Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

race stuur carbon

jelle170685
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:53
Locatie: wolphaartsdijk

jelle170685 26 sep 2012 13:54

Ik wil mijn bianchi via virone 7 aan gaan upgraden.

Ik heb besloten om tog een carbon stuur te gaan aanschaffen.

Na veel op internet gekeken te hebben ben ik verschillende merken tegen gekomen pro stealth carbon, fsa plasma, en van carbo tim de ness stuur.
Nu is mijn vraag de ness stuur van carbo tim is dat wat of juist niet ?
Of kan ik beter kijken voor pro of de fsa ?

Ik zal wel zeggen dat ik meer voor de hobby fiets.
Als ik de pro en de fsa met de ness stuur van carbo tim vergelijk zal ik dan verschil merken als hobby fietser ?

GRaag jullie advies.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2012 18:29

Vergeet je eis dat het stuur van carbon moet zijn en verzin 1e hoe breed het stuur moet zijn, welke vorm het moet hebben en wat de reach en de drop moeten zijn. Als je dat allemaal uitgevogeld hebt kun je de afweging maken of het een aluminium of een carbon stuur moet worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jelle170685
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:53
Locatie: wolphaartsdijk

jelle170685 26 sep 2012 19:01

hartelijk dank voor je reactie.

ik weet echter niet wat reach en de drop is.
stuur moet 420cm breed zijn, stuurpen is 110
dat is de maat van me huidige stuur.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 sep 2012 19:11

Moet je nieuwe stuur even breed zijn als je oude? :geek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 sep 2012 19:23

jelle170685 schreef:ik weet echter niet wat reach en de drop is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 26 sep 2012 19:42

jelle170685 schreef:stuur moet 420cm breed zijn....
Volgens mij maai je iedereen van het fietspad met dit stuur :P
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 27 sep 2012 08:04

plantagenet schreef:
jelle170685 schreef:stuur moet 420cm breed zijn....
Volgens mij maai je iedereen van het fietspad met dit stuur :P
Handig in het peleton om vluchtmakkers mee te bescheremen... maar wel weer lastig dringen en wringen 8-)

jelle170685
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:53
Locatie: wolphaartsdijk

jelle170685 27 sep 2012 10:45

het zou 420mm moeten zijn

jelle170685
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:53
Locatie: wolphaartsdijk

jelle170685 27 sep 2012 15:25

ik heb de maten opgenomen van me huidige stuur.

de breedte van de stuur 420mm
stuurpen is 110mm
de reach 120mm
de drop is 150mm

ik heb nog is verder op internet gekeken en kom nog meer merken tegen.
pro
fsa
Cinelli
Easton
BBB
3t
carbo tim de ness dan

Wat is nou een goed merk.
Mijn voorkeuren gaan uit naar uiterlijk, maar wil ook een goede zit positie hebben.
En aangezien dit me eerste x is dat ik een andere stuur ga kopen vraag ik jullie om advies.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2012 16:47

Wat voor advies wil je horen?

Een 3T Rotundo stuurtje kost pakweg € 200. Een FSA Plasma stuur-pen combo kost al snel € 300.
Op een middenklasse fiets van € 1200 is dat een flinke smak geld, en ik denk niet dat een carbon stuur de meest zinnige upgrade is. Waarom?

-Gewichtswinst is max 50 a 100 gram zijn. Dat is weinig, en dan nog: een vlieggewicht zal je fiets toch niet worden.
-Functioneel merk je er weinig van.
-Als je niet heel erg goed weet wat voor maten en wat voor vorm je wilt hebben is een stuur-pen combo uit één stuk geen goed idee. En je hebt sowieso het nadeel dat je de hoek van je stuur niet kun verstellen bij een combo.
-Restwaarde: mocht je je fiets ooit verkopen, dan zal dat zijn aan iemand die gewoon een betaalbare 2e hands middenklasser zoek, en niet per se geïnteresseerd is in een fancy stuurtje. Ofwel: in de restwaarde van je fiets zul je heel weinig terugzien van je dure stuur.
-Kwetsbaarheid: een stuur is nou eenmaal een onderdeel dat nog wel eens wil sneuvelen bij een valpartij, en dan is een carbon stuur van € 200 niet handig. Niet voor niets rijden veel profs gewoon met een alu stuur van € 40 en 250 gram.

Als je € 200 besteedt aan wielen, banden of drivetrain zal dat een functionelere en duurzamere upgrade zijn dan een fancy stuurtje.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jelle170685
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:53
Locatie: wolphaartsdijk

jelle170685 27 sep 2012 17:12

Dus als ik jou begrijp kan ik dus beter een goed wielsetje of drivetrain upgraden.

Zal wat meer gegevens over me fiets geven.

hij is shimano tiagra afgemonteerd 3x9 speed, behalfe de crankstel dat is van ounce.

Wat is dan nuttig om up te graden ?
De hele groep of eerst de cranksel en dan de derailleur voor en achter.

Wil het dan laten veranderen tijdens zijn winterburt.

Heb wel een budget van rond de € 300

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2012 17:34

Dan zou ik dat stuur inderdaad lekker laten zitten. No pun intended, maar een carbon stuur van € 200 op een fiets met Tiagra is toch een vlag op een modderschuit. Veel te veel geld voor veel te weinig functionele winst.

Laten upgraden van de onderdelengroep is sowieso een dure grap:
Je betaalt bij de lokale fietsenmaker namelijk vaak de adviesprijs voor onderdelen (op internet kun je groepen voor véél minder vinden, zie dit topic en bijvoorbeeld bike-components.de, salden.nl of hopmansfietsgigant.nl) en natuurlijk arbeidsloon.

Losse onderdelen zijn relatief veel duurder dan wanneer je een complete groep koopt, dus onderdeeltje voor onderdeeltje upgraden is ook niet slim.

Zinvolle opties voor jouw fiets zijn naar mijn mening.
-Als je frame je echt goed past: groep in 1x vervangen door Shimano 105 of Ultegra 10-speed. Bij voorkeur wachten tot je ketting en cassette toch versleten zijn. Oude onderdelen verkopen, zeker de shifters kunnen nog wel wat opbrengen. Dit zit al wel boven je budget, want een 105 groep kost € 500 en voor je oude groep vang je nog pakweg € 100 a 150.

-Wat voor wielen heb je nu? Indien no-name, Bianchi huismerk, Mavic Aksium, Shimano WH-R500 of verwant: oprijden en vervangen door b.v. Racing 5 of Racing Quattro. Dit is mogelijk binnen je budget.

-Misschien wel de slimste optie: fiets lekker zo laten en alleen slijtageonderdelen tactisch vervangen wanneer ze toch versleten zijn:
-Cassette en ketting vervangen door Ultegra 9-speed.
-Banden vervangen door lekkere soepele vouwbandjes, bijvoorbeeld Contri GP4000s (*duikt weg voor de Veloflexibinieri :mrgreen: )
-Als je voorbladen versleten zijn: crankstel vervangen, wel even een goeie deal zoeken.

Het geld dat je zo overhoudt kun je sparen voor een nieuwe fiets, of besteden aan fijnere schoenen, helm, broeken.
Laatst gewijzigd door scepticus op 27 sep 2012 18:09, 3 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie