Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Sulla
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 jun 2020 13:49

Waar iedereen overheen lijkt te lezen is dat ze ook een helmplicht voor kinderen tot 12 jaar adviseren.

En dat gaat, als we gegevens uit minder fietsvriendelijke buitenlanden als voorbeeld nemen, juist heel veel EXTRA gewonden/doden opleveren. Overal waar de helm verplicht is gesteld is het aantal gewonden merkbaar toegenomen, en wordt de bike helmet paradox genoemd.

1. door helmplicht gaan kinderen minder vaak fietsen, waardoor fietsvaardigheid afneemt.
a. helm is lastig/onhandig.
b. helm benadrukt het gevaar van fietsen, waardoor ouders hun kinderen later of niet leren fietsen.
2. helm nodigt uit tot roekelozer gedrag (al vind ik dat argument persoonlijk niet altijd overtuigend).
3. Automobilisten lijken dichter langs fietsers te gaan rijden zodra ze een helm en bijvb hesjes dragen (wellicht niet helemaal van toepassing op NL met de seperate fietspaden.)
4. Minder fietsers op de weg door punt 1., betekent ook minder alerte chauffeurs (wellicht niet van toepassing op NL).
5. Voor jonge kinderen is de helm relatief zwaar, zeker aangezien ze al een relatief zwaar hoofd hebben, waardoor juist de kans op nekletsel toe zou kunnen nemen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2020 14:02

Ik ben van mening dat je Nederland als fietsland niet zomaar mag vergelijken met andere landen. Onze infrastructuur nodigt al veel meer uit tot fietsen en ik had graag gehad dat er een helmplicht was voor kinderen toen mijn kinderen nog jong waren.
Feit blijft dat je fietsen echt moet leren en je dan ruimte moet krijgen van je omgeving om fouten te maken. Ben dus lief voor elkaar als je een kind van 4 of 5 of zelfs 9 ziet. Houd afstand en zorg dat een fout van het kind niet meteen leidt tot een botsing of val.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2020 14:05

Jans schreef:
30 jun 2020 13:38
Ernie C. schreef:
30 jun 2020 13:03
Die doden zijn wel veelal bejaarden. Je mag die dus niet zomaar meetellen. Je moet kijken naar de oversterfte (blijkbaar :mrgreen: ).
Dus mensen met hartproblemen die overlijden en kankerpatiënten tellen ook niet meer mee? Wie dan nog wel?
De mensen die groeten tijdens het fietsen. Dat sluit geheel toevallig toch weer 60+ uit. En vrouwen tellen dan ook mee. 😉

Gebruikersavatar
mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

Gebruikersavatar mhr-zip 30 jun 2020 14:11

Keezx schreef:
30 jun 2020 13:47
mao schreef:
30 jun 2020 12:42
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
Het zijn maar proefballonnetjes en nog lang geen wetgeving.....
Van mij mogen ze die dingen ook gelijk afregelen op 18 km/u.
En alleen na afgenomen rijvaardigheidsproef en toestemming van de kinderen naar 25 km/u.

Maar ja, wie ben ik :roll:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4597
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2020 14:38

Toestemming van de kinderen, het moet niet gekker worden.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58

rikkert 30 jun 2020 14:48

Jans schreef:
30 jun 2020 14:38
Toestemming van de kinderen, het moet niet gekker worden.
Hoeft ook niet gekker, toestemming van de kinderen is genoeg :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
i-mac
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 25 nov 2012 14:03
Locatie: Brugge

Gebruikersavatar i-mac 30 jun 2020 14:49

mao schreef:
30 jun 2020 12:42
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
Aangezien ik toch wat ervaring heb op dat vlak, begrijp ik dat ze helm willen verplichten. Alleen vrees ik dat veel mensen de e-bike weer gaan verkopen in dat geval. Maar ook wij zagen op spoed dit voorjaar een grote toename van oudere mensen die een kwalijke val namen met hun e-bike. In plaats van een verplichte helm, zou een soort rij cursus misschien een beter idee zijn.

In Vlaanderen kan je dit doen (niet verplicht) bij de OKRA (Open, Kristelijk, Respectvol en Actief). Dat is een organisatie die komt uit de christelijke beweging in Vlaanderen.
If eternity should fail ....

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 799
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 jun 2020 14:52

rikkert schreef:
30 jun 2020 14:48
Jans schreef:
30 jun 2020 14:38
Toestemming van de kinderen, het moet niet gekker worden.
Hoeft ook niet gekker, toestemming van de kinderen is genoeg :-)
Ik vind het zo gek nog niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4597
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2020 15:01

Aan wie moeten Obese 30'ers het gaan vragen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 1666
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jun 2020 15:06

mhr-zip schreef:
30 jun 2020 14:11
Keezx schreef:
30 jun 2020 13:47
mao schreef:
30 jun 2020 12:42
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6446358 ... sche-fiets
Fietshelm verplicht op alle elektrische fietsen, ook dus die maar 25 gaan.
In eerste instantie moest ik even lachen, maar 45 doden per jaar minder is toch wel een behoorlijke aantal.
Het zijn maar proefballonnetjes en nog lang geen wetgeving.....
Van mij mogen ze die dingen ook gelijk afregelen op 18 km/u.
En alleen na afgenomen rijvaardigheidsproef en toestemming van de kinderen naar 25 km/u.

Maar ja, wie ben ik :roll:
Goed punt. Ik snap sowieso niet waarom die dingen 25 soms zelfs 27/28 halen.

Mensen hebben nog nooit zo hard op een normale stadsfiets gereden. Zelfs ervaren wielrenners moeten echt flink doorstampen op een stadsfiets om 25 km/h te halen. Nu zitten mensen massa’s op de electro fiets alsof het de normaalste zaak is om 25 km/h te fietsen terwijl ze voorheen in de praktijk maximaal 17/18 haalde op de ouderwetse stadsfiets. Ze hebben geen benul hoe hard ze door een scherpe bocht kunnen fietsen. De walruslijven zijn niet geschikt om te hangen in de bocht laat staan hoe ze moeten reageren in een nood situatie. Die helmplicht voor die e bike ondingen is eigenlijk wel een goeie zaak.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2020 15:10

@Jans laat je niet stangen.

Dat gaat er natuurlijk nooit van komen.
Omdat 60+ers toch nooit aan de kant gaan op een fietspad en stoïcijns naast elkaar blijven fietsen gaan ze verplicht op een soort van skelter met vier wielen. Dan vallen ze veel minder snel om en is een helm helemaal niet nodig.
Het is namelijk niet dat ze dan meer ruimte innemen dan ze nu doen dus er veranderd niet zo heel veel.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 30 jun 2020 15:13

Goed idee een helmplicht voor e-bikes en voor kinderen tot 12. Het zijn beide kwetsbare en eigenwijze verkeersdeelnemers die kennelijk een verplichting nodig hebben om een verstandige keuze te maken. In het geval van de kinderen kunnen de ouders dat natuurlijk al verplichten. Maar dat, weet ik uit ervaring, wordt een lastige discussie als de rest van de ouders hun kinderen geen helm laat dragen..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aspide83, wasbeer2006 en 8 gasten