Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Blacksmith Acciaio een 'Dark Horse'?

Jacopo
Forum-lid

Jacopo 20 mar 2012 16:01

Tijdens mijn zoektocht naar een andere racefiets stuitte ik op het Nederlandse Blacksmith uit Apeldoorn. Ik ben erg gecharmeerd van de RVS Acciaio die dit bedrijf op maat bouwt. Is er iemand die ervaring heeft met Blacksmith? Wat voor bedrijf is het, hoe zit het met de kennis en kunde en is er iemand die in het bezit is van de Acciaio die mij over zijn/haar bevindingen/ervaringen kan vertellen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

marcelb
Forum-lid

marcelb 20 mar 2012 20:34

In de Grinta! nr. 1 van 2012 wordt er aandacht besteed aan dit nieuwe merk.

Groetjes,

Marcel B
Real men wear blûk!!! Marcel

HenH
Forum-lid

HenH 20 mar 2012 22:01

@Jacopo: Ik heb op BikeMotion met één van de heren achter dit merk gesproken, ook vanuit interesse.
Mijn volgende fiets wordt van staal, dat weet ik wel.
Ze gaven mij een goed gevoel en uit het gesprek bleek dat de heren wel verstand van frames hebben.
Ook als je leest wat beide heren al in de fietsen wereld hebben gedaan dan mag je er vanuit gaan dat er meer dan genoeg kennis zit.
Ik heb echter nog niks van hen in het bezit(hoop dat het dit jaar veranderd) daar kan ik je niet bij helpen.
@Marcelb: bedankt voor de tip, zal kijken dat ik die editie kan krijgen.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 21 mar 2012 10:17

Heel veel info van eigenaars van Blacksmith fietsen zal er waarschijnlijk nog niet zijn aangezien Blacksmith nog niet zo heel lang bestaat.
Ik heb ze ook gesproken op Bikemotion, en helaas hadden ze toen een ongelukje gehad met hun RVS frame (waar ik voor kwam kijken) en die was dus niet op de beurs te zien. :(
De indruk die ik kreeg is dat ze heel erg enthousiast zijn en weten waar ze het over hebben. Daarbij is de prijsstelling voor een op maat gemaakt handgebouwd frame zeker niet verkeerd!

Erik_1989
Forum-lid

Erik_1989 21 mar 2012 13:45

Ik heb wat rond gezocht naar Blacksmith en ze hebben op hun frames iets dat ik persoonlijk nooit zou willen. Waar bijna alle racefietsen bij de achterpatten een los te monteren deraileuroor gemonteerd is waar aan de deraileur bevestigt is, is bij de RVS frames van Blacksmith de deraileur direct op het frame gemonteerd.
Een deraileuroor is doorgaans gemaakt om kapot te gaan wanneer de ketting vastloopt of aan je deraileur trek (om wat voor reden dan ook) dit voorkomt dat je de deraileur kapot trekt of erger je frame serrieus beschadigd. Ik zelf ken drie mensen binnen mijn wielerclub waarbij de deraileuroor al ooit kapot gegaan is door boven genoemde. als er iets met je deraileur mis gaat zeker bij het klimmen kan een deraileuroor je veel geld schelen. Ik vind het geen slimme keuze om dit onderdeel te omzijlen en de deraileur direct op het frame te monteren.

Jacopo
Forum-lid

Jacopo 21 mar 2012 17:26

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik ga sowieso even in Apeldoorn langs om eens te kijken wat voor 'lui' het zijn daar bij Blacksmith dan kan ik direct ook vragen welke overwegingen een rol hebben gespeeld bij de keuze voor een 'vast' derailleur oor. Van DMP-Bikes had ik nog niet gehoord, altijd fijn als er meer aanbieders zijn. Voor beiden geld wel dat ze nog maar net op de markt zijn en nog geen echte referenties hebben. De reden dat ik zo gecharmeerd ben van een stalen frame zijn de rij eigenschappen, en de RVS Acciaio ziet er ook nog eens heel fraai uit. Jaren geleden reed ik op een Gazelle Champion Mondial AA frame, waar ik destijds zeer tevreden over was. Dit frame heb ik overigens nog steeds. In de tussenliggende periode heb ik op mijn TREK 5500 OCLV carbon frame gereden. Heel mooi frame maar voor mij persoonlijk is carbon niet mijn favoriet. Ik ga deze fiets overigens te koop zetten op dit forum, maar niet voordat ik besloten heb of en zoja welk stalen ros ik ga terug kopen.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 21 mar 2012 20:40

Blacksmith zijn een paar heren welke al vele jaren zelf fietsen en hun ervaring bij de grootste fietsonderdelenproducent hebben opgedaan. Op een gegeven moment wilde ze zelf iets opstarten.
Wens ze veel succes toe.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

baron062
Forum-lid

baron062 22 mar 2012 12:50

Erik_1989 schreef:Ik heb wat rond gezocht naar Blacksmith en ze hebben op hun frames iets dat ik persoonlijk nooit zou willen. Waar bijna alle racefietsen bij de achterpatten een los te monteren deraileuroor gemonteerd is waar aan de deraileur bevestigt is, is bij de RVS frames van Blacksmith de deraileur direct op het frame gemonteerd.
Een deraileuroor is doorgaans gemaakt om kapot te gaan wanneer de ketting vastloopt of aan je deraileur trek (om wat voor reden dan ook) dit voorkomt dat je de deraileur kapot trekt of erger je frame serrieus beschadigd. Ik zelf ken drie mensen binnen mijn wielerclub waarbij de deraileuroor al ooit kapot gegaan is door boven genoemde. als er iets met je deraileur mis gaat zeker bij het klimmen kan een deraileuroor je veel geld schelen. Ik vind het geen slimme keuze om dit onderdeel te omzijlen en de deraileur direct op het frame te monteren.
In het verleden had bijna geen fiets een verwisselbaar derailleuroog.... toen was alles van staal.
Staal kan je makkelijk meerdere malen richten, en dit is bij alu of carbon niet mogelijk. Onzinnig dus om daar een merk op af te schieten..... Concurrent/relatie van die concurrent misschien? ;)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2012 13:08

baron062 schreef: In het verleden had bijna geen fiets een verwisselbaar derailleuroog.... toen was alles van staal.
Staal kan je makkelijk meerdere malen richten, en dit is bij alu of carbon niet mogelijk. Onzinnig dus om daar een merk op af te schieten.....
Vroeger had je kuilen ipv bulten in de weg en alles was beter ;) . Derriehangers moeten gewoon verwisselbaar zijn. Ik vind het ook erg dom om dit niet te doen. Tuurlijk is er bij staal veel meer mogelijk (ook beter lasbaar), maar ik snap ook niet waarom men daar niet voor kiest.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Erik_1989
Forum-lid

Erik_1989 22 mar 2012 14:39

baron062 schreef:
Erik_1989 schreef:Ik heb wat rond gezocht naar Blacksmith en ze hebben op hun frames iets dat ik persoonlijk nooit zou willen. Waar bijna alle racefietsen bij de achterpatten een los te monteren deraileuroor gemonteerd is waar aan de deraileur bevestigt is, is bij de RVS frames van Blacksmith de deraileur direct op het frame gemonteerd.
In het verleden had bijna geen fiets een verwisselbaar derailleuroog.... toen was alles van staal.
Staal kan je makkelijk meerdere malen richten, en dit is bij alu of carbon niet mogelijk. Onzinnig dus om daar een merk op af te schieten..... Concurrent/relatie van die concurrent misschien? ;)
Nee ik ben nogal lomp uitgevalle en hou er wel van als iets "hufter proof" is. Ik rij ook met cyclocross wielen in mijn racefiets stuurt heerlijk direct en is onverwoestbaar

baron062
Forum-lid

baron062 22 mar 2012 16:30

daniel1975 schreef:
baron062 schreef: In het verleden had bijna geen fiets een verwisselbaar derailleuroog.... toen was alles van staal.
Staal kan je makkelijk meerdere malen richten, en dit is bij alu of carbon niet mogelijk. Onzinnig dus om daar een merk op af te schieten.....
Vroeger had je kuilen ipv bulten in de weg en alles was beter ;) . Derriehangers moeten gewoon verwisselbaar zijn. Ik vind het ook erg dom om dit niet te doen. Tuurlijk is er bij staal veel meer mogelijk (ook beter lasbaar), maar ik snap ook niet waarom men daar niet voor kiest.
Ehh, kosten?

Die stalen padden zijn niet echt 'off-the-shelf', zeker niet op die seriegrootte

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2012 20:44

Je kunt prima een standaard alu padje inkopen en zorgen dat dat past. Ik zie echt het probleem niet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie