Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Shimano nexus 8 speed

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 26 feb 2012 15:54

Volgens nij is dit een onderwerp wat niet echt op dit forum hoort, maar waarover onder de lezers genoeg ervaring is. Het gaat hier over een stadsfiets van batavus, namelijk de Mambo spring met shimano nexus 8 speed. Sinds een half jaar ben ik in bezit van deze fiets, maar vanaf het begin heb ik het gevoel gehad dat er erg veel weerstand werd gecreeerd door de achternaaf.
Dit wordt bevestigd door mijn fietsenmaker, maar tegengesproken door de firma batavus. Ik kan de fiets nu inruilen voor een andere fiets, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Zou ik hem inruilen dan zou het waarschijnlijk richting een shimano nexus 7 speed naaf gaan.

Zijn er onder de lezers van dit forum mensen die ervaring met de 7 of de 8 speed hebben, en hun ervaringen daarover kunnen geven. Het zou mij de keus een stuk makkelijker maken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 26 feb 2012 19:35

Heb wel eens gehoord dat de 8 speed beter gelagerd is dan de 7 speed.
Als er niets met je naaf mis is ga je er bij inruil op achteruit.

Misschien een ander achtertandwiel monteren, zodat je bij normaalgebruik in de direct drive zit, zodat je achtertandwiel direkt je wiel aandrijft?
.................

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 feb 2012 10:03

klopt, nexus 8 heeft minder weerstand dan nexus 7. tip van opafiets is wel een goeie

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 28 feb 2012 14:43

Ik zou vragen of ze het wiel niet kunnen overspaken naar een Nexus 8 premium naaf.
Deze heeft namelijk naaldlagers in de planeetwielen en loopt daardoor vele malen lichter.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 28 feb 2012 17:19

Een ander tandwiel gaat echt niet helpen tegen de hogere rolweerstand. Om een voorbeeld van de rolweerstand te geven hier hetvolgende. Als ik met normale snelheid fiets , en ik hou mn benen stil dan rolt dee fiets 20, maximaal 25 meter uit. Dan sta ik dus stil. Als ik het achterwiel van de grond til en ik geef er een slinger aan dan draait het wiel 3 a 4 omwentelingen en staat het stil.

Momenteel heb ik contact met de firma Batavus en deze geeft aan dat ik het met de dealer moet afhandelen. De dealer geeft aan me een de fiets te willen inruilen wat me dus al €250,- gaat kosten. Beetje veel afschrijving voor een half jaar, en een beetje weinig service van Batavus.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 28 feb 2012 18:46

nee, zo werkt dat niet;
als jij in een bepaalde versnelling fietst, dan draaien er binnen in je naaf een aantal tandwielen mee.
door nou een ander achtertandwiel te monteren KAN het zo zijn dat al je tandwielen binnen in je naaf stilstaan.
En dat is waar ik op doelde.
ik denk dat in je 4e versnelling binnenin alles stilstaat.
.................

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 28 feb 2012 19:17

En als alles stil staat binnen in heb je een boel weerstand dus? Dan zou dat een soort van fabrieksfout zijn dus.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 feb 2012 22:04

nee, dat is niet wat opa bedoelt. maar het door jou omschreven fenomeen lijkt me sowieso niet goed. want een nexus wiel hoort gewoon langer uit te draaien na een slinger. dat batavus niet thuis geeft is niet zo mooi, maar eigenlijk zou de FM bij shimano terecht moeten kunnen voor een slecht functionerende naaf.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 feb 2012 22:24

opafiets schreef:nee, zo werkt dat niet;
als jij in een bepaalde versnelling fietst, dan draaien er binnen in je naaf een aantal tandwielen mee.
door nou een ander achtertandwiel te monteren KAN het zo zijn dat al je tandwielen binnen in je naaf stilstaan.
En dat is waar ik op doelde.
ik denk dat in je 4e versnelling binnenin alles stilstaat.
De vijfde versnelling is de prise directe bij 8v naaf. De Alfine 501 naaf geeft niet zulke klachten.
zie hier:
Gear Ratio 3 0.748
Gear Ratio 4 0.851
Gear Ratio 5 1.0
Gear Ratio 6 1.223

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 feb 2012 22:54

Overigens: daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de gewone naaflagers, die bij Shimano gebruikelijk nogal strak-te strak staan afgesteld.
Overigens 2: het is de verkoper die je op garantie aanspreekt want die is aansprakelijk, niet de fabrikant of importeur. Dit is bindende wetgeving, waar dealers zich nogal eens vanaf willen maken door naar de fabrikant te verwijzen.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 feb 2012 09:14

Dat klinkt als een fout in de naaf of in de afstelling. Een 8-speed Nexus naaf hoort namelijk absoluut niet na 4 omwentelingen al stil te staan. Is het een naaf met een rollerbrake er in? Dan zou het daar ook nog aan kunnen liggen, namelijk. Anders lijkt me dit een duidelijk gevalletje garantie - hetzij van Batavus, hetzij van je FM.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 29 feb 2012 09:33

Ik ga straks nog weer even naar de FM toe . Kijken of dit voor garantie in aanmerking komt. Hieronder treffen jullie overigens het antwoord aan wat ik van Batavus kreeg. Ongetwijfeld wordt er hier gehandeld volgens de letter van de wet, maar of dit echt klantvriendelijk is betwijfel ik ten zeerste.


Dank voor uw reactie. Wij kunnen uw teleurstelling begrijpen, maar kunnen u helaas niet verder helpen. Als de door Batavus geleverde fiets materiaal- of constructiefouten vertoont, zijn wij altijd bereid in overleg met de dealer naar oplossingen te zoeken. Dat is in dit geval niet aan de orde, u heeft helaas een fiets gekocht die niet voldoet aan uw verwachtingen/eisen en het is raadzaam dat verder met de dealer te bespreken.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en hopen dat u van uw nog aan te schaffen fiets meer plezier zult hebben.


Mocht de fietsenmaker niet willen repareren onder garantie dan kijk ik naar een andere fiets op marktplaats en zie ik deze wel weer te verkopen. Maar dan ben ik wel meteen Batavus klant af he . Dat snap je wel denk.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie