Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 28 dec 2018 09:49

Ik heb de organisatie gebeld en die mevrouw excuseerde zich voor het gedrag van de lopers. Ze zei dat de lopers wisten dat ze op een niet-afgezet parcours liepen. Desondanks zie ik op de website nergens uitdrukkelijk vermeld staan dat er ruimte moet worden gegeven aan fietsers.

Hoe het juridisch in elkaar zit, weet ik niet, maar het lijkt me dat dit echt niet de bedoeling kan zijn. Ik zou ook nog contact op kunnen nemen met de gemeente, of nog eens een goed gesprek met die vrouw aangaan over de berichtgeving voor de volgende edities.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 28 dec 2018 10:54

Ach, tijdens de toertocht van de Amstel Gold Race gebeurt toch precies hetzelfde...?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 dec 2018 11:38

JC80 schreef: 28 dec 2018 09:49 Ik heb de organisatie gebeld en die mevrouw excuseerde zich voor het gedrag van de lopers. Ze zei dat de lopers wisten dat ze op een niet-afgezet parcours liepen. Desondanks zie ik op de website nergens uitdrukkelijk vermeld staan dat er ruimte moet worden gegeven aan fietsers.

Hoe het juridisch in elkaar zit, weet ik niet, maar het lijkt me dat dit echt niet de bedoeling kan zijn. Ik zou ook nog contact op kunnen nemen met de gemeente, of nog eens een goed gesprek met die vrouw aangaan over de berichtgeving voor de volgende edities.
Persoonlijk vind ik dat je de hand in eigen boezem moet steken. Als je zoveel hardlopers voorbij steekt dan moet je ook wel snappen dat je midden tussen een hardloop wedstrijd aan het fietsen bent. Hardloopwedstrijden zijn op enkele hele grote evenementen na (zoals marathons, 4 mijl van Groningen etc) nagenoeg nooit afgezet. Bij drukke oversteken staan verkeersregelaars maar daar blijft het bij. Die hardlopers zitten midden in een wedstrijdflow en worden dan gehinderd door een voorbij komende wielrenner. Dat is gewoon mega irritant, want je hebt gewoon geen idee dat je van achteren word genaderd door een veel snellere fietser. (Niet persoonlijk bedoeld). Tikken en duwen is natuurlijk een NoGo van die hardlopers maar je hebt zelf het probleem gecreëerd door er tussen te gaan fietsen. Ook al had je er “recht” op. Als je verstandig was geweest was je gewoon gelijk gestopt op het moment dat je doorhad dat je tussen een hardloop wedstrijd aan het fietsen was. Andere richting pakken of desnoods even wachten.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8612
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 dec 2018 16:40

RVV schreef: 28 dec 2018 11:38
JC80 schreef: 28 dec 2018 09:49 Ik heb de organisatie gebeld en die mevrouw excuseerde zich voor het gedrag van de lopers. Ze zei dat de lopers wisten dat ze op een niet-afgezet parcours liepen. Desondanks zie ik op de website nergens uitdrukkelijk vermeld staan dat er ruimte moet worden gegeven aan fietsers.

Hoe het juridisch in elkaar zit, weet ik niet, maar het lijkt me dat dit echt niet de bedoeling kan zijn. Ik zou ook nog contact op kunnen nemen met de gemeente, of nog eens een goed gesprek met die vrouw aangaan over de berichtgeving voor de volgende edities.
Persoonlijk vind ik dat je de hand in eigen boezem moet steken. Als je zoveel hardlopers voorbij steekt dan moet je ook wel snappen dat je midden tussen een hardloop wedstrijd aan het fietsen bent. Hardloopwedstrijden zijn op enkele hele grote evenementen na (zoals marathons, 4 mijl van Groningen etc) nagenoeg nooit afgezet. Bij drukke oversteken staan verkeersregelaars maar daar blijft het bij. Die hardlopers zitten midden in een wedstrijdflow en worden dan gehinderd door een voorbij komende wielrenner. Dat is gewoon mega irritant, want je hebt gewoon geen idee dat je van achteren word genaderd door een veel snellere fietser. (Niet persoonlijk bedoeld). Tikken en duwen is natuurlijk een NoGo van die hardlopers maar je hebt zelf het probleem gecreëerd door er tussen te gaan fietsen. Ook al had je er “recht” op. Als je verstandig was geweest was je gewoon gelijk gestopt op het moment dat je doorhad dat je tussen een hardloop wedstrijd aan het fietsen was. Andere richting pakken of desnoods even wachten.
Maar deze loop is wedstrijd gericht,moet je zo een toertocht organiseren dan heb je een probleem verwacht ik.
Als je met een starttijd en tags dit organiseert over een vrij toegankelijk wegen en paden dan vraag je als organisatie om problemen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2018 16:59

