Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets: Colnago, Bianchi of Pinarello

eelcosein
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2012 14:59

eelcosein 13 jul 2012 18:36

Ruim 3 jaar rijd ik nu een Bianchi Via Nirone7 (2010) met Campagnolo Veloce. Omdat ik steeds meer (en langere) toertochten ga rijden met ook steeds meer klimkilometers wil ik een nieuwe stap maken. Daarbij is mijn oog gevallen op een Colnago CLX 3.0 (in 2013 komt een prachtige CLX uit, zie onderstaande link), een Bianchi Infinito een Pinarello FP3 en een Pinarello Quattro. Misschien mag je niet alle fietsen 1 op 1 met elkaar vergelijken maar op het 1e oog vind ik deze fietsen erg mooi. En ja, ik heb een zwak voor Italiaanse fietsen, niet rationeel maar emotioneel gedacht...

Wat is jullie advies over bovenstaande fietsen? Zijn er zwaarwegende plus- of minpunten? En welke groep adviseren jullie? (ook hier heb ik een zwak voor Campa) Ultegra, Centaur, Athena of Chorus?

Budget: ongeveer €2500

1 belangrijk gegeven; met mijn huidige fiets heb ik veel aanpassingen moeten doen i.v.m. mijn lengte (1.93) waarbij vooral mijn benen verhoudingsgewijs lang zijn.

Graag jullie advies/mening!

Owja, de link naar de Colnago: http://italiaanseracefietsen.files.word ... lx_3-0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6183
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jul 2012 18:46

eelcosein schreef:Wat is jullie advies over bovenstaande fietsen? Zijn er zwaarwegende plus- of minpunten? En welke groep adviseren jullie? (ook hier heb ik een zwak voor Campa) Ultegra, Centaur, Athena of Chorus?
Campa Ultegra ben ik zelf ook erg benieuwd naar :?:

eelcosein
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2012 14:59

eelcosein 13 jul 2012 19:48

Het staat een beetje krom maar ik gaf een opsomming van de groepen die meestal worden meegeleverd op genoemde racefietsen. SHIMANO Ultegra is er daar 1 van, net als bijvoorbeeld CAMPAGNOLO Athena.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16278
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jul 2012 11:34

Als je van poetsen houdt de CLX, prachtige fiets. Omdat ik zelf ook heel lange benen heb, heb ik een fiets met een langere balhoofdbuis (Colnago Ace). Van dit rijtje zou de Infinito dan het beste uitkomen.
Houdt er rekening mee dat voor 2500 euro blij mag zijn met 105 of Veloce op een Italiaans 2013 model.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16030
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jul 2012 17:26

eelcosein schreef:edit

1 belangrijk gegeven; met mijn huidige fiets heb ik veel aanpassingen moeten doen i.v.m. mijn lengte (1.93) waarbij vooral mijn benen verhoudingsgewijs lang zijn.

Ik heb ongeveer hetzelfde.
1,87 m en een binnenbeenlengte van 93 cm.
Koop vooral een frame met een relatief hoge balhoofdbuis.

Zoals hierboven reeds geschreven: Een Colnago Ace, Bianchi Infinito om bij je voorkeurmerken te blijven.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

eelcosein
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2012 14:59

eelcosein 19 jul 2012 12:24

Dank voor de tips Ernie C. en Icsmt. Een hoge balhoofdbuis is waar ik dus op moet letten. Zijn er nog andere merken/types die dit ook hebben? Hoe zie je in de specs van racefietsen of deze idd een hogere balhoofdbuis hebben?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16278
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2012 13:04

Op de website van de fabrikant staat altijd ergens een schemaatje met de geometrie van een bepaalde fiets, zoals hier onderaan:
http://www.colnago.com/ace/ Hs staat hier voor de balhoofdbuis, soms staat er ook Ht of hebben ze de buizen gewoon letters a,b,c gegeven in het begeleidende plaatje.
Andere fietsen met hoge balhoofdbuis zijn b.v. Pinarello ROKH, Specialized Roubaix, Giant Defy, Felt Z-serie en Focus Izalco Ergoride. Vooral bij de laatste 3 heb je voor 2500 euro een dikke fiets, alleen geen Italiaan met Campagnolo. Er zullen er vast nog meer zijn.
Campagnolo Ultra Dork

eelcosein
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2012 14:59

eelcosein 11 mar 2013 14:04

Na veel onderzoek op Internet en overleg met mijn FM (o.a. dealer van Colnago) bijna de knoop doorgehakt voor de aanschaf van een Colnago CLX 3.0 Limited Edition. Nu nog enkele keuzes over groep, wielset, etc. Graag jullie advies/mening over de volgende keuzes:

Campa Athena; compact of triple? (rijd nu Veloce compact, bevalt prima tot nu toe met beklimmingen in Limburg en Dordogne, een Alpe col staat wel op de wensenlijst)
Campa Zonda of Sirocco? (niet helemaal duidelijk of Zonda geschikt is voor 11Speed en of deze wielset geschikt is voor mijn gewicht van ca. 90kg)
... + eventuele andere tips, ideeën zijn altijd welkom.

Nog even de link, omdat 'ie zo mooi is: http://italiaanseracefietsen.files.word" onclick="window.open(this.href);return false; ... lx_3-0.jpg

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 mar 2013 14:22

Mijn keuze zou zijn Athena, met een compact (en evt een extra groter binnenblad voor in NL). Ik zou wel een Chorus groep overwegen trouwens, mocht het budget het toelaten (een aantal fijne updates zoals de bevestiging van de crank en het kunnen op-afschakelen van meerdere kransjes)
Als wielen: Zonda, zonder twijfel (beste prijs-kwaliteitsverhouding, op dit forum al heul veul over geschreven)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 11 mar 2013 15:39

53x11 schreef:Mijn keuze zou zijn Athena, met een compact (en evt een extra groter binnenblad voor in NL). Ik zou wel een Chorus groep overwegen trouwens, mocht het budget het toelaten (een aantal fijne updates zoals de bevestiging van de crank en het kunnen op-afschakelen van meerdere kransjes)
Als wielen: Zonda, zonder twijfel (beste prijs-kwaliteitsverhouding, op dit forum al heul veul over geschreven)
inderdaad, Zonda en Chorus.
Daar ga je geen spijt van krijgen.

Zonda heeft veel betere naven dan Scirocco en bovendien minder spaken (minder luchtweerstand).
Daarnaast is het crankstel met Athena lastiger af te nemen (ander systeem).
Afbeelding

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 11 mar 2013 20:12

+1 voor Chorus en Zonda. Maar is dat wel realistisch gezien het aangegeven budget? Als ik (via het onvolprezen IR-forum) kijk naar de prijzen van Bianchi, is dat niet haalbaar.

eelcosein
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2012 14:59

eelcosein 11 mar 2013 20:59

Het budget is al bijgesteld, is ook wel nodig. De keuze voor Chorus betekent automatisch een compact i.p.v. een triple. Mezelf toch nog even verdiepen in de prijsverschillen tussen Athena & Chorus en de juiste de juiste kransjes achter bij een compact...

Plaats reactie