Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Jaapieo bouwt weer een fiets op ;)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 okt 2012 20:44

Wat een rare montagestandaard !?!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 08 okt 2012 21:31

Helemaal achterin de tuin was nog een beetje zon te vinden, vandaar dat ie daar zo geparkeerd staat ;)
mijn Flickr

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 okt 2012 22:32

Stuur wel even vervangen voor klassiek in plaats van ergo, liefst zilverkleurig en de banden even vervangen voor iets met beige wangen ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 08 okt 2012 22:39

Timo,
Moet nog, stuur heb ik al liggen banden moeten gekocht worden dus moet even wat opzij gaan leggen... wellicht wat spul verkopen of ruilen.

Dan nog een remhandeltje zien te regelen.

Vandaag ben ik bezig geweest met het fixen van het achterwiel.
Op de M-gineering site staat de volgende instructie:

Een probleem waar je tegen aanloopt als je een doortrapper wil maken is het vinden van een geschikt achterwiel. (Fixed gear spullen zijn natuurlijk te koop maar als je nog een stapel oude wielen hebt....

Een methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel saboteren. Dat gaat als volgt:

Begin met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting. Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
Tik met een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
Schroef met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft weer gewone -rechtse- draad
Demonteer de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet meer nodig) en maak alles vetvrij
Zet het geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen 3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
TIG-las de achterkant van de body tot een geheel
Zet de naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
Het kransje (BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.

Maar, hoe moet de naaf nu gelast worden?
Aan de achterkant? daarmee bedoelen ze niet de achterkant die tegen de naaf aan zit? dan zou je hem er niet goed recht op krijgen wat weer wrijving op de naaf veroorzaakt. toch?

wie heeft hier ervaring mee? HELP!


Gr,
Jasper

Oh ja,
als iemand nog onderdelen in de aanbieding heeft graag een PB,
Ik heb nog wel wat onderdelen in de aanbieding (oa een setje FMB tubes en wat andere meuk ;) )
mijn Flickr

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 08 okt 2012 23:00

Aan de achterkant van de body beide delen vast bakken. Daarna de body weer monteren.

Ik heb in het verleden een body gesaboteerd door de freewheel palletjes te blokeren met wat stukjes metaal. Verder de kogeltjes er gewoon in gelaten. Deze methode werkt wel maar je er bleef toch was speling in zitten en dat wil bij een fix eigenlijk niet.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 08 okt 2012 23:10

sluit de body dan nog wel mooi aan op de naaf?
mijn Flickr

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 okt 2012 10:14

jaapieo schreef:Timo,
Moet nog, stuur heb ik al liggen banden moeten gekocht worden dus moet even wat opzij gaan leggen... wellicht wat spul verkopen of ruilen.
Michelin Classic kosten je een 10-tje per stuk en zien er klassiek uit (heb ze zelf in 28 mm variant in m'n fixed zitten)
Afbeelding

NB: heb mogelijk wel interesse in je tubes (glad profiel?). Welke onderdelen heb je nog nodig? Misschien valt er wat te ruilen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 09 okt 2012 12:17

Ik heb ontzettend veel liggen. Heb zelfs nog een fixed wielsetje te koop staan voor 80 euro (mavic velgen met ambrosio (miche) naven.
Sturen heb ik wel, pennen ook wel, cranks, oude zadels. Veelal voor niets (ligt me toch in de weg). En werk in een zaak met veel oud spul wat ook zo weg gaat, dus als jeiets nodig hebt pm maar ;).

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 09 okt 2012 12:48

Met een remhandel ben ik gered.

Begrijp ik het goed en moet ik lassen waar ik de rode stippellijn heb gemaakt?
url=http://www.freeimagehosting.net/pydwz]Afbeelding[/url]
mijn Flickr

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 09 okt 2012 22:59

Ja! Er is een spleet en wat ruimte voor een las rups. En als nodig na ket lassen even vlak slijpen. Btw. ik heb het nooit zelf gedaan nog gezien, maar ik kan me er wel wat bij voor stellen.
Zou het nodig zijn om de hele 360 graden dicht te lassen of zou vier las rupsjes ook wel voldoen?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 10 okt 2012 19:06

4 lasrupsjes rondom zouden wel voldoen, maar ik ga voor rondom hechten en dan in stukjes van laten we zeggen een cm. rondom dicht lassen, beter iets te goed vast gesmolten dan dat je een paar cm. lasdraad en wat gas gaat besparen, kan geen kwaad!
mijn Flickr

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 12 okt 2012 11:21

mijn eerste fix had ook een gelaste body, ik had wat info gevonden op kalavinka over hoe je de body moest lassen. Tegenwoordig staat er ook een filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=z1bPcaML9CI" onclick="window.open(this.href);return false;
muurvast, komt nooit meer los

Plaats reactie