en/of verder helpen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 okt 2012 23:37

Waar heb je je laten meten? 1,92m en een 58cm frame vind ik erg klein (zelf 1,86m en een 58 en 60 frame) vooral omdat je aangeeft niet te diep te willen zitten. De fietsen van Focus hebben volgens mij meestal ook een vrij korte balhoofdbuis (diepe zit). Dan blijven dus de Bulls en de Trek over en eventueel de Cannondale Caad8. Bij de Bulls krijg je gewoon heel veel waar voor je geld alleen een beetje een saai imago en vrij slappe wielen, bij jouw gewicht kan dat problemen geven, Bij zowel de Trek en de Cannondale betaal je wat meer voor het merk maar die hebben volgens mij wel iets stevigere wielen.
Campagnolo Ultra Dork

beersen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2012 16:23

beersen 15 okt 2012 17:58

Dank voor je reactie, Ernie. Ik heb me laten opmeten bij Plieger Sport in Meerkerk. Heb op speciale meetfiets gezeten. Ik heb vrij korte benen, dus dat zal e.e.a. waarschijnlijk verklaren!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 okt 2012 18:04

Je hebt inderdaad korte benen. Met dezelfde lichaamslengte staat mijn zadel 6cm hoger en ik heb niet eens lange benen. Als je een comfortframe uitzoekt met een balhoofd van >20cm komt je zadel al bijna net zo hoog te staan als je stuur dus volgens mij kun je je zoektocht breed houden. De zadelhoogte is trouwens de enige maat die ik kan plaatsen maar dat kan aan mij liggen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2012 18:58

De echt comfortframes zoals de Specialzed Roubaix/Secteur lijken mij inderdaad een te hoge balhoofdbuis te hebben maar vanwege je langere bovenlijf moet je ook niet een te kort frame nemen. Bij Plieger schijn je in ieder geval in goede handen te zijn alleen kun je de genoemde maten niet zonder eerst te ontcijferen in een bepaalde geometrie omzetten. Ik was gewoon van de 58 als maat uitgegaan. Meestal zijn de langere frames van de Amerikaanse merken,
b.v. Specialized Allez en Cannondale Caad10.
Tiagra is tegenwoordig ook gewoon een goede groep en vooral als je lichaamsverhoudingen niet helemaal "normaal" zij zou ik in eerst instantie voor een goed passend frame gaan met stevige wielen.
Deze moet ook binnen je budget passen: http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... intcompact
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie