Is een comfortabele fiets niet stijf?
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
De afgelopen jaren heb ik veel lange fietstochten gemaakt, tot zo'n 150 km per rit. Niet rustig, meestal op 75 tot 80% van mijn vermogen. Heerlijk! Probleem was echter dat mijn Koga Roadwinner elke oneffenheid in de weg ongefilterd aan me doorgaf. Hierdoor kwam ik elke keer met hand-, kruis- en nekpijn weer thuis. Mijn volgende fiets moest een stuk comfortabeler zijn. Het werd een Wilier Imperiale met Fulcrum 3 wielen en hij is inderdaad een stuk comfortabeler.
Er zijn verschillende Wiliers getest in het Fiets Magazine en doorgaans scoren ze matig op stijfheid. Wil dat zeggen dat ze relatief comfortabel zijn en daarom geschikt voor langere ritten op slecht wegdek? Ergo, is de kans dat je op een fiets met een hoge stijfheid op datzelfde wegdek gesloopt thuiskomt groter?
Er zijn verschillende Wiliers getest in het Fiets Magazine en doorgaans scoren ze matig op stijfheid. Wil dat zeggen dat ze relatief comfortabel zijn en daarom geschikt voor langere ritten op slecht wegdek? Ergo, is de kans dat je op een fiets met een hoge stijfheid op datzelfde wegdek gesloopt thuiskomt groter?
Valt te zien waar de stijfheid zich bevind. Een fiets kan gerust bovenop 'zacht' zijn en toch zijdelings stijf.
Ik rij nu met een Stevens en die is beenhard. Heb eens met een Trek Madone gereden en die is stijver en ook nog eens comfortabeler ... en ook een 750 euro duurder
Ik rij nu met een Stevens en die is beenhard. Heb eens met een Trek Madone gereden en die is stijver en ook nog eens comfortabeler ... en ook een 750 euro duurder

Op het moment dat je een carbon fiets koopt gaat je gevoel erg veranderen.
Carbon fietsen worden door de verschillende fabrikanten als comfort fiets gebouwd maar er zijn ook fietsen die erg stijf zijn in zijn algemeenheid.
Als je heel veel kilometers maakt maar niet competitie rijd zou ik kiezen voor een zogenaamde comfort fiets dat rijd stukken beter.
Grtz; mtbfool
Carbon fietsen worden door de verschillende fabrikanten als comfort fiets gebouwd maar er zijn ook fietsen die erg stijf zijn in zijn algemeenheid.
Als je heel veel kilometers maakt maar niet competitie rijd zou ik kiezen voor een zogenaamde comfort fiets dat rijd stukken beter.
Grtz; mtbfool
Een goede afstelling van uw fiets kan in veel gevallen ook uw klachten verkomen of verminderen !Hans Verstegen schreef:De afgelopen jaren heb ik veel lange fietstochten gemaakt, tot zo'n 150 km per rit. Niet rustig, meestal op 75 tot 80% van mijn vermogen. Heerlijk! Probleem was echter dat mijn Koga Roadwinner elke oneffenheid in de weg ongefilterd aan me doorgaf. Hierdoor kwam ik elke keer met hand-, kruis- en nekpijn weer thuis. Mijn volgende fiets moest een stuk comfortabeler zijn. Het werd een Wilier Imperiale met Fulcrum 3 wielen en hij is inderdaad een stuk comfortabeler.
Er zijn verschillende Wiliers getest in het Fiets Magazine en doorgaans scoren ze matig op stijfheid. Wil dat zeggen dat ze relatief comfortabel zijn en daarom geschikt voor langere ritten op slecht wegdek? Ergo, is de kans dat je op een fiets met een hoge stijfheid op datzelfde wegdek gesloopt thuiskomt groter?
Je kunt kunt elke fiets behoorlijk comfortabel maken. Wanneer je je Koga voorziet van 25mm banden, dik stuurlint met gel erin, goede handschoentjes, een dunne stuur- en zadelpen, lage velgen met niet zoveel spaken, een mindere bandendruk, een goed zadel. Met dat hele pakket kun je je fiets veel comfortabeler maken dan met een minder stijf frame.
En verder heb je gelijk: een knalharde fiets verhoogt je vermoeidheid.
En verder heb je gelijk: een knalharde fiets verhoogt je vermoeidheid.
Stijfheid in fietsen is inderdaad een relatief begrip. Zowel bij stalen als bij carbon fietsen kan de bouwer hier enorm mee spelen. Helaas kijken de meeste constructeurs teveel naar wedstrijdrijders en concentreren zich enorm op bracketstijfheid. Voor de meeste gewone fietsers is die relatief onbelangrijk, een sprint met 60 per uur zal een gewone fietser er toch niet uit kunnen persen. Mijn beste frame is een Bioracer. Destijds heb ik uitgebreid over dit soort zaken overlegd met de mensen van Bioracer waarbij bijv. een dikkere bovenbuis (zijdelingse stijfheid) eruitrolde en een relatief dunne onderbuis. De bracketstijfheid is bij deze fiets erg matig, de zijdelingse stijfheid (belangrijk bij het vervoeren van een beetje bagage) weer een stuk meer. Carbonbouwers kunnen in principe precies hetzelfde, of ze dat doen is een heel ander verhaal. In het verleden, in de tijd van de stalen frames, zou het standaard antwoord aan je zijn om een goede framebouwer te bezoeken en daar een frame naar jouw wensen te laten bouwen. Met carbon is dat veel lastiger en prijziger. Je zou naast je Willier eens kunnen kijken naar de wat oudere frames op bijv. Marktplaats. Met name de oudere stalen Koga's (die werden altijd al wat langer gebouwd). Zo'n frame/fiets zou je dan kunnen opbouwen voor de langere afstand en het carbon scheurijzer bewaren voor de korte snelle rondjes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Onderschat ook de verschillen in materialen niet.
