Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 01 feb 2024 15:19

fietsvriend schreef: 01 feb 2024 10:19 Ik vind vooral de routeplanner een verademing. Super gebruiksvriendelijk met meer features dan mijn oude (gratis) routeplanner.
Ik gebruik zelf Komoot als routeplanner. Toevallig hier ook ervaring mee in vergelijking tot deze in Strava?

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 feb 2024 15:42

wm schreef: 01 feb 2024 15:19
fietsvriend schreef: 01 feb 2024 10:19 Ik vind vooral de routeplanner een verademing. Super gebruiksvriendelijk met meer features dan mijn oude (gratis) routeplanner.
Ik gebruik zelf Komoot als routeplanner. Toevallig hier ook ervaring mee in vergelijking tot deze in Strava?
Met Komoot kan ik maar geen vriendjes worden. (ik maak mijn routes op een laptop). Strava vooral voor het maken van routes.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 01 feb 2024 16:06

Maak zelf niet vaak routes. Maar afgelopen zomer op vakantie in de Vendee een route of 5 gemaakt. Hoorde van diverse fietsmaatjes dat Komoot zo fijn is om een route te plannen, nou ik kwam er gewoon niet uit in een voor mij compleet onbekende omgeving. Toen met Strava aan de slag, voor mij werkt dat gewoon perfect alle 5 de keren met gemak snel een leuke route kunnen plannen. Werkte voor mij makkelijk duidelijk en snel. Heb wel begreen dat als je niet, zoals ik, routes op de weg, maar gravel of ATB routes plant het een stuk makkelijker is met Komoot, omdat dan de ondergrond duidelijker is. Maar voor routes op de weg vond ik Strava eigenlijk verbluffend makkelijk werken. In de tweede week dat ik daar was eens gaan zoeken in strava op routes in de buurt en toen werd het eigenlijk nog makkelijker. Gewoon een route van Strava van iemand anders plukken en, omdat ik toen wat meer bekend was, hier en daar een kleine aanpassing en heerlijke routes gereden. Dus ik hou het op Strava als ik weer eens een route wil plannen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 feb 2024 19:35

xenius schreef: 01 feb 2024 07:11
BertL schreef: 21 jul 2023 11:27
1094 schreef: 12 jul 2023 13:43 Ik heb wat routes gemaakt voor de vakantie en wil nu wat waterstops invoegen.
Is er een makkelijke manier om dat toe te voegen of de waterpunten nabij de route uit te lichten?
https://i.ibb.co/KLRQdBp/Schermopname-356.png
https://i.ibb.co/Gdntgc7/Schermopname-357.png

In https://overpass-turbo.eu/ een eenvoudige query maken van het gebied rond je track m.b.v. de functie assistent. Het resultaat exporteer je als GPX. Die gpx importeer je in de GPX van je vakantieroute. Alle tappunten die te ver van je route af liggen kun je daarna wissen.
Hoe merge je die gpx export in je gpx van je route?
Met Mapsource en Basecamp is dat eenvoudig, maar dat zijn vrij oude programma’s die niet meer onderhouden worden.
Ik gebruik ze nog en ben er tevreden over.
hun fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 feb 2024 19:47

Ik check in overpass waar de waterpunten liggen en voeg die toe als poi op mn kaarten in hammerhead dashboard

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 05 feb 2024 10:00

ophetkantje schreef: 01 feb 2024 16:06 Maak zelf niet vaak routes. Maar afgelopen zomer op vakantie in de Vendee een route of 5 gemaakt. Hoorde van diverse fietsmaatjes dat Komoot zo fijn is om een route te plannen, nou ik kwam er gewoon niet uit in een voor mij compleet onbekende omgeving. Toen met Strava aan de slag, voor mij werkt dat gewoon perfect alle 5 de keren met gemak snel een leuke route kunnen plannen. Werkte voor mij makkelijk duidelijk en snel. Heb wel begreen dat als je niet, zoals ik, routes op de weg, maar gravel of ATB routes plant het een stuk makkelijker is met Komoot, omdat dan de ondergrond duidelijker is. Maar voor routes op de weg vond ik Strava eigenlijk verbluffend makkelijk werken. In de tweede week dat ik daar was eens gaan zoeken in strava op routes in de buurt en toen werd het eigenlijk nog makkelijker. Gewoon een route van Strava van iemand anders plukken en, omdat ik toen wat meer bekend was, hier en daar een kleine aanpassing en heerlijke routes gereden. Dus ik hou het op Strava als ik weer eens een route wil plannen.
kan je met de Strava routeplanner inmiddels ook makkelijk op je telefoon een route maken?

