Carbon clinchers uit China vragen
Ik ben tevreden over m'n elitewheels setje (ook Ali)
Naarmate de velg hoger wordt, verandert de hoek waarmee de spaken de velg in gaan zodanig, dat het voordeel van een asymmetrische velg vervalt of anders gezegd niet echt meer nodig is om een stijver achterwiel te leveren. Bij MTB gaat het voornamelijk om lage velgen, bij road zie je vooral 30mm+ velgengaisdergerman schreef: ↑05 okt 2022 14:46 De set (2 velgen) die ik nu voor ogen heb is 289 dollar (incl verzenden).
45 mm
21 binnebreedte
405 gram
28h (minder spaken wil ik niet)
Helaas niet hookless
Aangezien mijn nieuwe fiets nog eens niet besteld is kan ik nog best even wachten/verder kijken.
Waarom zijn er eigenlijk niet meer Road velgen net een a symmetrisch patroon?
Voor MTB velgen zie je dit veel vaker.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb wel asymetrisch road velgen. Ik snap ook echt niet dat niet vrijwel iedereen dat heeft.
Het is een enorm groot voordeel en kost niets. Ik heb Yishun velgen
https://www.yishunbike.com/product-cate ... sd-series/
Op de 55mm velgen rijd ik nu 5 jaar en geschat 25K, voor nog dezelfde naaf achter vervangen, de naaf was geschuurd.
Ik heb nu zelfs een achternaaf waarbij de nds flens een centimeter verder naar binnen staat, dan is de spaakspanning helemaal gelijk links en rechts.
Heb er nu 1000km mee gereden. Of ik echt verschil merk....... nee maar slechter is het ook niet. Er lijkt toch iets meer balans tussen recht en link als je vol sprint.
Met de nadruk op lijk. Nu benieuwd of het wiel ook net zolang strak blijft als mijn vorige naaf.
Je hoort toch vaak dat hoe verder de flensen uit elkaar hoe beter. Maar zonder asymetrisch velg wordt het dan wel heel veel verschil links rechts.
Het is een enorm groot voordeel en kost niets. Ik heb Yishun velgen
https://www.yishunbike.com/product-cate ... sd-series/
Op de 55mm velgen rijd ik nu 5 jaar en geschat 25K, voor nog dezelfde naaf achter vervangen, de naaf was geschuurd.
Ik heb nu zelfs een achternaaf waarbij de nds flens een centimeter verder naar binnen staat, dan is de spaakspanning helemaal gelijk links en rechts.
Heb er nu 1000km mee gereden. Of ik echt verschil merk....... nee maar slechter is het ook niet. Er lijkt toch iets meer balans tussen recht en link als je vol sprint.
Met de nadruk op lijk. Nu benieuwd of het wiel ook net zolang strak blijft als mijn vorige naaf.
Je hoort toch vaak dat hoe verder de flensen uit elkaar hoe beter. Maar zonder asymetrisch velg wordt het dan wel heel veel verschil links rechts.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Geen idee, ik heb ze via mijn wielbouwer endless.
Volgens mij iets van 300 a 350, maar als je ze rechtstreeks kan krijgen zal het uiteraard goedkoper zijn.
Volgens mij iets van 300 a 350, maar als je ze rechtstreeks kan krijgen zal het uiteraard goedkoper zijn.
Nou ik zie niks voor die prijzen bij Andless.wasbeer2006 schreef: ↑06 okt 2022 13:10 Geen idee, ik heb ze via mijn wielbouwer endless.
Volgens mij iets van 300 a 350, maar als je ze rechtstreeks kan krijgen zal het uiteraard goedkoper zijn.
prj
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De prijs per velg.....
Mijn sets waren 1150 per set
Mijn sets waren 1150 per set
-
- Forum-lid
- Berichten: 2832
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik sta op het punt om een setje carbon velgen te bestellen.
Interne breedte is 21mm en totale breedte 28 mm. De hoogte is 45mm.
