Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Blijf maar lek rijden

Jurriendus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2012 20:09

Jurriendus 23 mei 2012 20:20

Hallo,

Ik heb sinds een jaartje een Gazelle SPN3 voor woonwerkverkeer. Er zitten Continental Ultra Sport 28-622 banden op. Ik word een beetje moedeloos van het aantal keren dat ik banden mag plakken. Volgens mij staat de teller nu op 6 of 7 keer in 1000 km. Het probleem is dat er in het loopvlak van de band kleine kiezeltjes (ongv. 1 - 2 mm groot) blijven steken. Is dat normaal bij racefietsbanden? Dit is mijn eerste moderne racefiets, dus vandaar de vraag. Het lijkt wel alsof het loopvlak veel te zacht is. Het zit inmiddels ook helemaal vol kleine sneetjes waar ooit een klein steendeeltje in zat. Na een dagje rijden (+/- 10 km) pulk ik er zo tien steentjes per band uit.
Is dat normaal en moet ik maar blijven plakken, of is dit niet normaal?

Jurrien

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 23 mei 2012 20:47

zowieso ''pakt'' een band snel kleine steentjes en grind als het nat is. Zowieso raad ik je aan na elke rit even de stukjes uit het loopvlak te halen, nu is dat met een woonwerk fiets wel veel werk, maar als je dat doet dan voorkom je zowieso vaak lekrijden.

als ie nu vol met sneetjes zit zou ik zowieso de band vervangen, kans op lekrijden daardoor is ook alleen maar groter.

hoeveel bar doe je in je banden? te zacht en dan pak je ook sneller grind en steentjes op met het loopvlak. zit je altijd rond de 7-8 bar op droog wegdek met goede banden dan moet je niet vaak lekrijden.
Afbeelding

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 23 mei 2012 21:13

Ik heb die banden ook gehad en na een week er al weer af gehaald. Normaal heb ik de goedkope vittoria rubino banden en rij ik echt nooit lek.
Die conti's zaten op mijn fiets die ik nieuw had aangeschaft en ik reed binnen een week wel 3 keer lek.

Ik zou dus gewoon andere banden aanschaffen. Probleem opgelost.

En natuurlijk helpt het zoals jeroenkuiper al zegt om regelmatig de banden te controleren op kleine steentjes etc.... zelf maak ik de banden minimaal 1 keer per week goed schoen en vul eventuele "gaatjes" met 1seconde lijm.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 23 mei 2012 21:34

Nee, heb geen Vittoria aandelen maar Rubino's gaan je veel vooruit helpen. Ik rij met een beetje vanalles zowel banden als tubes. Rubino biedt niet de meeste grip in de regen en is ook niet de kampioen rolweerstand maar als woon/werk of trainingsband laat hij je nooit in de steek en is nog eens goedkoop toe.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 23 mei 2012 21:59

Je zou voor woon/werk Schalbe Marathon kunnen proberen. Bolt niet echt lekker, maar is bombproof. Verder goede ervaringen met Conti 4S.

En zoals hierboven al opgemerkt: kijk na elke rit even je band na (haal er even een oude handdoek over heen oid), bespaart je een hoop ellende.

Jurriendus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2012 20:09

Jurriendus 23 mei 2012 22:05

Ok bedankt allemaal, ik ga de fietsenwinkel bezoeken en voortaan na elke rit een doekje over de band halen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2012 10:02

Ik heb het ook al gehad dat een bepaalde band zachter en plakkeriger was, dan een andere van exact zelfde merk/type.
Het kan dus ook gewoon zijn dat je een slechte maandagmorgenband hebt (en dus pech).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 mei 2012 15:20

De Conti UltraSport zijn in het verleden getest en kwamen er zonder uitzondering zeer slecht uit qua lekbestendigheid. Beetje absurde banden dus, want Conti weet heus wel hoe je een band moet maken. Kortom: bijna alles zal een verbetering opleveren.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 24 mei 2012 15:39

Ben geen voorstander van de Rubino's. Die zijn zo taai als iets. Op droog wegdek rijd je eindeloos, maar vorig jaar merkte ik dat het in de regen soms lijkt alsof er olie in de bochten ligt. Ik ben er in elk geval een keertje hard mee omver geklapt.

Gebruikersavatar
nicom
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 mei 2007 00:26
Locatie: West-Brabant

Gebruikersavatar nicom 24 mei 2012 21:44

continental 4 seasons ook erg sterk en best wel slijtvast. Rij er op me winterfiets mee en nog niet lek gereden met deze banden. Ook al meerdere keren RVV mee gereden, ook met heel slecht weer en ook dat overleven ze zonder problemen
maar zo heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 24 mei 2012 23:12

Vittoria Rubino zijn prima voor het gewone woon-werk verkeer. Maar ik zou de steentjes er wel met een pincet uithalen, niet gewoon een doekje erover. Dat zal amper werken.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 24 mei 2012 23:27

ijzerenbriek schreef:Nee, heb geen Vittoria aandelen maar Rubino's gaan je veel vooruit helpen. Ik rij met een beetje vanalles zowel banden als tubes. Rubino biedt niet de meeste grip in de regen en is ook niet de kampioen rolweerstand maar als woon/werk of trainingsband laat hij je nooit in de steek en is nog eens goedkoop toe.
Voor degene die geen Schwalbe aandelen hebben ;-):
Als alternatief is er ook nog de Schwalbe Lugano, wie heeft hier ervaring mee?

Plaats reactie