dat vind ik ook fijn aan Komoot: op een terrasje even snel iets bij elkaar klikken. hoeft er ook geen laptop mee op vakantie

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 feb 2024 10:19

Ik gebruik een VPN. Op de laptop laden de pagina’s van Strava sinds gisteren niet meer. Alleen nog platte tekst zonder opmaak en zonder werkende hyperlinks.

VPN uit werkt goed, VPN aan werkt het niet. De fout is reproduceerbaar.
Zijn er meerderen die daar last van hebben?
hun fietsen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 feb 2024 10:23

Dat zal volgens mij aan de security/filtering instellingen van je VPN provider liggen (werk?).
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 feb 2024 10:45

@yorickdix de complete routes het ik op de laptop gemaakt, de routes die ik gepikt en aangepast heb, dat heb ik helemaal op de telefoon gedaan. Heb een hele route nog nooit op de telefoon gemaakt, maar aanpassen ging heel makkelijk en vond ik nog makkelijker dan op de laptop eigenlijk, maar dat was wel vanuit een bestaande route van iemand anders dus.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 05 feb 2024 11:06

ophetkantje schreef: 05 feb 2024 10:45 @yorickdix de complete routes het ik op de laptop gemaakt, de routes die ik gepikt en aangepast heb, dat heb ik helemaal op de telefoon gedaan. Heb een hele route nog nooit op de telefoon gemaakt, maar aanpassen ging heel makkelijk en vond ik nog makkelijker dan op de laptop eigenlijk, maar dat was wel vanuit een bestaande route van iemand anders dus.
dan is de Strava-routeplanner-op-je-telefoon er toch behoorlijk op vooruit gegaan. een paar jaar geleden was dat uitgesloten

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 12 mar 2024 16:16

pino schreef: 01 feb 2024 15:42
wm schreef: 01 feb 2024 15:19
fietsvriend schreef: 01 feb 2024 10:19 Ik vind vooral de routeplanner een verademing. Super gebruiksvriendelijk met meer features dan mijn oude (gratis) routeplanner.
Ik gebruik zelf Komoot als routeplanner. Toevallig hier ook ervaring mee in vergelijking tot deze in Strava?
Met Komoot kan ik maar geen vriendjes worden. (ik maak mijn routes op een laptop). Strava vooral voor het maken van routes.
Ik hoor goede berichten over de routeplanner van Strava. Zelf werk ik al jaren met Komoot met de betaalde versie. Ooit mee begonnen omdat je bij Strava destijds of misschien nog (?) geen straatnamen krijgt maar alleen een kruimelspoor. Op zich voor de meesten blijkbaar genoeg maar niet voor mij. Anyway, ik ben inmiddels zowat afgestudeerd in Komoot en dankzij de betaalde versie krijg je meer mogelijkheden om specifieke routes uit te zetten voor datgene wat jij wilt. Ik wil niet meer anders.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 17 mar 2024 12:13

luvene schreef: 12 mar 2024 16:16 […] dankzij de betaalde versie krijg je meer mogelijkheden om specifieke routes uit te zetten voor datgene wat jij wilt. Ik wil niet meer anders.
Wat voor extra mogelijkheden als het gaat om creëren van routes? Ik heb de betaalde versie eigenlijk alleen voor de collecties en de mogelijkheid om routes direct uit de cloud te plukken met mijn Garmin Edge. Van die extra mogelijkheden ben ik me eigenlijk niet bewust.

Plaats reactie