Inkorten vorkbuis
Ik heb verschillende topics op het forum gelezen en denk dat ik weet hoe ik het moet doen, maar om het zekere voor het onzekere te nemen, eenmaal afgezaagd is er geen weg meer terug natuurlijk, stel ik toch nog deze vraag. De vorkbuis steekt een behoorlijk eind uit boven mijn stuurpen. Heb me er tot nu toe eigenlijk nooit erg aan gestoord, maar aangezien ik nu een nieuw stuur en stuurpen heb aangeschaft is het misschien toch eens tijd om die vorkbuis eens in te korten.
Situatie zoals ie nu is.
Ik wilde 1 spacer van 5 mm. laten zitten boven de stuurpen en de vorkbuis een mm. of twee onder de bovenkant van die spacer afzagen. Volgens mij zou het zo goed moeten zijn, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Situatie zoals ie nu is.
Ik wilde 1 spacer van 5 mm. laten zitten boven de stuurpen en de vorkbuis een mm. of twee onder de bovenkant van die spacer afzagen. Volgens mij zou het zo goed moeten zijn, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Waarom nog een spacer laten staan boven je stuur? Als je stuur nu goed op hoogte staat zou ik de vorkbuis tot een mm onder de bovenkant stuur afsnijden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
3 millimeter korter afzagen dan waar je hem hebben wilt...
zie youtube.... http://www.youtube.com/watch?v=AmS_7EE9qGs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Ff-mdVTBt7E" onclick="window.open(this.href);return false;
Tips van Menzies http://www.youtube.com/playlist?list=93D10BB4A50F044C" onclick="window.open(this.href);return false;
zie youtube.... http://www.youtube.com/watch?v=AmS_7EE9qGs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Ff-mdVTBt7E" onclick="window.open(this.href);return false;
Tips van Menzies http://www.youtube.com/playlist?list=93D10BB4A50F044C" onclick="window.open(this.href);return false;
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Euhh, waarom?scottpch schreef:Wanneer het een carbon vorkbuis betreft, kun je beter nog een spacer van 5 mm bovenop je stuurpen plaatsen.
Wat mij betreft nog altijd de allerbeste: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service" onclick="window.open(this.href);return false;
Zowel op gebied van documentatie als de kwaliteit van hun tools.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Eentje erboven laten is inderdaad wel verstandig, hij kan er dan altijd ook nog onder. Ik heb er zelf ook 5mm boven over en heb die een keer naar onder verplaatst voor een lange vakantietocht zodat ik iets meer comfort had. Dan lijkt 5mm niet veel maar toch maakte het wel verschil vooral omdat ik met een rugzak fietste.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ja, die wil ik ook wel weten. Als je nog een halve cm overlaat omdat je dan ooit nog eens een keer terug kan, dat snap ik. Maar waarom je bij een carbon buis dat we doet en een alu niet, die snap ik niet helemaal. Kun je ons helpen dit te begrijpen, scottpch?ijzerenbriek schreef:Euhh, waarom?scottpch schreef:Wanneer het een carbon vorkbuis betreft, kun je beter nog een spacer van 5 mm bovenop je stuurpen plaatsen.
Wat mij betreft nog altijd de allerbeste: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service" onclick="window.open(this.href);return false;
Zowel op gebied van documentatie als de kwaliteit van hun tools.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Nou om de volgende redenen:ijzerenbriek schreef:Euhh, waarom?scottpch schreef:Wanneer het een carbon vorkbuis betreft, kun je beter nog een spacer van 5 mm bovenop je stuurpen plaatsen.
1. De bovenkant van de carbon vorkbuis wordt minder snel afgekneld/gekraakt bij het vastdraaien van de stuurpen als deze volledig door de stuurpen heen steekt ipv 3 mm onder de rand van de pen uitkomt. Een aluminium buis heeft hier veel minder last van dan carbon. Een beetje afhankelijk van het type stuurpen (puntbelasting of druk goed verdeeld) is dit vooral bij een carbon vorkbuis aan te bevelen. Om het balhoofd dan nog goed te kunnen afstellen heb je toch een spacertje boven de stuurpen nodig.
2. Als je nog eens een stuurpen koopt met een andere klemhoogte heb je nog wat speling om dit te compenseren.
3. Idem bij eventueel een ander soort pedalen met wat dikkere plaatjes. Om dit te compenseren zet je het zadel en dan ook je stuurpen wat hoger.
4. Als je de fiets nog eens wilt verkopen geeft het wat meer mogelijkheden voor een nieuwe eigenaar waardoor deze makkelijker te verkopen is.
Het is natuurlijk allemaal niet strikt noodzakelijk, maar kan wel helpen. Beetje speelruimte is nooit weg. Toch ?
Laatst gewijzigd door jsparie op 15 feb 2012 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Toevoeging aan jsparie:
5. De meeste (?) full-carbonvork fabrikanten schrijven het voor, op grond van de reden vermeld onder 1.
5. De meeste (?) full-carbonvork fabrikanten schrijven het voor, op grond van de reden vermeld onder 1.
Heren bedankt voor alle inbreng. Komende week gaat de zaag erin. Het is geen carbon vorkbuis, dus die ene spacer bovenop zou ik achterwege kunnen laten, maar ben nog niet helemaal zeker of ik dat ga doen. Heb dan totaal geen speling meer. Zal als de fiets helemaal weer fiets klaar is wat foto's plaatsen, hier of in het Trek topic. Nu nog even kijken hoe ik de stermoer er dieper in ga krijgen, heb er geen speciaal gereedschap voor, maar lijkt me dat dat ook zonder duur gereedschap wel te doen moet zijn.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012