Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

supercompact

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 20 jun 2012 19:14

Ik heb onlangs een frame gekocht (de litespeed siena van livio livius) en deze wil ik van de winter gaan opbouwen. Zit nu al druk naar onderdelen te speuren. Nou zou ik qua aandrijving wel een supercompact willen, met 30-44 bladen.
Discussie over triple-dubbel-compact wil ik graag vermijden, probeer er alleen achter te komen wat de mogelijkheden zijn. Het liefst zou ik ook nog een vierkante as willen, ivm onderhoudsvriendelijkheid.
Wat ik kan vinden is de velo-orange crank, deze vind ik mooi om te zien, maar vraag me af of het mooi bij het frame staat. Zat eigenlijk te denken aan allemaal zwarte onderdelen.
Zijn er nog meer mogelijkheden?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27121
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2012 19:59

Klimmer, kom er maar in!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3050
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 20 jun 2012 22:01

http://www.whiteind.com/cranks/mountaincranks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 20 jun 2012 22:32

Ja, die white industries was ik zelf ook al tegen gekomen, zijn er ook in de road versie, al kan ik zo snel het verschil niet ontdekken. Denk dat de zwart geanodiseerde wel mooi past bij het titanium frame.
Is zo'n crank zonder meer te combineren met een willekeurige groep van sram of campa?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jun 2012 04:22

thanks Havana, ik was even afgeleid vanwege de inspectie van mijn voorraad echte Havana's :mrgreen:
Aan TS, ter toelichting:
Supercompact is geen bestaand model of merk crankstel, maar mijn naamgeving voor een zelf samen te stellen crankstel op basis van een eenvoudig mtb crankstel in combinatie met een middenblad van Extralite van 30t, terwijl je de 22t verwijdert. Vierkante as is nog steeds in productie en troublefree. Gewicht van een supercompact crankstel met 46/30t op basis van Shimano Octalink crank: 580 gram. Kosten: 20% van het op zich slimme idee van White Industries.
Wil je nader advies, gebruik de contactpagina op dekaleberg.nl, waar je dit idee hebt opgedaan.

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 21 jun 2012 06:38

@klimmer: bedankt voor de toelichting. Heb het idee niet op die site opgedaan maar kwam de term hier tegen toen ik zocht naar die velo orange crank. Goeie tip om een mtb crank te gebruiken, al vind ik die white industries wel erg fraai om te zien.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2012 10:35

Probleem van MTB cranks en zeker de triple cranks is de slechte kettinglijn en Q-factor die je krijgt. De meeste MTB dubbels zitten boven de 168 mm Q-factor, terwijl een compact/dubbel weg crankstel op ong 145 mm zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jun 2012 16:10

Met een losse trapas en dan dus een kortere is het probleem van de slechte kettinglijn grotendeels of geheel op te heffen. Vooral met de vierkante JIS trapassen is dit nadeel helemaal te verhelpen (trapas 103mm). Wel moet de zitbuis tot onderaan mooi rond zijn en een reguliere diameter hebben, te weten 31,8 of 34,9mm. Anders kun je de voorderailleur (met klem) niet laag genoeg plaatsen.

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 21 jun 2012 16:31

Kijk, dat zijn al antwoorden terwijl ik de vraag nog niet gesteld heb, bedankt!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2012 18:08

klimmer schreef:Met een losse trapas en dan dus een kortere is het probleem van de slechte kettinglijn grotendeels of geheel op te heffen. Vooral met de vierkante JIS trapassen is dit nadeel helemaal te verhelpen (trapas 103mm). Wel moet de zitbuis tot onderaan mooi rond zijn en een reguliere diameter hebben, te weten 31,8 of 34,9mm. Anders kun je de voorderailleur (met klem) niet laag genoeg plaatsen.
Voor sommige crankstellen is dit wel een oplossing, maar niet voor alle crankstellen. Een Middleburn crank draai je bijv met een 107 mm as tegen 't frame aan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 21 jun 2012 19:26

Ik had dus ook al geconcludeerd dat ik een 103mm trapas nodig had. Maar hoe weet ik nu dat dit goed of fout gaat met een bepaald type crank?
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jun 2012 20:01

Met een Shimano crankstel 410 - 440 gaat dit nog goed met raceframe uitvalmaat 130mm, eigen praktijkervaring met Giant TCR frames: nog 3mm over.

Plaats reactie