Pagina 1 van 2
singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 08 apr 2012 18:32
door bluebird
Beste forummers,
Ik zit eraan te denken om mijn (slecht weer) racer aan te passen naar een SS. De fiets heeft een beetje onderhoud nodig en ik wil hem gaan inzetten voor woon-werk verkeer (ong. 18 km enkele reis). Verder ben ik best gehecht aan frame en groep, alleen is recent de achterderrie overleden en kwam ik erachter dat het grote blad aan vervanging toe is. Hierdoor kwam ik, ingegeven door een mede-forummer, op de SS optie. Voor de duidelijkheid, het gaat om deze fiets:

Nu wil ik het single-speeden uitproberen zonder in eerste instantie te drastische maatregelen. Ik heb me al wat ingelezen en weet dat ik iig een kettingspanner nodig heb, maar ik heb toch wat vraagjes;
- ik wil vooraan de 39 als enige blad houden, kan dat? (als ik korte bladboutjes aanschaf)
- achteraan zit ik naar zo'n gusset conversion kit te kijken, kan ik de meegeleverde 18 (39x18 lijkt me iets te licht) vervangen door bijv. een 15 of 16 van een oude campa cassette?
- als ik mijn racestuur om zou draaien en afzaag naar 'ossekop'model, kan ik dan nog m'n huidige shifters gebruiken?
Als het zo zou kunnen, dan hoef ik dus alleen een coversion kit, kettingspanner en korte bladboutjes te kopen.... Of vergeet ik nog wat?
Grtz,
Arjen
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 08 apr 2012 18:48
door knutmo
Hoezo zou je shifters willen?
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 08 apr 2012 18:51
door Gastheerg
Voor een paar centen heb je remgrepen!
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 11:15
door bluebird
Je hebt gelijk, dat lijkt me inderdaad het 'handigste'......

Verder nog iemand op -of aanmerkingen?
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 11:29
door em
- Stuur, shifters-/remgrepen lekker zo houden. Je zou bij afzagen je huidige shifters kunnen blijven gebruiken maar mooi is dit niet echt en daarnaast vind ik die hele trend van ossekopsturen op een ss helemaal niks.
- Een oud kransje monteren kan, maar is niet ideaal. Beter is een echt singlespeed kransje gebruiken, de tandjes zijn dan hoger waardoor de ketting er niet zo makkelijk afvalt als bij een schakelkransje.
- Een 39 als voorblad is prima met kleine bladboutjes. Achter heb je dan inderdaad 14 of 15 nodig. Voor het mooie dan wel je ketting met een paar schakels inkorten.
- Weet niet in wat voor staat je achterderrie is, maar mogelijk zou je die zelfs nog kunnen gebruiken als kettingspanner. Dan zou je dus alleen nog spacers nodig hebben voor op je cassette en een kransje.
Oh en rijden op een ss is LEUK! Zeker voor stadsverkeer en woon-/werk.
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 14:41
door nutsjesmoar
Ik snap wel dat je gehecht bent aan deze fiets, maar wanneer je deze verkoopt kun je een hele leuke SS kant en klaar kopen, of opbouwen naar wens met een echt SS frame.
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 19:50
door bluebird
@nutjesmoar; ik snap je punt, maar dat is het idee niet. Ik wil weer terug kunnen naar een geschakelde slecht weer racer. Als het me bevalt zie ik me nog wel een oude Bianchi op de kop tikken en een 'deftige' SS van maken..
Anyway, ik zit op shop.singlespeed te kijken. En toch een paar vraagjes over m'n winkelmandje...
-als kettingspanner heb ik de on-one doofer uitgezocht, lijkt me een prima ding?
-verkorte bladboutjes, ik zie geen campa-optie, dus die zijn blijkbaar universeel?
-ik zie een 16 campa-kransje van Gussett, dat lijkt me prima met de huidige 39 te combineren.
bij de Gusset conversie kit staat 'Campag 9/10spd hub fitting. 5/64” Teeth fits 1-9speed chains'. Gaat dat wel werken met m'n KMC x10 ketting?
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 21:31
door nutsjesmoar
Die kettingspanner is prima, verkorte bladboutjes zijn universeel, gussett zijn goede kransjes. Lijkt me wel te passen met die ketting, anders even bij de fietsenmaker een passende kopen.
39-16 lijkt me trouwens heel erg licht. ratio van 2.44. Ik weet niet wat je dagelijkse afstand is, maar het is erg ligt. Met een 15 zit je op 2.6 wat al beter vol is te houden en met een 14 op 2.79, wat goed is vol te houden. Dus ik zou voor een kleiner tandwiel gaan.
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 09 apr 2012 23:02
door scepticus
bluebird schreef:woon-werk verkeer (ong. 18 km enkele reis).
Klinkt als een prima inzetgebied voor een singlespeed.
- ik wil vooraan de 39 als enige blad houden, kan dat? (als ik korte bladboutjes aanschaf)
Geen probleem, op oude Campa crankstellen kun je gewoon universele bladboutjes gebruiken. Alleen de recente karton cranks hebben proprietary torx bladboutjes van € 60 per set.
achteraan zit ik naar zo'n gusset conversion kit te kijken
Let ff op, ook de diameter van de spacers is bij Campa anders dan bij Shimano.
Gusset levert wel SS kransjes met Campa spline.
(39x18 lijkt me iets te licht)
Maak daar maar véél te licht van
15 of 16 van een oude campa cassette?
Niet doen, schakelkransjes op een SS is geen goed plan ivm aflopende kettingen.
- als ik mijn racestuur om zou draaien en afzaag naar 'ossekop'model, kan ik dan nog m'n huidige shifters gebruiken?
Niet doen. Van Cane Creek en Tektro heb je mooie remgrepen die sprekend lijken op Campa ergopowers.
nutsjesmoar schreef:
39-16 lijkt me trouwens heel erg licht. ratio van 2.44. I
Zal wel meevallen. Met 39/16 rijd je bij 90 rpm 28,4 km/u, voor rustig forensen lijkt mij dat best ok.
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 10 apr 2012 13:27
door nutsjesmoar
Die van tektro zijn een eurootje of 20. 39-16 is echt te licht hoor! Heb zelf met 42-16 gefietst en vond dat al veel te licht. En ik heb jonge beentjes ;d
Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 10 apr 2012 13:50
door scepticus
Ik rijdt met 47/19 op mijn fixie en dat vind ik prima

Re: singlespeed uitproberen?
Geplaatst: 10 apr 2012 13:54
door eelcoz
nutsjesmoar schreef:Die van tektro zijn een eurootje of 20. 39-16 is echt te licht hoor! Heb zelf met 42-16 gefietst en vond dat al veel te licht. En ik heb jonge beentjes ;d
Het is toch gewoon een kwestie van rekenen. Hoe hard en met wat voor cadans denk je ongeveer te gaan fietsen? Stel 30 km/h en een cadans van 90 --> 42/16. Stel 27.5 km/h en een cadans van 90 --> 39/16, etc.