Ik heb inmiddels 3 setjes wielen zelf gespaakt en ik vind het wel heel leuk om te doen. Tot op heden heb ik er iedere keer voor gekozen om te spaken met 32 spaken (messing nippesl). Ik gebruik het boek van Robbert munson eigenlijk altijd als handleiding.
Nu denk ik dat het met de hogere carbon velgen ook goed mogelijk is om met minder spaken te spaken. Ik twijfel alleen een beetje of ik voor 28 of 24 spaken ga. Ik wil gewoon een stevig wiel, welke ik bijv ook zou kunnen gebruiken voor een gravelbike (welke ik (nog ) niet heb. Daarom dacht ik voor een 28 spaaks te gaan, echter zie ik toch ook wel heel veel wielsets voorbij komen met 24 spaken. Wat is wijsheid?
Interne breedte is 21mm en totale breedte 28 mm. De hoogte is 45mm.
Ik heb inmiddels 3 setjes wielen zelf gespaakt en ik vind het wel heel leuk om te doen. Tot op heden heb ik er iedere keer voor gekozen om te spaken met 32 spaken (messing nippesl). Ik gebruik het boek van Robbert munson eigenlijk altijd als handleiding.
Nu denk ik dat het met de hogere carbon velgen ook goed mogelijk is om met minder spaken te spaken. Ik twijfel alleen een beetje of ik voor 28 of 24 spaken ga. Ik wil gewoon een stevig wiel, welke ik bijv ook zou kunnen gebruiken voor een gravelbike (welke ik (nog ) niet heb. Daarom dacht ik voor een 28 spaaks te gaan, echter zie ik toch ook wel heel veel wielsets voorbij komen met 24 spaken. Wat is wijsheid?
Ligt er ook een beetje aan hoeveel je weegt lijkt me.
Ik heb geen ervaring met gravel, maar afgelopen winter wel zelf voor het eerst 20/24 spaaks 50mm carbon velgen uit China gespaakt. Wielset heeft het een heel jaar prima heeft gehouden, ook in klinkercriteriums. Ik weeg 69 kilo en 24 spaken was dus voor mij kennelijk prima.
Ik heb geen ervaring met gravel, maar afgelopen winter wel zelf voor het eerst 20/24 spaaks 50mm carbon velgen uit China gespaakt. Wielset heeft het een heel jaar prima heeft gehouden, ook in klinkercriteriums. Ik weeg 69 kilo en 24 spaken was dus voor mij kennelijk prima.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2832
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
De vraag is vooral waarom voor minder spaken gaan?
Mijn inziens heb je met meer spaken een betrouwbaarder wiel.
Waarom zou je voor minder spaken kiezen. Ik denk dst het aero en gewicht voordeel echt minimaal is.
Met mijn 77kg ben ik wel een stukje zwaarder. Alleen ik ben zeker geen sprinter en trap tijdens een sprint maximaal 1200 watt weg.
Mijn inziens heb je met meer spaken een betrouwbaarder wiel.
Waarom zou je voor minder spaken kiezen. Ik denk dst het aero en gewicht voordeel echt minimaal is.
Met mijn 77kg ben ik wel een stukje zwaarder. Alleen ik ben zeker geen sprinter en trap tijdens een sprint maximaal 1200 watt weg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
IVM schijfremmen altijd voor hetzelfde aantal spaken als achter.
Eerder achter minder en voor meer als je naar de load gaat kijken, maar houd het gewoon gelijk.
Voor race zou 24 voldoende moeten zijn op de MTB heb ik 28, maar kan ook op de racefiets.
Ik zou tot een 95kg voor 24 gaan en daarboven eventueel 28.
Een gravel wiel krijgt niet perse meer te voorduren, eerder minder doordat de bandenspanning lager is en die dempt de grootste klappen weg.
Eerder achter minder en voor meer als je naar de load gaat kijken, maar houd het gewoon gelijk.
Voor race zou 24 voldoende moeten zijn op de MTB heb ik 28, maar kan ook op de racefiets.
Ik zou tot een 95kg voor 24 gaan en daarboven eventueel 28.
Een gravel wiel krijgt niet perse meer te voorduren, eerder minder doordat de bandenspanning lager is en die dempt de grootste klappen weg.