Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

[update] Supra RC58 vs. de rest

Mbrouwerjr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2012 22:31

Mbrouwerjr 12 jan 2012 22:51

Zoals je in de titel kan lezen zit ik zwaaaaaaaar te twijfelen tussen deze wielen.
Ik vind de Cosmic mooier, maar volgens mij is de Shimano beter van kwaliteit.
Qua prijs zit er ook bijna geen verschil in (Mavic 649,- / Shimano 675,- (bron: Hopmans))

Als ik de reviews lees is iedereen heel positief over de de Shimano Dura Ace WH-7900 velg. De RS80 velg van Shimano heeft dezelfde velg alleen een Ultegra naaf. Ik vind ze er alleen niet heel spetterend uitzien.
De Mavic ziet er heel mooi uit. Ik heb zelf de Giant Composite 2 en die Cosmic SL zal er dan ook niet onder misstaan. Mijn schoonvader heeft die velgen en wat mij opvalt is dat je het carbon kan indrukken en de spaken lopen door het carbon naar de velg, wat mij ten koste lijkt te gaan van de stijfheid. De Shimano's kan je dan ook niet indrukken en de spaken zitten op het carbon.

Wie o wie kan mij helpen. Ik heb deze vergelijking verder nergens kunnen vinden en zit me daarom ook aardig kapot te twijfelen.
Als je nog een beter alternatief heb voor die prijsklasse dan mag je het ook laten horen hoor! Ik heb er een Shimano 10speed opzitten.

Help!

Groetjes Merijn


UPDATE 12/2/12
Na lang wikken en wegen neig ik toch steeds meer naar de Supra RC58's ivm de looks.
Ik vind de Mavic SL ook heel mooi, maar ik geloof dat de velgen sterker zijn als de spaken in het carbon vastzitten.

Nu ben ik natuurlijk nog steeds benieuwd of mensen mij op een ander spoor kunnen brengen, want misschien zie ik wel wat belangrijkers over het hoofd.
Verder ben ik als ras echte hollander natuurlijk altijd opzoek naar de laagste prijs. Tot nu toe is Mantel-bikeparts de goedkoopste (649,-) die ik kan vinden. Zijn er betere speurders dan mij? :geek:

Groetjes Merijn
Laatst gewijzigd door Mbrouwerjr op 12 feb 2012 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 12 jan 2012 23:51

Shimano's zijn her en der 599€. In deze prijsklasse moet je wielen kopen die je mooi vindt. Volgens mij zijn de Shimano's niet beter hoor. De constructie is inderdaad anders, bij de Shimano's zitten de spaken vast aan de carbon velg, bij de Mavics lopen ze door de velg heen naar een lage alumnium velg. Dit betekent niet dat de Shimano's stijver zijn. Je kunt ook eens kijken naar de Fulcrum Red Wind of eventueel Campagnolo Bullet (650€). Op de lelijke stickers na zou ik geen reden kunnen bedenken om die niet te prefereren boven de andere.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 jan 2012 00:00

Je kunt de shimanos idd voor Eur 599 kopen o.a bij Salden. Als je ze niet zo flitsend vindt kun je het geld dat je overhoudt kun je dan eventueel gebruiken om via ebay een setje custom colour decals/stickers te kopen om ze weer een beetje te pimpen... . De stijfheid is van beide prima. Maak je niet te druk. Volgens mij kun je geen verkeerde koop doen met een van deze twee.

Mbrouwerjr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2012 22:31

Mbrouwerjr 13 jan 2012 00:51

Bedankt man voor jullie snelle reacties! Ik zal idd ook is kijken naar de Fulcrum Red en Campagnola Bullet (<- maakt het bij de Campa niet uit dat je een Shimano cassette erop wil?)