nijkie schreef: 28 dec 2018 16:40 ...
Maar deze loop is wedstrijd gericht,moet je zo een toertocht organiseren dan heb je een probleem verwacht ik.
Als je met een starttijd en tags dit organiseert over een vrij toegankelijk wegen en paden dan vraag je als organisatie om problemen.
Er zijn best wel fietstoertochten met een wedstrijd element. En ook al is er geen expliciete wedstrijd , we rijden allemaal wel eens om ter snelst in een toertocht (bij mij is snel altijd relatief).
RVV heeft best gelijk. Voor die ene dag lopen er wat lopers op het fietspad en dan ofwel ga je elders fietsen ofwel ga je mee met de flow. Wat bellen achter de fietsers , ook al is het vriendelijk bedoeld, is als een autobestuurder die zit te toeteren achter wielertoeristen. Voor die ene dag lopers tolereren moet toch lukken? Ook al ben je in je 'recht'. Er is plaats genoeg voor iedereen. Alleen ga je dan wat trager. Wat is het probleem?
Of anders gesteld: hadden ze het fietspad helemaal afgesloten omwille van de wedstrijd kon je er ook niet rijden. Nu wel, alleen moest je rekening houden met de lopers. En rekening houden wil wel eens zeggen dat je daarom niet absoluut moet willen voorbijsteken (zoals we ook graag hebben dat autorijders met fietsers doen).

Walter

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 dec 2018 17:03

Ik heb al aan heel wat hardloopwedstrijden meegedaan en zo worden ze nagenoeg allemaal georganiseerd. Is het ook niet een kwestie van gezond verstand gebruiken als (mede) weggebruiker? Al fietsend kwam ik ook eens in zo’n wedstrijd terecht. Binnen 2 seconden wist ik dat ik er niks tussen had te zoeken. Ik denk dat daar ook de ergenis in zit bij de hardlopers aan die wedstrijd. Willens en wetens er tussendoor blijven fietsen met het nodige gevaar voor zowel de fietser als lopers. Nu snap ik ook wel dat JC80 het niet kwaad bedoelde en gewoon zijn weg wilde vervolgen. Maargoed soms gaan bepaalde dingen gewoon niet samen.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 dec 2018 17:53

En wat doe je dan als dat op een kilometers lang fietspad zonder uitwijkmogelijkheden is?
(die zijn er op de Veluwe...)

Omdraaien en tegen het "parcours" in gaan fietsen zal dan ook niet de oplossing zijn toch?

Overigens...
Grote bek is nog tot daar aan toe (goede opvoeding is ons niet allen gegund), maar spugen of aan iemand komen, omdat je niet bereid bent de openbare ruimte met iemand te delen, kan imho echt niet...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2018 18:04

RKN schreef: 28 dec 2018 17:53 En wat doe je dan als dat op een kilometers lang fietspad zonder uitwijkmogelijkheden is?
(die zijn er op de Veluwe...)

...
Je reageert alsof het jezelf is overkomen ;-).

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 28 dec 2018 18:50

Als je denkt dat fietsen door een hardloopwedstrijd lastig is moet je eens een kerstmarkt proberen :p

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2018 18:56

Of wanneer er een mtb toertocht is over je favoriete mtb track en ze rijden in de andere richting als jij wil....
Of bij een kleuterschool die net eindigt
Of op een Belgisch fietspad ( in tegenstelling tot Veluwe fietspaden niet te harden....)

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 dec 2018 19:10

walter- schreef: 28 dec 2018 18:04 Je reageert alsof het jezelf is overkomen ;-).
Nee hoor ;) , maar klakkeloos de schuld bij jc80 zelf leggen is me gewoon wel heel erg kort door de bocht...

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 dec 2018 19:33

Het gaat niet om “schuld” maar om inzicht.

Plaats reactie