Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Aantal vragen na sport-test!

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 17 aug 2012 00:11

Hallo mede-fietsers!

Ik heb een aantal vragen nadat ik een sporttest heb afgelegd.

Even voor de duidelijkheid; Ik ben nu sinds +/- 2 maanden aan het fietsen (dit was nieuw voor me) en sinds 3/4 weken aan het hardlopen. Dit bevalt me prima.Hiervoor heb ik jaren niets meer gedaan. Ik rook(te?) al een aantal jaren een pakje per dag en ik liep zelden als eerste de kroeg uit. Ook kon een broodje döner mij zo nu en dan overtuigen om er nóg een te pakken. Niet bepaald ideaal voor de sporter lijkt me zo. ik ben 23 (1.93m) en werk in de continu-dienst.

Nu beviel het sporten me zo goed dat ik het wel een idee vond om een test af te leggen om te kijken waar ik nu sta (als beginner) zodat ik dit over een jaar kan vergelijken. Ook weet ik dan hoe ik effectiever kan trainen. Natuurlijk heeft die meneer mij ongeveer 1 uur en 20 minuten finaal afgezeken (ook wel terecht natuurlijk) ivm mijn levenstijl wat nogal haaks staat op die van een fanatiek sporter (daar zal hij er genoeg van zien). Ik was stijf, en ik was zelfs 3 kilo afgevallen... (van 72 naar 69!).

Ik ben tot 400 watt gekomen (5,8 Watt/kg). En mijn Vo2max was 66,6. Dat was toch wel een kleine meevaller!
Mijn max. HR was 189 (deze is met hardlopen wel eens hoger geweest, maar dat kan blijkbaar toch wel per dag aardig verschillen).
Mijn omslagpunt lag wel erg laag (143). Hier moet ik dus ook aan gaan werken.

Nu heb ik toch een aantal vragen;
1. Wat doet roken (en stoppen met roken) met je vo2max? En meer trainen?
2. Wat doet roken (en stoppen met roken) met je hartslag in het algemeen (je rust moet omhoog gaan, maar wat met de rest?).
3. Mijn omslagpunt zal wat omhoog moeten. Nu wordt me geadviseerd om intersief:extensief - 15:85 te doen om deze omhoog te krijgen. Nu weet ik dat me dat echt TE saai wordt. Ik wil nu eenaam af en toe knallen en klimmen. Zou bv. 35:65 ook voldoen of 30/70?
4. Ik combineer nu hardlopen en wielrennen. Ik doe sinds deze week wel meer duur en meer extensief trainen. Dus minder pieken boven mijn omslagpunt. Is deze combinatie wel goed te combineren? Want ik heb het gevoel dat ik met hardlopen toch wel op een wat hogere HR pas verzuur...
5. Ik had een vetprecentage van 7,4%. Deze zal niet ver meet terug kunnen lijkt me. Is mijn gewicht niet wat aan de riskante kant met mijn lengte? Bijkomen?

Oh ja, ik ben sinds een week gestopt met roken en ik eet nu stukken gezonder (niet minder...). Ook train ik nu wat ''gediciplineerder'' met pijn en moeite..

Nogal wat vragen, maarjah het is een forum he!

Alvast bedankt!!

