Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Je moet niet te veel stellen maar kijken naar de situatie ter plaatse en de daar geplaatste borden. En je moet niet bij voorbaat de automobilist aanspreken en de fietser vrijspreken. Je mag de automobilist aanpakken voor wat hij richting die ene fietser doet. Overigens moet de getuige die de correcte snelheid van een voertuig kan schatten (zeker als dat aan de hand van filmbeelden is) nog geboren worden.
Als die automobilist 100m ver weg was bij het opdraaien, dan had hij met 70km/h (=ca 20 m/s) zonder te remmen het precies in die 5 seconden kunnen redden om bij die fietsers te komen. Had hij in die 5 seconden nog willen remmen, dan ongeveer de helft van die tijd ongeveer half ze snel gereden en kom je dus nooit aan die 100 meter.
Verder is het zeker geen overzichtelijk punt en is de groep niet heel compact.
Ook heb ik nog van niemand de officiële wettekst gekregen waarin staat dat die groep zonder wegkapitein niet doorbroken zou mogen worden en ben jij vooralsnog de enige Vlaming hier die bekend is met die regel. Dan neem toch nogal een risico om zo een dergelijke weg op de vlammen zonder te kijken.
Verder is het zeker geen overzichtelijk punt en is de groep niet heel compact.
Ook heb ik nog van niemand de officiële wettekst gekregen waarin staat dat die groep zonder wegkapitein niet doorbroken zou mogen worden en ben jij vooralsnog de enige Vlaming hier die bekend is met die regel. Dan neem toch nogal een risico om zo een dergelijke weg op de vlammen zonder te kijken.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Wettekst
Artikel 43bis. Fietsers in groep
43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis.4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis.5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
Bron: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
Artikel 43bis. Fietsers in groep
43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis.4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis.5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
Bron: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
Dat levert volgens de Nederlandse verkeerswet een verbaal op grond van artikel 5 op voor de vrachtwagenchauffeur. Namelijk het veroorzaken van gevaar en/of hinder, aangezien het verkeer op de voorrangsweg niet ongehinderd zijn weg kan vervolgen.jakkel schreef: ↑08 dec 2022 16:54
Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat in België anders. Zou een mooi circus op de weg opleveren.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30
-
- Forum-lid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Oftewel vanaf 15 fietsers ben je een groepje en mag je net iets meer: namelijk met z'n tweeën naast elkaar op de rijbaan rijden. En als er wegkapiteins bij zijn, dan mogen die het kruisend verkeer stilleggen.
Haha, die is goed. De tijd is hier immers alles bepalend. Het is trouwens geen vijf seconden, precies zeven seconden. Stel dat hij gemiddeld maar 50 rijdt doordat hij remt, dan rijdt hij 14m/s. 14x 7sec = 98 meter. En dan reken ik de mogelijkheid dat hij ze al uit de straat zag komen niet mee. Goed geprobeerd zou ik zeggen, zoek nog lekker verder wat spijkers op laag water.Ernie C. schreef: ↑08 dec 2022 18:25 Als die automobilist 100m ver weg was bij het opdraaien, dan had hij met 70km/h (=ca 20 m/s) zonder te remmen het precies in die 5 seconden kunnen redden om bij die fietsers te komen. Had hij in die 5 seconden nog willen remmen, dan ongeveer de helft van die tijd ongeveer half ze snel gereden en kom je dus nooit aan die 100 meter.
Tuurlijk is de groep niet compact, hij rijdt 'm uiteen! En het punt is heel overzichtelijk, lijnrechte weg. Ik kom er heel vaak
Speciaal voor u: Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt.Ernie C. schreef: ↑08 dec 2022 18:25Ook heb ik nog van niemand de officiële wettekst gekregen waarin staat dat die groep zonder wegkapitein niet doorbroken zou mogen worden en ben jij vooralsnog de enige Vlaming hier die bekend is met die regel. Dan neem toch nogal een risico om zo een dergelijke weg op de vlammen zonder te kijken.
Uit: https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep
-
- Forum-lid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Dat is toch geen wettekst???
Inderdaad, kort samengevat.Tussendoor schreef: ↑08 dec 2022 18:38 Oftewel vanaf 15 fietsers ben je een groepje en mag je net iets meer: namelijk met z'n tweeën naast elkaar op de rijbaan rijden. En als er wegkapiteins bij zijn, dan mogen die het kruisend verkeer stilleggen.
Er waren hier geen wegkapiteins en van het verkeer stilleggen was ook geen sprake.
Maar jakkel reageert op alles wat maar afleid hiervan, en niet op de dingen die hem niet goed uitkomen.
Duidelijk . . . . . . . en @jakkel:Tussendoor schreef: ↑08 dec 2022 18:31 Wettekst
Artikel 43bis. Fietsers in groep
43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis.4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis.5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
Bron: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En als aanvulling:
Op:https://www.veiligverkeer.be/inhoud/vei ... -in-groep/Aan elk kruispunt gelden voorrangsregels, respecteer ze. Ze gelden ook voor groepen fietsers die niet onder begeleiding van wegkapiteins rijden. Groepen fietsers zonder wegkapiteins moeten dezelfde regels volgen als individuele fietsers!!
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Hier nog interessante informatie voor Jakkel: een folder van de politie (ook geen wettekst) met vooral een interessante passage op pagina 25:
Als het verkeer niet tot stilstand
gebracht wordt door een wegkapitein, moeten de groep en de
bestuurders van beide voertuigen,
zich houden aan de gewone regels
(voorrang van rechts, omgekeerde
driehoek, stopsignaal …).
https://www.politie.be/5417/sites/5417/ ... egcode.pdf
Als het verkeer niet tot stilstand
gebracht wordt door een wegkapitein, moeten de groep en de
bestuurders van beide voertuigen,
zich houden aan de gewone regels
(voorrang van rechts, omgekeerde
driehoek, stopsignaal …).
https://www.politie.be/5417/sites/5417/ ... egcode.pdf
Ik krijg de indruk dat Jakkel vindt dat de eerste renner leidend is bij het beoordelen of een groep een voorrangsweg op mag draaien. Zolang die eerste renner dat kan doen zonder dat t verkeer moet remmen, heb je je aan de regels gehouden. Ik zou zeggen dat de laatste renner leidend is. Als die er nog voor langs kan, kun je als groep opdraaien, anders wachten of accepteren dat de groep splitst.