Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De toekomst van de fiets

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 02 feb 2012 21:15

Ik zat na te denken over de toekomst van de racefiets. De afgelopen 100 jaar is er globaal aan het design weinig veranderd (frame, wielen, aandrijving), maar in detail ontzettend veel. Het lijkt me leuk om eens hardop na te denken over hoe de racefiets er over pakweg 10 jaar uitziet. Dan over 10 jaar dit draadje weer eens op te pakken en kijken van wat er is uitgekomen. Om maar eens een voorzetje te geven:

- hydraulische remmen is de standaard, in voorvork en achterbrug weggewerkt
- electrisch draadloos schakelen, natuurlijk met een versnellingsnaaf, men weet niet meer beter...
- carbon frame op maat na 3d scan lichaam / in fietshouding
- integratie zadel / zadelpen / frame (geen klemverbindingen meer)

Wie denkt er mee?

Greetz

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 feb 2012 21:20

Ik zou er niet teveel vertrouwen in hebben dat dit topic over 10 jaar nog terug te vinden is. Er zijn dan minsterns 3 forum migraties overheen gegaan en elke keer raakt er iets kwijt. Een soortgelijk topic is vorig ook al eens voorbij gekomen. Ik zou je er graag op wijzen als ik nog kon terugvinden :? :?

Maar ik zal ook nog een bijdrage leveren.

- Er is 1 maat carbon fiets. Met zadelpen en stuurnok wordt alles op maar gemaakt.
- We rijden allemaal op tubes die onderweg wel makkelijk te repareren zijn.
Live fast; die young. mijn blog

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 02 feb 2012 21:35

rob74 schreef:Ik zou er niet teveel vertrouwen in hebben dat dit topic over 10 jaar nog terug te vinden is. Er zijn dan minsterns 3 forum migraties overheen gegaan en elke keer raakt er iets kwijt. Een soortgelijk topic is vorig ook al eens voorbij gekomen. Ik zou je er graag op wijzen als ik nog kon terugvinden :? :?

Maar ik zal ook nog een bijdrage leveren.

- Er is 1 maat carbon fiets. Met zadelpen en stuurnok wordt alles op maar gemaakt.
- We rijden allemaal op tubes die onderweg wel makkelijk te repareren zijn.
Haha, ik dacht ook dat er al zo'n topic was en heb deze gezocht alvorens deze te openen... Kon hem dus ook niet vinden!

simen
Forum-lid

simen 02 feb 2012 22:07

Er komt een revival van metalen onderdelen en frames.
Veel verwacht ik van de zich snel ontwikkelende 3D printtechniek in metaal.
Deze machines zullen op termijn automatisch zonder handwerk complete frames en onderdelen uitprinten.
Frames en andere onderdelen zullen niet uit massief metalen buizen en verbindingen bestaan, maar uit een soort metalen structuurvorm met een dicht metalen 'vel' eromheen om alles zo licht mogelijk te maken en slechts daar materiaal te plaatsen waar het echt nodig is.
Volledig op maat van de berijder door 3 dimensionale parametrische vormgeving.
Keuzevrijheid neemt toe omdat ook het karakter van het frame (stijf tot flexibel)gekozen kan worden.
Een voorzichtig begin is er al.
Zij is ook tegen

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2012 23:45

integratie zadel / zadelpen / frame (geen klemverbindingen meer)
Iedereen die ook al het weightweenies forum een beetje in de gaten houd weet dat dit geen probleem meer is als je zelf goed kan knutselen.
De toekomst van 3D printing voor onderdelen zie ik ook zeer positief in. ;)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 feb 2012 05:42

De ketting is passé, de versnellingen in de naaf worden aangedreven door een tandriem.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 03 feb 2012 08:57

Zoiets... http://www.bikegallery.info/wp-content/ ... x-bike.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikegallery.info/oryx-bicycl ... -bike.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of dit http://killitfixed.files.wordpress.com/ ... =400&h=260" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ansblog.com/2010/05/new-concept- ... -bicycles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door mikethebike op 03 feb 2012 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2012 09:52

3d printen zie ik niet zo snel zo groot worden als dat het gehyped wordt in de media. Hele mooie techniek voor rapid prototyping en om unieke producten te maken. Maar op een fiets kan alles gewoon in massa productie gemaakt worden. Enige wat zin heeft om custom te maken is een zadel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dario
Forum-lid

dario 03 feb 2012 10:06

simen schreef:Frames en andere onderdelen zullen niet uit massief metalen buizen en verbindingen bestaan
Hm, een massief metalen kader lijkt me anders wel wat! ;) (ideaal in de afdalingen)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

simen
Forum-lid

simen 03 feb 2012 21:33

dario schreef:
simen schreef:Frames en andere onderdelen zullen niet uit massief metalen buizen en verbindingen bestaan
Hm, een massief metalen kader lijkt me anders wel wat! ;) (ideaal in de afdalingen)
Niet te verwarren met stafmateriaal.
Daarmee blijft klimmen dus ook gewoon een mogelijkheid.
Sterker nog de gewichtgrens kan eindelijk verder naar beneden door grotere betrouwbaarheid van een uitontwikkeld volautomatisch proces.
Er worden nu framevormen mogelijk die zelfs met carbon niet te realiseren zijn.
Ja, ik geloof erin.
We zijn pas aan het begin van de ontwikkeling en moeten nu even door een hype periode heen.
Daarna zal het proces volwassen zijn.
Maar zo gaat dat meestal met nieuwe veelbelovende technieken.
Zij is ook tegen

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 03 feb 2012 23:10

Alleen is het jammer dat je geen andere frame vormen mag maken van de UCI, en terecht ook!

Ik denk ook niet dat je echt op maat gemaakte frame's gaat krijgen. Die zijn nl niets meer waard, wanneer je deze weer wil verkopen.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 feb 2012 23:27

klimmer schreef:De ketting is passé, de versnellingen in de naaf worden aangedreven door een tandriem.
Zeker niet. Misschien over 50 jaar, maar over 10 jaar hebben we nog steeds kettingen en kransjes.

Wat wel:
- Electronisch schakelen is standaard.
- 12 speed.
- Kabels buitenom bestaan alleen nog in ons geheugen.
- Aluminium is nog slechts voor een beperkte groep freaks.
- Schijfremmen zijn in opkomst, maar vormen nog een bezienswaardigheid.
- Wellicht komt er een nog lichter en stijver materiaal dan carbon, waar we nu nog niet van gehoord hebben.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Plaats reactie