bleek
Forum-lid

bleek 17 aug 2012 11:35

Tip voor je volgende test, stel deze vragen aan de tester ;)
sigurros88 schreef:1. Wat doet roken (en stoppen met roken) met je vo2max? En meer trainen?
Je vo2max is niet heel erg trainbaar, je zal het max met +/- 10% kunnen verhogen. Als je geluk hebt wat meer, als je pech hebt wat minder.
2. Wat doet roken (en stoppen met roken) met je hartslag in het algemeen (je rust moet omhoog gaan, maar wat met de rest?).
Geen idee.
3. Mijn omslagpunt zal wat omhoog moeten. Nu wordt me geadviseerd om intersief:extensief - 15:85 te doen om deze omhoog te krijgen. Nu weet ik dat me dat echt TE saai wordt. Ik wil nu eenaam af en toe knallen en klimmen. Zou bv. 35:65 ook voldoen of 30/70?
Je omslagpunt is niet 'omhoog' te krijgen, net zoals je je HF max niet kan verhogen dmv training. Wel kan je je vermogen wat je trapt bij het omslagpunt vergroten dmv trainen. Verder, ik zou me aan het advies houden.
4. Ik combineer nu hardlopen en wielrennen. Ik doe sinds deze week wel meer duur en meer extensief trainen. Dus minder pieken boven mijn omslagpunt. Is deze combinatie wel goed te combineren? Want ik heb het gevoel dat ik met hardlopen toch wel op een wat hogere HR pas verzuur...
Je hartslag bij hardlopen is anders dan bij fietsen. Bij hardlopen gebruik je meer spieren (onder- én bovenlichaam) en je moet je eigen gewicht ondersteunen, dit zijn enkele redenen waardoor je een hogere hartslag haalt bij hardlopen in tegenstelling tot je hartslag op de fiets. Je omslagpunt op de fiets is dus inderdaad anders dan bij het hardlopen. Fietsen en lopen is prima te combineren. (Er zijn wedstrijden waarin eerst wordt gelopen, dan gefietst om af te sluiten met een stuk lopen = duathlon)
5. Ik had een vetprecentage van 7,4%. Deze zal niet ver meet terug kunnen lijkt me. Is mijn gewicht niet wat aan de riskante kant met mijn lengte? Bijkomen?
Tja, sommige mensen houden vetjes vast, andere hebben standaard een laag vetpercentage. Als je je er goed bij voelt valt het allemaal wel mee denk ik. (dus niet vaak ziek, voelt je energiek)

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 18 aug 2012 13:07

Bedankt voor de reactie.

Dan ben ik totaal verkeerd geinformeerd. Ik dacht dat je met trainen tegen het omslagpunt je omslagpunt kunt verhogen!
Ik begrijp nu dan alleen niet wát ik train als ik rustig aan doe! Wordt er niet moe van en hoef weinig kracht te leveren.

Edit:
http://www.wielersportinfo.nl/begrippenlijst.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat ook bij het omslagpunt dat deze bij gevorderde fietsers hoger ligt. Dan mag ik aannemen dat deze hier ook op trainen..?

mattiman
Forum-lid

mattiman 18 aug 2012 18:17

Je verhoogd ook wel je omslagpunt. Naarmate je beter getraind bent ligt je omslagpunt op een hoger absoluut vermogen en hoger %VO2max. En voor zover ik weet ook bij een hoger %HFmax.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2012 12:19

143 is inderdaad absurd laag, zal waarschijnlijk komen door de combi kort en hard fietsen samen met roken. De hartslag die hoort bij je omslagpunt veranderd doorgaans niet zoveel. Als je meer gaat trainen komt in de meeste gevallen je HFmax wel naar beneden (tot je een keer 2 weken niets doet en dan vollebak gaat rijden).

Je VO2Max vind ik erg hoog voor iemand met zo'n leefstijl. Is de VO2Max wel gemeten met een kapje of is die berekend (ik vermoed 't laatste).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 21 aug 2012 15:16

Ja met een kapje. Dus ik ga ervan uit dat de gegevens ver kloppen. Al vind ik 143 wel heel erg laag maar ik denk dat dit gewoon een kwestie is van op de juiste manier gaan trainen. Met een max van +/- 190 zal deze tog zeker rixhting de 160 moeten kunnen...

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 21 aug 2012 15:21

Froome's omslagpunt ligt ook maar ergens rond 145 slagen, hangt dus gewoon van mens tot mens af. eigenlijk een hele goeie test

mattiman
Forum-lid

mattiman 21 aug 2012 16:39

Vergeet ook niet dat een HF niet altijd nauwkeurig is. Heb wel eens tijdens een wedstrijd 3 uur lang 10-15 slagen bóven m'n normale omslagpunt (bepaald in trainingen) gefietst...

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 21 aug 2012 21:32

nieuweling schreef:Froome's omslagpunt ligt ook maar ergens rond 145 slagen, hangt dus gewoon van mens tot mens af. eigenlijk een hele goeie test
Ik was ook niet ontevreden (nadat ik op internet eens de waardes had bekeken). Zeker niet als beginner.
Maar het verschil is dat als ik tegen mijn omslagpunt aan fiets, ik het wel erg makkelijk vind. En ik vind het een beetje saai... Daarnaast is het erg lastig om me aan die HF te houden ivm de heuvels hier.
Maarjah, ik zal deze toch nog wat omhoog moeten kunnen krikken dus gewoon blijven trainen. Ik heb me ook aangemeld voor fitness (binnen fietsen) zodat ik wat ''makkelijker'' kan trainen op HF.

Het grappige is, dat ik niet merk dat ik ben gestopt met roken! De meeste krijgen er meer lucht en energie van. Ik alleen meer zin in een peuk!

Alvast bedankt voor de reacties trouwens!

mattiman
Forum-lid

mattiman 21 aug 2012 21:57

Je zegt "Maar het verschil is dat als ik tegen mijn omslagpunt aan fiets, ik het wel erg makkelijk vind". Wat ook een mogelijkheid is, is dat de schatting van dat omslagpunt (bepaald uit die meting) te laag is. Tegen je omslagpunt aan fietsen zou namenlijk helemaal niet erg makkelijk moeten aanvoelen. Het omslagpunt is dat punt waarbij de verzuring in je spieren hoog is maar net niet explosief toeneemt. Een tempo dat je in een middellange tijdrit/wedstrijd net vol kunt houden.

Een omslagpunt berekenen/schatten uit een inspanningstest is helemaal niet makkelijk. Er is ook genoeg discussie in de wetenschap of het uberhaupt wel goed mogelijk is (mijn achtergrond is bewegingswetenschappen). Uit een paar punten moet de testbegeleider een bepaalde knik bepalen. Het kan gebeuren dat dat net op de verkeerde plek gedaan wordt. Volgens mij kun je als sporter prima op gevoel je omslagpunt bepalen en daar je training op baseren.

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 21 aug 2012 22:27

Ja daar heb je wel een punt. Ik ga proberen om met fintess op een constant niveau te fietsen. Als ik bijvoorbeeld 2 uur 145 kan fietsen, dan zal ik een week later 2 uur lang op 147 fietsen etc. Als ik het niet meer volhou dan zal op de een na laatste HF wel ergens mijn omslagpunt liggen. Maar ik neem aan dat de 143 wel in de buurt zal liggen. Ik zal er binnenkoert wel achter komen, zodat ik wat gerichter kan trainen. Die 143 is een uitgangspunt maar ik denk dat je gelijk hebt; ik zal zelf moeten kijken of ik deze wat naar boven/onder moet bijstellen!

Natuurlijk ga ik uit van de wetenschappelijke feiten. Zeker als het gaat om trainen. Toch denk ik nog steeds dat ''conditie/uithoudingsvermogen'' voor 50% in je hoofd zit!

mattiman
Forum-lid

mattiman 21 aug 2012 23:06

In feite is het vrij eenvoudig: het omslagpunt is het punt waarop er nog net een balans in je spieren is, waarbij de verzuring nog net niet sterk toeneemt. Fiets je net boven je omslagpunt, dan hou je het maar enkele minuten vol. Fiets je er net onder, dan kun je het tempo wel 30-60 minuten volhouden. Die grens leer je als sporter al heel snel goed zelf aan te voelen. Ook zonder hartslagmeter. Een tijdrit van zeg 30-40km die je zo hard mogelijk fietst, fiets je net onder/tegen het omslagpunt aan. Ik denk niet dat je met een rit van 2 uur op/tegen je omslagpunt fietst. Denk dat je voor zo'n lange rit er wel echt onder zit.

Plaats reactie