Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

raad fitness fiets

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 01 apr 2012 22:23

Beste,

ik ben op zoek naar een goede fitness fiets (een race fiets met recht stuur). Ik ben aan het twijfelen tussen de 2 volgende.
Ze zijn allebei ongeveer even duur (+-1000 euro). Kan er iemand met kennis mij raad geven welke te kiezen aub? Alvast heel, heel erg bedankt. Ik ben 1.83 groot, 65 kg, binnenbeenlengte 85

Ridley tempo 1010a:

Frame Tempo Men 1010a
Gewicht Frame 1650
Gewicht Fiets 8.9 kg
Vork 4ZA Protector
Brake + Shifters Levers Shimano Tiagra
Remmen Shimano Tiagra
Voorderailleur Shimano Tiagra
Achterderailleur Shimano Tiagra
Cassette Shimano Tiagra 9s 12/25
Ketting KMC X9SL
Cranckset Truvativ Elita 30/39/50
Wielset 4ZA Stratos
Banden Vredestein Fortezza
Zadel 4ZA Stratos
Stuur 4ZA Stratos
Stuurpen 4ZA Stratos
Stuurgrips 4ZA Cirrus
Zadelpen 4ZA Stratos
Bidonhouder 4ZA Tail

en de

Scott speedster s20 FB

Gewicht 9,12 kg
Versnellingen 20
Framemateriaal aluminium SL 6061 DB Hydro FB
Remsysteem Handrem
Velgen Alex Race Aero 28
Banden Continental Ultra Sport
Voorvork Speedster Flatbar C.
Stuurpen Scott Road Pilot Pro
Zadelpen carbon/alloy
Marketing kleur(en) wit/rood/zwart
Materiaal Aluminium
Crankstel Shimano FC-553
Derailleur Achter Shimano Ultegra
Derailleur Voor Shimano 773-0
Shifters Shimano SL-R770
Remmen Scott Pro L SCBR-538 A
Naven Scott Team
Balhoofdstel geïntegreerd
Stuur Scott Pilot Hot Rod Flat
Zadel Scott Road Team
Vervangbare derailleurpat (j/n) Ja
Pedalen Nee
Bijzonderheden Flatbar/fender compatible

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 apr 2012 23:24

voorkeur Scott, is 10v. 9v is al minder keus in kwaliteitsonderdelen en ik heb het niet op Vredestein banden. afmontage scott is beter behalve noname shimano voorderailleur.

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 02 apr 2012 23:08

Een ander vraagje. Ik ben 1.83m met een binnenbeenlengte van 85cm.
De fabrikant raadt voor iemand tussen 1.75m en 1.85m maat L aan, met een standover height van 79.1cm. Ik heb een binnenbeenlengte van 85cm. Zou maat XL met een standoverheight van 81.1cm niet meer geschikt zijn?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 apr 2012 04:19

Je binnenbeenlengte is aan de korte kant. (ik, 1.73m en bbl van 83cm) Je bovenlijf is dus aan de lange kant. De meest cruciale maat van een fiets is de horizontaal gemeten bovenbuis. Bovendien is belangrijk of je plat wil liggen of iets hoger wil/kan zitten. Dan is het van belang dat je de vorkbuis niet af laat zagen en dat je begint met bijv. 4 cm spacers onder de stuurpen. Inkorten van de vorkbuis kan altijd nog. Langer maken gaat niet. Het is een gegeven dat de meeste fietsen (in Nederland) te groot worden gekocht.
De standoverheight heeft geen betekenis voor het bepalen of je goed op de fiets zit. Die maat is van belang voor kleine mensen, dat ze ruim over de buis kunnen staan en bij een noodstop niet op de buis terecht komen met hun kwetsbare delen. 1. laat je opmeten en 2. ga een paar kilometer fietsen op die fietsen.

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 03 apr 2012 12:19

Heel, heel erg bedankt voor het advies! Ik dacht dat de maat bepaald werd met de standover height, maar ik was dus blijkbaar mis.

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 29 apr 2012 22:35

Ik heb uitelndelijk 2 ridley 1010a tempo gekocht. Eentje voor mij en eentje voor mijn vrouw.
Beiden rijden bijzonder goed. Enkel het gewicht klopt niet met wat in de productfiche aangegeven staat. Ik had ridley gevraagd met welke maat die 8.9kg overeenkwam. Ik kreeg als antwoord dat dit voor een medium (maat 54) was. Ik heb een large gekocht (maat 57) en deze weegt 9.6kg. 700 gram extra is redelijk veel maar ik kon nog aannemen dat dit was omdat ik 1 maat groter heb dan die M.
Die van mijn vrouw is echter 2 maten kleiner (XS, maat 48) en hier verwacht men dan logischerwijze net het omgekeerde en dus 2x700 gram lichter dan de opgegeven 8.9kg. Echter haar fiets weegt ook 9.6kg en is dus 700 gram zwaarder dan wat aangegeven is voor een fiets die 2 maten groter is !! Dit is dan onaanvaardbaar van ridley, des te meer ze me beloofd hadden de lichtste te leveren. Ik vermoed dat de gewichten van ridley niet kloppen en lichter aangegeven worden puur als strategisch verkoopstechniek. Hierdoor voelt de klant zich natuurlijk achteraf bedrogen en heeft mijn vrouw een fiets die zwaarder is dan haar vorige.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 29 apr 2012 23:02

Waarschijnlijk zit het extra gewicht in de pedalen, bidonhouders, fietsbel en andere accessoires.

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 30 apr 2012 12:39

Dat zou ik begrepen hebben, maar de fiets werd geleverd zonder pedalen, fietsbel en andere accessoires en zo heb ik hem gewogen. Na het aanbrengen van de accessoires kom ik nog 1 kg zwaarder uit...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 apr 2012 17:46

als het over geld ging, heette dit oplichting!
De gewichtverschillen per grootte maat zijn hooguit 100-200gr: langere framebuizen, langere binnen en -buitenkabels, langere stuurpen. Cranklengte zou kleiner moeten zijn, maar dat is een uitzondering. De ketting is even lang, dus niet relevant.
Voor een XS maat is 9,6 kg inderdaad aan de zeer zware kant. Heb vooral veel fietsplezier!

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 30 apr 2012 18:59

Inderdaad, vind het verschil ook redelijk tegenvallen. Ik had dit niet verwacht van ridley en vind het ook wat oplichting. Het gewicht is toch redelijk belangrijk en die 8.9kg op hun productfiche voor maat M vond ik doorslaggevend. Maar nu dat ik de XS heb gewogen en 9.6 kg uitkom zonder accessoires, voel ik me deels bedrogen en twijfel ik of ik in de toekomst nog ridley zou kopen.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 01 mei 2012 14:10

Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, die 700g verschil merk je waarschijnlijk niet bij het fietsen. Wat veel meer effect heeft is goede banden met weinig rolweerstand die op de juiste druk zijn opgepompt. Het gaat hier om je fietsplezier en niet om een topprestatie neer te zetten neem ik aan?

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 17 mei 2012 12:07

De prestaties wou ik eigenlijk wel redelijk hoog brengen. En het verschil is hoger van 700 gram, daar de XS minder zou moeten wegen dan een M aan 8.9kg. Hij zou dus ongeveer 1 kg minder moeten wegen dan die eigenlijk is. We trachten altijd zo licht mogelijk te fietsen (lichtere binnen- en buitenbanden, pedalen, schoenen, toolkits,...) maar als de fiets natuurlijk 1 kg zwaarder weegt dan voorzien, dan is dit natuurlijk voor niks geweest. Daarbij is de keuze van een fiets niet altijd gemakkelijk en wikken we de voor- en nadelen altijd af. Ik heb uiteindelijk de ridley genomen ipv de scott omdat hij net lichter was, maar waarschijnlijk heb ik nu net het omgekeerde bereikt. Het is dus maar logisch dat ik een fiets verwacht te krijgen die conform is aan hetgene ik besteld en betaald heb. Het gaat tenslotte om een bedrag van 2200 euro. Des te meer ik hen op voorhand duidelijk heb gemaakt dat ik één van de lichtste fietsen wou geleverd krijgen. Dit was goed genoteerd. Ik denk echter dat er geen enkele tempo 1010a in medium aan het angegeven gewicht van 8.9kg bestaat, maar dat dit laag gewicht er enkel staat uit puur comercieel eigenbelang. Eenmaal verkocht is dit een goede zaak voor ridley en brute pech voor de klant. Tot voor de aankoop van de 2 fietsen kreeg ik heel snel antwoord van ridley. Ik heb hen na aankoop opnieuw bericht over mijn ontevredenheid. Een leesbevestiging kwam goed aan, maar we zijn nu 3 weken later en geen enkele reactie. Heel duidelijk niet professioneel en wellicht weten ze heel goed hoe de vork in de steel zit en laten ze de klant gewoon stikken.

Plaats reactie