supercompact
Ik heb onlangs een frame gekocht (de litespeed siena van livio livius) en deze wil ik van de winter gaan opbouwen. Zit nu al druk naar onderdelen te speuren. Nou zou ik qua aandrijving wel een supercompact willen, met 30-44 bladen.
Discussie over triple-dubbel-compact wil ik graag vermijden, probeer er alleen achter te komen wat de mogelijkheden zijn. Het liefst zou ik ook nog een vierkante as willen, ivm onderhoudsvriendelijkheid.
Wat ik kan vinden is de velo-orange crank, deze vind ik mooi om te zien, maar vraag me af of het mooi bij het frame staat. Zat eigenlijk te denken aan allemaal zwarte onderdelen.
Zijn er nog meer mogelijkheden?
Discussie over triple-dubbel-compact wil ik graag vermijden, probeer er alleen achter te komen wat de mogelijkheden zijn. Het liefst zou ik ook nog een vierkante as willen, ivm onderhoudsvriendelijkheid.
Wat ik kan vinden is de velo-orange crank, deze vind ik mooi om te zien, maar vraag me af of het mooi bij het frame staat. Zat eigenlijk te denken aan allemaal zwarte onderdelen.
Zijn er nog meer mogelijkheden?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco
Klimmer, kom er maar in!
-
- Moderator
http://www.whiteind.com/cranks/mountaincranks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ja, die white industries was ik zelf ook al tegen gekomen, zijn er ook in de road versie, al kan ik zo snel het verschil niet ontdekken. Denk dat de zwart geanodiseerde wel mooi past bij het titanium frame.
Is zo'n crank zonder meer te combineren met een willekeurige groep van sram of campa?
Is zo'n crank zonder meer te combineren met een willekeurige groep van sram of campa?
thanks Havana, ik was even afgeleid vanwege de inspectie van mijn voorraad echte Havana's
Aan TS, ter toelichting:
Supercompact is geen bestaand model of merk crankstel, maar mijn naamgeving voor een zelf samen te stellen crankstel op basis van een eenvoudig mtb crankstel in combinatie met een middenblad van Extralite van 30t, terwijl je de 22t verwijdert. Vierkante as is nog steeds in productie en troublefree. Gewicht van een supercompact crankstel met 46/30t op basis van Shimano Octalink crank: 580 gram. Kosten: 20% van het op zich slimme idee van White Industries.
Wil je nader advies, gebruik de contactpagina op dekaleberg.nl, waar je dit idee hebt opgedaan.

Aan TS, ter toelichting:
Supercompact is geen bestaand model of merk crankstel, maar mijn naamgeving voor een zelf samen te stellen crankstel op basis van een eenvoudig mtb crankstel in combinatie met een middenblad van Extralite van 30t, terwijl je de 22t verwijdert. Vierkante as is nog steeds in productie en troublefree. Gewicht van een supercompact crankstel met 46/30t op basis van Shimano Octalink crank: 580 gram. Kosten: 20% van het op zich slimme idee van White Industries.
Wil je nader advies, gebruik de contactpagina op dekaleberg.nl, waar je dit idee hebt opgedaan.
@klimmer: bedankt voor de toelichting. Heb het idee niet op die site opgedaan maar kwam de term hier tegen toen ik zocht naar die velo orange crank. Goeie tip om een mtb crank te gebruiken, al vind ik die white industries wel erg fraai om te zien.
- amclassic-fan
- Moderator
Met een losse trapas en dan dus een kortere is het probleem van de slechte kettinglijn grotendeels of geheel op te heffen. Vooral met de vierkante JIS trapassen is dit nadeel helemaal te verhelpen (trapas 103mm). Wel moet de zitbuis tot onderaan mooi rond zijn en een reguliere diameter hebben, te weten 31,8 of 34,9mm. Anders kun je de voorderailleur (met klem) niet laag genoeg plaatsen.
- amclassic-fan
- Moderator
Voor sommige crankstellen is dit wel een oplossing, maar niet voor alle crankstellen. Een Middleburn crank draai je bijv met een 107 mm as tegen 't frame aan.klimmer schreef:Met een losse trapas en dan dus een kortere is het probleem van de slechte kettinglijn grotendeels of geheel op te heffen. Vooral met de vierkante JIS trapassen is dit nadeel helemaal te verhelpen (trapas 103mm). Wel moet de zitbuis tot onderaan mooi rond zijn en een reguliere diameter hebben, te weten 31,8 of 34,9mm. Anders kun je de voorderailleur (met klem) niet laag genoeg plaatsen.
Met een Shimano crankstel 410 - 440 gaat dit nog goed met raceframe uitvalmaat 130mm, eigen praktijkervaring met Giant TCR frames: nog 3mm over.