Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

duurtraining of niet?

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 21 jan 2012 22:58

Overal lees je dat je aan het begin van het seizoen het beste veel aan duurtraining kan doen. Aangezien ik gemiddeld al zo'n 3 keer week woon-werk ritten maak (30km enkele reis) vroeg ik me af of dat deze ritten niet al zorgen voor een goede basisconditie? Dit zou dan nml betekenen dat ik mijn ritten in het weekend al veel eerder kan gebruiken om de focus te leggen op andere trainingsvormen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 21 jan 2012 23:18

De ritjes zijn zeker goed, maar wat kort voor duurtrainingen. Die zou je liever twee tot drie uur onafgebroken maken voor het vergroten van de basisconditie.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 21 jan 2012 23:26

Een duurtraining van bv 3 uur (of meer) is heel wat anders dan een uur (of wat meer) naar je werk fietsen. Bij duurtrainingen train je dat je lichaam op een andere manier gaat verbranden. Hier is veel over te vinden op het forum en ook daarbuiten.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 22 jan 2012 09:36

Je zou het mischien andersom kunnen doen. Het weekend voor langere (duur-) training en door de week in het woon werk wat meer variatie aanbrengen (op de terugweg?)

Onderschat trouwens niet de basis die je legt met die 6 x 30 km woon werk. Voor mij is woon werk ook altijd de basis geweest onder de fietsactiviteiten.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 22 jan 2012 10:16

Ik heb idd gemerkt dat alleen al door de woon-werk ritjes mijn conditionele basis redelijk tot goed wordt. Maar het blijft idd natuurlijk steeds maar een uur fietsen.
Meer variatie aanbrengen in de woon-werk ritjes is wel iets wat ik afgelopen jaar heb geprobeerd. Helaas lukt dat niet altijd. De "zin" is er nml niet altijd om na een dag werken bijv. nog even flink te gaan intervallen.

Maar goed... een uur is dus niet voldoende als duurtraining. Hoelang moet deze trainingsvorm dan wel minimaal duren?
Of is dat afhankelijk van je doel? Dus bijv... wil ik straks een rit van ruim 200km willen rijden dan moet ik minimaal duurritten doen van soortgelijke afstand/duur en als het doel slechts 100km is dan volstaat de helft...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5968
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jan 2012 12:40

Duurtraining zit niet alleen in het feit je hartslag in D1 zit. Het heeft ook grotendeels te maken met het feit dat een duurtraining domweg lang duurt. Een duurtraining van 1 uur is dus per definitie geen duurtraining. Het is gewoon veel te kort. Duurtrainingen duren echt minimaal 3 uur; zeker als je tochten wilt gaan doen van 200 km. En hoe langer de uiteindelijk afstand die je ooit wilt kunnen fietsen, des te langer zullen je duurtrainingen moeten zijn. 200 km is al rap zo'n 7 uur fietsen. Een duurtraining van 5 uur is dan een goed idee. Of nog beter: zaterdag 4 uur en zondags nog eens 4 uur.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2012 12:55

De meerwaarde van extra lengte neemt na de 3 uur enorm af, heb ik wel eens ergens gelezen.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 jan 2012 13:04

havana schreef:De meerwaarde van extra lengte neemt na de 3 uur enorm af, heb ik wel eens ergens gelezen.
Vooral t.a.v. fysieke conditie? Wat betreft 'zitvlees', voeding&drinken en voor tussen de oren, zijn die ritten wel sowieso belangrijk naar mijn gevoel.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5968
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jan 2012 13:07

havana schreef:De meerwaarde van extra lengte neemt na de 3 uur enorm af, heb ik wel eens ergens gelezen.
bron??

Het strookt namelijk niet met mijn ervaring. Een ronde van 150 heeft veel efect op mijn conditie. Een rondje van 90 km nauwelijks.
Live fast; die young. mijn blog

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 22 jan 2012 16:18

rob74 schreef:
havana schreef:De meerwaarde van extra lengte neemt na de 3 uur enorm af, heb ik wel eens ergens gelezen.
bron??

Het strookt namelijk niet met mijn ervaring. Een ronde van 150 heeft veel efect op mijn conditie. Een rondje van 90 km nauwelijks.

Hoe "meet" jij dit effect op je conditie?
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2012 16:20

Ik heb 't ooit gelezen in een post van Livio, misschien heeft hij de bron erbij? Ik ben het overigens wel met Litespeed eens verder.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3128
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 22 jan 2012 16:28

Ik denk dat duur trainingen van meer als 3 uur wel zin hebben, als je van plan bent om toer/cyclo ritten te doen van +150km zoals Rob74 ook al aangeeft. Je bent immers zo goed als wat je traint, zeker in deze periode probeer ik 4 uur op de fiets te zitten snelheid is niet belangrijk.

Zou wel niet alleen duur trainingen doen, wordt een beetje saai afwisseling lijkt mij belangrijk.
YFood !!!

Plaats reactie