Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

roestpreventie: zeezout, pekel, zweet

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 nov 2010 14:58

Heb de gedachte in ieder geval deze winter van Hoek van Holland naar Den Helder te fietsen, met de mountainbike.

Maar hoe de fiets te bescherming tegen de corrosieve werking van zout (zweet en pekel)?

Uiteraard de fiets vantevoren volspuiten met vaselinespray en na gebruik zeer goed naspoelen (licht lauw water, geen hogedrukspuit, maar vooral lang naspoelen) en wassen, spoelen en netjes en nauwkeurig afdrogen (desnoods met de fohn erover).

Maar ergens op een site van motoren las ik over tectyl superwax. Dat is een dunne filmlaag op wasbasis. Het schijnt nogal te plakken maar is wel corrosiewerend. Iemand hier ervaring mee en kun je hiermee klakkeloos de naden van je naaf, bracket, en balhoofd volspuiten?

Met andere woorden wat doe jij zoal om de corrosieve werking van zout te voorkomen?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 nov 2010 15:06

Ga je maar 1x van HvH naar DH?
What makes the boat go faster?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 nov 2010 15:44

treintje naar HvH en dan fietsend naar DH, en daarna over de afsluitdijk door naar Fryslan.....

Iemand tectyl superwax ervaringen? Of andere ervaringen met wax-filmlaagjes ter roestpreventie? Zout water aan de buitenkant van de fiets is wellicht nog wel weg te spoelen, maar hoe voorkom je dat zout water naaf, balhoofd of bracket binnendringt en aldaar opgesloten raakt om vervolgens alles weg te vreten? Helpt vantevoren goed invetten, of is na een beachrit de enige oplossing alles uitelkaar halen, poetsen en opnieuw invetten?

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 02 nov 2010 16:01

Tectyl wordt gebruikt om de binnenkant van stalen frames te beschermen tegen roest, voor draaiende delen lijkt het me minder geschikt. Naven, balhoofd en bracket van binnen goed in het vet zitten is de enige optie. Maar als het eenmalig is en je wil er je 'zondagse' fiets voor gebruiken dan zou ik sowieso alles uit elkaar trekken na afloop.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie