Jaapieo bouwt weer een fiets op ;)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Wat een rare montagestandaard !?!
Stuur wel even vervangen voor klassiek in plaats van ergo, liefst zilverkleurig en de banden even vervangen voor iets met beige wangen
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Timo,
Moet nog, stuur heb ik al liggen banden moeten gekocht worden dus moet even wat opzij gaan leggen... wellicht wat spul verkopen of ruilen.
Dan nog een remhandeltje zien te regelen.
Vandaag ben ik bezig geweest met het fixen van het achterwiel.
Op de M-gineering site staat de volgende instructie:
Een probleem waar je tegen aanloopt als je een doortrapper wil maken is het vinden van een geschikt achterwiel. (Fixed gear spullen zijn natuurlijk te koop maar als je nog een stapel oude wielen hebt....
Een methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel saboteren. Dat gaat als volgt:
Begin met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting. Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
Tik met een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
Schroef met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft weer gewone -rechtse- draad
Demonteer de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet meer nodig) en maak alles vetvrij
Zet het geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen 3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
TIG-las de achterkant van de body tot een geheel
Zet de naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
Het kransje (BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.
Maar, hoe moet de naaf nu gelast worden?
Aan de achterkant? daarmee bedoelen ze niet de achterkant die tegen de naaf aan zit? dan zou je hem er niet goed recht op krijgen wat weer wrijving op de naaf veroorzaakt. toch?
wie heeft hier ervaring mee? HELP!
Gr,
Jasper
Oh ja,
als iemand nog onderdelen in de aanbieding heeft graag een PB,
Ik heb nog wel wat onderdelen in de aanbieding (oa een setje FMB tubes en wat andere meuk )
Moet nog, stuur heb ik al liggen banden moeten gekocht worden dus moet even wat opzij gaan leggen... wellicht wat spul verkopen of ruilen.
Dan nog een remhandeltje zien te regelen.
Vandaag ben ik bezig geweest met het fixen van het achterwiel.
Op de M-gineering site staat de volgende instructie:
Een probleem waar je tegen aanloopt als je een doortrapper wil maken is het vinden van een geschikt achterwiel. (Fixed gear spullen zijn natuurlijk te koop maar als je nog een stapel oude wielen hebt....
Een methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel saboteren. Dat gaat als volgt:
Begin met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting. Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
Tik met een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
Schroef met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft weer gewone -rechtse- draad
Demonteer de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet meer nodig) en maak alles vetvrij
Zet het geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen 3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
TIG-las de achterkant van de body tot een geheel
Zet de naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
Het kransje (BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.
Maar, hoe moet de naaf nu gelast worden?
Aan de achterkant? daarmee bedoelen ze niet de achterkant die tegen de naaf aan zit? dan zou je hem er niet goed recht op krijgen wat weer wrijving op de naaf veroorzaakt. toch?
wie heeft hier ervaring mee? HELP!
Gr,
Jasper
Oh ja,
als iemand nog onderdelen in de aanbieding heeft graag een PB,
Ik heb nog wel wat onderdelen in de aanbieding (oa een setje FMB tubes en wat andere meuk )
mijn Flickr
Aan de achterkant van de body beide delen vast bakken. Daarna de body weer monteren.
Ik heb in het verleden een body gesaboteerd door de freewheel palletjes te blokeren met wat stukjes metaal. Verder de kogeltjes er gewoon in gelaten. Deze methode werkt wel maar je er bleef toch was speling in zitten en dat wil bij een fix eigenlijk niet.
Ik heb in het verleden een body gesaboteerd door de freewheel palletjes te blokeren met wat stukjes metaal. Verder de kogeltjes er gewoon in gelaten. Deze methode werkt wel maar je er bleef toch was speling in zitten en dat wil bij een fix eigenlijk niet.
Michelin Classic kosten je een 10-tje per stuk en zien er klassiek uit (heb ze zelf in 28 mm variant in m'n fixed zitten)jaapieo schreef:Timo,
Moet nog, stuur heb ik al liggen banden moeten gekocht worden dus moet even wat opzij gaan leggen... wellicht wat spul verkopen of ruilen.
NB: heb mogelijk wel interesse in je tubes (glad profiel?). Welke onderdelen heb je nog nodig? Misschien valt er wat te ruilen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Ik heb ontzettend veel liggen. Heb zelfs nog een fixed wielsetje te koop staan voor 80 euro (mavic velgen met ambrosio (miche) naven.
Sturen heb ik wel, pennen ook wel, cranks, oude zadels. Veelal voor niets (ligt me toch in de weg). En werk in een zaak met veel oud spul wat ook zo weg gaat, dus als jeiets nodig hebt pm maar .
Sturen heb ik wel, pennen ook wel, cranks, oude zadels. Veelal voor niets (ligt me toch in de weg). En werk in een zaak met veel oud spul wat ook zo weg gaat, dus als jeiets nodig hebt pm maar .
Met een remhandel ben ik gered.
Begrijp ik het goed en moet ik lassen waar ik de rode stippellijn heb gemaakt?
url=http://www.freeimagehosting.net/pydwz][/url]
Begrijp ik het goed en moet ik lassen waar ik de rode stippellijn heb gemaakt?
url=http://www.freeimagehosting.net/pydwz][/url]
mijn Flickr
Ja! Er is een spleet en wat ruimte voor een las rups. En als nodig na ket lassen even vlak slijpen. Btw. ik heb het nooit zelf gedaan nog gezien, maar ik kan me er wel wat bij voor stellen.
Zou het nodig zijn om de hele 360 graden dicht te lassen of zou vier las rupsjes ook wel voldoen?
Zou het nodig zijn om de hele 360 graden dicht te lassen of zou vier las rupsjes ook wel voldoen?
4 lasrupsjes rondom zouden wel voldoen, maar ik ga voor rondom hechten en dan in stukjes van laten we zeggen een cm. rondom dicht lassen, beter iets te goed vast gesmolten dan dat je een paar cm. lasdraad en wat gas gaat besparen, kan geen kwaad!
mijn Flickr
mijn eerste fix had ook een gelaste body, ik had wat info gevonden op kalavinka over hoe je de body moest lassen. Tegenwoordig staat er ook een filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=z1bPcaML9CI" onclick="window.open(this.href);return false;
muurvast, komt nooit meer los
http://www.youtube.com/watch?v=z1bPcaML9CI" onclick="window.open(this.href);return false;
muurvast, komt nooit meer los