Mocht je nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom ;)

Groetjes Merijn

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 jan 2012 01:47

jsparie schreef:Je kunt de shimanos idd voor Eur 599 kopen o.a bij Salden. Als je ze niet zo flitsend vindt kun je het geld dat je overhoudt kun je dan eventueel gebruiken om via ebay een setje custom colour decals/stickers te kopen om ze weer een beetje te pimpen... . De stijfheid is van beide prima. Maak je niet te druk. Volgens mij kun je geen verkeerde koop doen met een van deze twee.
Is de prijs niet 699 € bij Salden?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 jan 2012 06:47

Bij campa is het mogelijk om een shimano body te monteren. Ik heb zelf de Cosmic Carbone SLR nu ong. 3 jaar. Rijdt afwisselend met de Mavics en met FulcrumR1 en de Mavics zijn erg stijf. Is wel de uitvoering met de brede carbon spaken. Nog geen slag erin of andere malheur, ik gebruik ze alleen bij droog weer.

Mbrouwerjr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2012 22:31

Mbrouwerjr 13 jan 2012 09:39

Ik heb inderdaad nog nooit een slecht verhaal gehoord over Mavics.
Maar wat ik dan zo raar vind is dat die drie andere carbonnen velgen KEIhard zijn en dat de spaken gewoon op de velg vastzitten i.p.v. in. Dat moet toch invloed hebben op het rijgedrag?

P.s. Ik ga er voornamelijk criteriums mee rijden. Heeft daar iemand nog ervaring mee i.c.m. één van de velgen?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 13 jan 2012 13:21

Dat heeft ook invloed op het rijgedrag. Carbon staat bijvoorbeeld bekend om zijn dempende eigenschappen. Als je de spaken bevestigd in het carbon, dan heb je het voordeel van deze eigenschappen. Bevestig je de spaken door het carbon heen in de aluminium velg, dan heb je het voordeel niet. In het laatste geval fungeert het carbon als afdekking.

Mbrouwerjr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2012 22:31

Mbrouwerjr 13 jan 2012 15:15

Kijk, naar zo'n antwoord was ik op zoek!
Nu dacht ik alle soorten velgen te hebben gezien rond die prijsklasse, maar net kwam ik toch ineens een beauty tegen!

De Supra RC50! Die vind ik echt heeeel kick!
En als ik naar de plaatjes kijk, zijn die net zo stevig gevlochten als de Red Wind & Bullet.
Iemand ervaring mee?

Wat ik er tot nu toe over weet:
- Eigen wielenmerk van het fietsenmerk Sensa
- Dezelfde velgen als die van FFWD en Quasars

Wie kan mij aan meer informatie helpen, want wat ik kan vinden is zeer gering.

Och, wat vind ik ze mooi zeg!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 13 jan 2012 15:38

Is dit misschien iets voor je? De naven staan als zeer goed bekend en de wielen zien er erg mooi uit. Qua prijs vallen ze ook mee: http://www.bikesoul.com/2009/index.php? ... &Itemid=66" onclick="window.open(this.href);return false;

Mbrouwerjr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2012 22:31

Mbrouwerjr 13 jan 2012 19:17

Rey953 schreef:Is dit misschien iets voor je? De naven staan als zeer goed bekend en de wielen zien er erg mooi uit. Qua prijs vallen ze ook mee: http://www.bikesoul.com/2009/index.php? ... &Itemid=66" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het ontwerp best mooi van de Soul-velgen best goed, maar iets te strak. Ook lopen de spaken door de velg, net als de Cosmic Carbone SL.
Ik zou in dit geval nog steeds gaan voor de Supra's gezien de agressiviteit die het uitstraalt en de kleurstelling. (Ik heb namelijk alles zwart/wit, maar mijn remkapjes zijn knalrood).

Sowieso super dat je mee-denkt ;)

Ik ging vanmiddag de Supra is Googlen, zag ik ze op een site (http://www.stappenbeltzwolle.nl/nl/shop ... on-wielset" onclick="window.open(this.href);return false;) staan voor 499 euro. :o ZIJN ZE OP! :cry:

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 13 jan 2012 20:16

Rey953 schreef:Is dit misschien iets voor je? De naven staan als zeer goed bekend en de wielen zien er erg mooi uit. Qua prijs vallen ze ook mee: http://www.bikesoul.com/2009/index.php? ... &Itemid=66" onclick="window.open(this.href);return false;
Hee, die wielen zijn nieuw in hun assortiment. Zien er strak uit. Dat de naven erg goed zijn, kan ik bevestigen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Plaats reactie