Hallo,
Al een tijdje fiets ik een paar keer in de week een kilometertje of 40 op mijn normale stadsfiets. Dit in eerste instantie om genoeg te (blijven) bewegen en voor de lol, later na kreeg ik er ook echt plezier in om lange stukken te fietsen. Alleen nu is het niet echt ideaal om dit nog langer op deze manier te doen op mijn huidige, verder wel in perfecte conditie, stadsfiets. Daarom heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om een stap te zetten naar een racefiets.
Met een lengte van 1.92 meter, 90 kg en binnenbeenlengte van 61 cm ben ik langzaam mezelf gaan inlezen op internet over hoe en wat bij de aanschaf van een eerste racefiets.
Nu is mijn vraag waar ik op moet letten en wat de beste afmontage is. Juist met dat laatste zit ik een beetje te dubben welke nou het beste geschikt is voor vlakke ritten. Het budget voor fiets, accessoires en kleding is €1100 en voorkeur gaat uit voor Trek, al is dat absoluut geen vereiste.
Jeroen
Advies over eerste racefiets
Meet je binnenbeenlengte eerst nog eens op, want 61cm bij een lengte van 1m92 kan ik me niet voorstellen (zal wel 91cm zijn, wel kort, maar het kan). Goed materiaal is er in alle merken, SRAM, Shimano en Campagnolo. Neem de groep 3 in de rangorde, bij Campa groep 4 in de rangorde.
-
- Forum-lid
Voor vlakke ritten kun je het best een fiets nemen met twee kettingbladen (dubbel) van voren (i.p.v. drie).
De meeste racefietsen zijn met Shimano onderdelen afgemonteerd.
Ik zou een fiets nemen met minimaal Shimano Tiagra afgemonteerd. (met hogere klassen praat je over shimano 105 en shimano Ultegra)
Fietsen met Shimano Tiagra zijn er al vanaf acht/negenhonderd euro. Overigens kun je ook je racefiets op marktplaats kopen - (scheelt vaak een hoop geld!)
De meeste racefietsen zijn met Shimano onderdelen afgemonteerd.
Ik zou een fiets nemen met minimaal Shimano Tiagra afgemonteerd. (met hogere klassen praat je over shimano 105 en shimano Ultegra)
Fietsen met Shimano Tiagra zijn er al vanaf acht/negenhonderd euro. Overigens kun je ook je racefiets op marktplaats kopen - (scheelt vaak een hoop geld!)
Ik zou vooral op Marktplaats kijken. Er staat verschrikkelijk veel goed spul bij voor een beginner. Als je een serieuze fietser wordt kun je altijd nog altijd veel geld uitgeven. Dan is € 1100 niet eens veel. Maar voor een eerste fiets uit de winkel wel. Weet ik nu.