Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 10 jun 2020 10:42

nielsharten schreef: 07 jun 2020 11:20 Ik heb de wielen uiteindelijk gekocht, voor 303 euro incl. verzending (mogelijk komen er nog invoerkosten bij). Ben heel benieuwd maar denk dat het in elk geval een verbetering gaat zijn ten opzichte van mijn huidige Shimano WH-RS10. Nu een paar weekjes afwachten...
Ik heb nu bericht van de verkoper met de vraag of ik de wielen wil laten verzenden via DPD voor $60 extra. Het schijnt invoerkosten te schelen en eerder aan te komen dan standaard Aliexpress shipping. Is dat het (financieel) waard?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5907
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 jun 2020 11:31

nielsharten schreef: 10 jun 2020 10:42
nielsharten schreef: 07 jun 2020 11:20 Ik heb de wielen uiteindelijk gekocht, voor 303 euro incl. verzending (mogelijk komen er nog invoerkosten bij). Ben heel benieuwd maar denk dat het in elk geval een verbetering gaat zijn ten opzichte van mijn huidige Shimano WH-RS10. Nu een paar weekjes afwachten...
Ik heb nu bericht van de verkoper met de vraag of ik de wielen wil laten verzenden via DPD voor $60 extra. Het schijnt invoerkosten te schelen en eerder aan te komen dan standaard Aliexpress shipping. Is dat het (financieel) waard?
Tja, goede vraag. Het is eigenlijk de landelijke importheffingen omzeilen door een standaard bedrag aan import te (laten) betalen. M.i. zal daar op een gegeven moment een einde aan komen maar tot die tijd zou je kunnen overwegen of het de moeite waard is door vooraf de te betalen import over de totale prijs incl. verzending (4,5% + 21% btw + 17,50 inclaringskosten) te berekenen zonder de eventuele anti-dumpheffing. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2878
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2020 11:41

Met DPD zul je ook invoerrechten moeten betalen (mogelijk, hoeft niet, misschien heb je mazzel), alleen zal het sneller hierheen komen. Of dat 60$ waard is, dat kan alleen jij bepalen.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 10 jun 2020 12:47

Orlok schreef: 10 jun 2020 11:31
nielsharten schreef: 10 jun 2020 10:42 Ik heb nu bericht van de verkoper met de vraag of ik de wielen wil laten verzenden via DPD voor $60 extra. Het schijnt invoerkosten te schelen en eerder aan te komen dan standaard Aliexpress shipping. Is dat het (financieel) waard?
Het is eigenlijk de landelijke importheffingen omzeilen door een standaard bedrag aan import te (laten) betalen.
DPD is gewoon een andere vervoerder. Je hebt nog steeds kans op moeten betalen van btw en invoerrechten. Wellicht dat verzending wat sneller gaat.

Dat wat Orlok bedoelt is XDB. Daarbij betaal je vooraf een heffing (vaak ca. 100 dollar), en wordt het via een 'tussenadres' in Europa verstuurd. Door deze constructie wordt je pakket in Nederland gezien als verzonden vanuit een Europees land, en betaal je geen btw en invoerrechten.

JKBiker
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2020 20:47

JKBiker 10 jun 2020 13:10

nielsharten schreef: 10 jun 2020 10:42 Ik heb nu bericht van de verkoper met de vraag of ik de wielen wil laten verzenden via DPD voor $60 extra. Het schijnt invoerkosten te schelen en eerder aan te komen dan standaard Aliexpress shipping. Is dat het (financieel) waard?
Ik heb begin mei ook een wielset besteld, met daarbij XDB/DPD shipping. Van de snellere levertijd weet ik niet of dit nog uitmaakt. Mijn tracking zegt alleen nog 'order information has been transmitted to DPD'. Door corona kan het wel eens een tijdje duren gok ik.

