Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kabelmontage Shimano voorderailleur

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 25 jun 2012 21:45

Wegens vervanging van een defecte kabelgeleider onderaan het brackethuis, moesten beide derailleurkabels losgemaakt worden. De voorderailleur, een Shimano FD5603 was (af fabriek) al gemonteerd met een iets of wat gerafelde binnenkabel ter plaatse van de klembout. Het zag eruit of de kabel geplet was onder de boutkop, maar het heeft al die tijd (18.000 km) prima gefunctioneerd. Nu ik een nieuwe binnenkabel wil monteren zie ik dat er een opstaand randje is waarachter naar mijn idee (en ook de techdocs van Shimano) de binnenkabel hoort te lopen en dan vastgeklemd wordt met sluitring en bout. Echter, dat randje zit op een voor mij vreemde plaats. De kabel komt onderlangs omhoog, moet dan met een bochtje naar links om het boutje heen om vastgeklemd te worden. De derailleur staat nu (zie foto) op het kleinste kettingblad en dus uiterst links. Om naar het grootste blad te gaan wordt de binnenkabel aangetrokken en zal dus de knik in de binnenkabel alleen maar groter worden. Immers, het opstaande randje aan de derailleur draait tegen de klokrichting in.

Ik heb zo links en rechts eens op internet gesnuffeld naar plaatjes van zo'n derailleur maar wordt daar niets wijzer van. Racefietsen die ik het afgelopen weekend in de etalages van lokale fietsenmakers heb zien staan vertonen allemaal keurig recht omhooglopende binnenkabels, alsof dat randje niet aan de derailleur zit. Heb ik nu een afwijkend exemplaar of wordt de huidige versie van de triple voorderailleur anders gefabriceerd?

Het is niet dat ik het niet gemonteerd krijg, natuurlijk krijg ik die kabel wel klem onder het boutje, maar die vreemde kabelknik erin vind ik uitermate onlogisch. Dat wringt naar mijn idee.

Carel.

Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 25 jun 2012 22:05

Ik heb even snel voor je gekeken: in de schuur staan 3 fietsen met 5603 voorderailleurs. Bij alle 3 zitten de kabel (af fabriek) als volgt gemonteerd: kabel komt van onderaf en maakt vervolgens een bochtje van het frame af (!). Dus een bochtje naar rechts.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 25 jun 2012 22:13

Als het goed is (op de foto ook te zien) een gleufje.
Daar hoort de kabel doorheen te lopen.
Dus de kabel boven het randje laten lopen en via/in het gleufje.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 25 jun 2012 22:21

Dat gleufje lijkt mij van de eerste montage waar de stalen kabel door de bout in het aluminium gedrukt is, maar het kan inderdaad zo zijn. Als ik de niet bewerkte foto hier flink uitzoom lijkt de oude kabel inderdaad zo gezeten te hebben.

@afrit13: kan jij aan jouw derailleurs zien of die ook zo'n opstaand randje hebben? Zit dan waarschijnlijk aan de onderkant van de arm omdat de derailleur vaak in de andere uiterste stand staat.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 25 jun 2012 22:30

De knik wordt kleiner. Niet groter.
.................

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5998
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 jun 2012 22:31

De kabel moet links over de opstaande rand heen - en dus absoluut niet - zoals op de foto te zien. Je zal dan merken dat je voorderailleur 10 x beter omhoog gaat. Heb afgelopen donderdag weer een voorderailleur gemonteerd , dus links langst en dan onder het boutje en in het gleufje wat ik ook bij jou op de foto zie.

Succes met de montage.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 25 jun 2012 22:47

Bedankt allemaal. Morgen bij daglicht eens opnieuw proberen. Ik had het al voorzichtig op de onjuiste manier geprobeerd maar dat zat helemaal niet goed vond ik. Buitenlangs leek me aanvankelijk ook niet logisch want de uiteinden van het randje zijn schuin aflopend. Nog even voorzichtig proberen het nu valse knikje uit de kabel te halen en dan lekker fietsen morgenavond, het beloofd mooi weer te worden!

Gebruikersavatar
Heinenoord
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2012 17:09

Gebruikersavatar Heinenoord 04 dec 2013 13:59

De rode lijn is de juiste?

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 dec 2013 14:10

Ja, maar dan moet de kabel nu wel boven de bout naar rechts af draaien.

Gebruikersavatar
Heinenoord
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2012 17:09

Gebruikersavatar Heinenoord 04 dec 2013 14:16

Zo dus?

Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 dec 2013 19:42

Precies

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 dec 2013 20:16

Idd, als je je ketting nu op het grote blad zet, dan zal je zien dat hoe hij nu zit de kabel een hele rare hoek maakt.

Plaats reactie