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 10 jun 2020 15:09

Oke, qua verzendtijd kan het misschien wat schelen maar is een onzekere factor en doe je weinig aan. Wat betreft de invoerkosten, ze noemen het wel DPD XDB shipping: https://www.aliexpress.com/item/4000982765684.html, en ze lijken wel overtuigd te zijn dat je dan geen invoerkosten hoeft te betalen. Wat vooral nog een onduidelijke factor is van welke waarde de douane uitgaat als ik het via standaard shipping laat verzenden. Als dit 300 euro is, en er dan 97 euro bijkomt (4,5% + 21% btw + 17,50 inklaringskosten) is XDB shipping wel de moeite waard. Maar als er ook een kans is dat de douane uitgaat van 100 euro (heb ik eerder in dit topic volgens mij langs zien komen) kan ik de gok misschien nog wel wagen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5907
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 jun 2020 15:41

Spykerracing90 schreef: 10 jun 2020 12:47
Orlok schreef: 10 jun 2020 11:31
nielsharten schreef: 10 jun 2020 10:42 Ik heb nu bericht van de verkoper met de vraag of ik de wielen wil laten verzenden via DPD voor $60 extra. Het schijnt invoerkosten te schelen en eerder aan te komen dan standaard Aliexpress shipping. Is dat het (financieel) waard?
Het is eigenlijk de landelijke importheffingen omzeilen door een standaard bedrag aan import te (laten) betalen.
DPD is gewoon een andere vervoerder. Je hebt nog steeds kans op moeten betalen van btw en invoerrechten. Wellicht dat verzending wat sneller gaat.

Dat wat Orlok bedoelt is XDB. Daarbij betaal je vooraf een heffing (vaak ca. 100 dollar), en wordt het via een 'tussenadres' in Europa verstuurd. Door deze constructie wordt je pakket in Nederland gezien als verzonden vanuit een Europees land, en betaal je geen btw en invoerrechten.
Met DPD werd door @nielsharten bedoeld: DPD/XDB verzending. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2878
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2020 15:44

Je betaalt ook nog eens BTW over de verzendkosten. Als die niet duidelijk vermeld staan op de papieren kun je je daar ook lelijk op verkijken (heb verhalen gelezen dat DHL uit ging van de duurste optie => 100en euros, het gaat hier niet om DHL, ipv DHL kun je iedere willekeurige vervoerder invullen).

En de ene ambtenaar rekent met een waarde van 100 euro, de andere met een waarde van 600 euro. Ga jij er maar daarna achterna om te bewijzen (met een in Nederland geldige bon) dat de waarde anders is om je geld terug te halen.

Een beetje horror scenario uiteraard maar het is een mogelijkheid. Of je betaalt niets omdat je pakket er tussen door glipt.

Die XDB is de verzekering die je afneem om de risico's en gezeik achteraf af te dekken. Net als met alle verzekeringen moet je zelf de rekensom maken wat het je waard is.

hayes

hayes 10 jun 2020 20:05

Ik heb het destijds genomen. Anderhalve week later geleverd zonder extra heffingen. Zeker in België de moeite waard om te nemen.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 10 jun 2020 20:43

Ik neem aan dat ze met DPD shipment eigenlijk DDP bedoelen.

DDP (Delivered Duty Paid)
Bij DDP heeft de verkoper maximale verplichtingen en de koper minimale verplichtingen. De verkoper is verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de genoemde plaats in het land van de koper en betaalt alle kosten om de goederen naar de bestemming te brengen, inclusief invoerrechten en belastingen.

nielsharten
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:28

nielsharten 10 jun 2020 22:33

Oke, blijft een dilemma. Toch maar voor veilig gekozen en de 54 euro betaald. Zie nu trouwens dat de summer sale van Alie er ook aankomt en ook lijkt te gelden voor CSC. http://aliexpress.com/item/32776764756.html

Dus lijkt erop dat ik niet op het perfecte moment besteld, maar hè, doe je weinig aan.

Gebruikersavatar
Dirk17
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jan 2020 23:33

Gebruikersavatar Dirk17 15 jun 2020 09:25

Heeft een van jullie ervaring met green bike store op aliexpress? Er is nu korting en het lijkt erop dat ze meer bestellingen hebben dan csc.

https://nl.aliexpress.com/item/32852282 ... 6pVFv&mp=1

Daarnaast, als ik de clinchers zou bestellen kan ik die dan ook tubeless gebruiken of moet ik dan de tubeless variant hebben?

Plaats reactie