Aluminium zoals in je Koga kan veel minder goed schokken opvangen, Carbon kan als materiaal zelf veel beter schokken opvangen. zonder dat de stijfheid daarbij ingeleverd wordt
Stijfheid kun je bij carbon krijgen zoals je wilt door extra carbon matten op de plekken te leggen waar dat voor stijfheid nodig is.
Aluminium zoals in je Koga kan veel minder goed schokken opvangen, Carbon kan als materiaal zelf veel beter schokken opvangen. zonder dat de stijfheid daarbij ingeleverd wordt
Stijfheid kun je bij carbon krijgen zoals je wilt door extra carbon matten op de plekken te leggen waar dat voor stijfheid nodig is.
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Een hogere bracketstijfheid is niet de reden van het "probleem" van de TS, een hogere bracketstijfheid geeft enkel beter de aandrijfkrachten door. Met andere woorden elke trap die je zelf doet omzetten zodat er zo min mogelijk verlies is.
Mijn Specialized mountainbike is de op een na stijfste fiets ooit gemeten (M2 uit '92, 149nM) maar is vreselijk comfortabel. Daar kan ik de gehele dag op fietsen.
Er zijn meer redenen om aan te geven waarom de ene fiets comfortabeler zou kunnen zijn dan de ander. Maar persoonlijk kan het zo zijn dat Hans dat niet vindt, en persoonlijk is en blijft dit.
Niet elke titanium fiets is comfortabeler, niet elke carbon is knalhard en niet elke stalen fiets is beter/comfortabeler. Hangt per bouwer af welke eisen zij daar aan stelden, en vervolgens deze bouwden.
Elke goede framebouwer (Duell, Balk, Vittorio, Rih, Braun, Pegoretti) kan een "slappe fiets" bouwen, maar welke eisen stel je eraan en wat heb je ervoor over (kostenplaatje)?
- Misschien zijn de lange tochten net iets teveel geweest. Is ook de vraag gelijk hoe je algemene conditie is? Met name van je rug/buik en nekspieren?
Is misschien beter om de tochten in te korten, elke dag 30-40 km. laat je lichaam wennen aan de afstanden/regelmatigheid en is beter dan 1x per week 150 km. aaneen te rijden
- Je hebt 4 contactpunten op en met je fiets. Pedalen, zadel, stuur en banden. Daar kun je ook in zoeken, gemakkelijk is het om bredere banden te kiezen.
Zoals eerder genoemd is 25mm comfortabel genoeg (zeker met latex binnenbanden) en goede wielen. Zadelkeuze is erg persoonlijk maar wel belangrijk. Een titanium zadelpen geeft ook iets meer comfort (geen harde klappen zoals met een carbon exemplaar).
Maar ook een stuur geeft vibraties door. Een ergonomische en carbon exemplaar is soms harder als een Forma SL stuur. En ook hier is een goede afstelling van stuur en zadelhoogte (horizontaal) een vereiste.
- Een verkeerde afstelling van je voeten op je pedalen kan ook comfort ontnemen, met klachten in knieën en rug als gevolg. Neem als je niet precies de juiste stand weet een schoenplaatje met wat speling. En goede fietsschoenen idem, geen hard carbonnen onderzolen, maar gewoon kunststof is voldoende (met de juiste binnenzool bv. Specialized BG).
Iedereen wordt moe van vibraties op een fiets, dit is ondertussen getest (ook door Fiets zelf).
Ben wel benieuwd welke GranWinner het was? En waarom die Fulcrum 3, je zou ook kunnen kiezen voor handgebouwde wielen!
Mijn Specialized mountainbike is de op een na stijfste fiets ooit gemeten (M2 uit '92, 149nM) maar is vreselijk comfortabel. Daar kan ik de gehele dag op fietsen.
Er zijn meer redenen om aan te geven waarom de ene fiets comfortabeler zou kunnen zijn dan de ander. Maar persoonlijk kan het zo zijn dat Hans dat niet vindt, en persoonlijk is en blijft dit.
Niet elke titanium fiets is comfortabeler, niet elke carbon is knalhard en niet elke stalen fiets is beter/comfortabeler. Hangt per bouwer af welke eisen zij daar aan stelden, en vervolgens deze bouwden.
Elke goede framebouwer (Duell, Balk, Vittorio, Rih, Braun, Pegoretti) kan een "slappe fiets" bouwen, maar welke eisen stel je eraan en wat heb je ervoor over (kostenplaatje)?
- Misschien zijn de lange tochten net iets teveel geweest. Is ook de vraag gelijk hoe je algemene conditie is? Met name van je rug/buik en nekspieren?
Is misschien beter om de tochten in te korten, elke dag 30-40 km. laat je lichaam wennen aan de afstanden/regelmatigheid en is beter dan 1x per week 150 km. aaneen te rijden
- Je hebt 4 contactpunten op en met je fiets. Pedalen, zadel, stuur en banden. Daar kun je ook in zoeken, gemakkelijk is het om bredere banden te kiezen.
Zoals eerder genoemd is 25mm comfortabel genoeg (zeker met latex binnenbanden) en goede wielen. Zadelkeuze is erg persoonlijk maar wel belangrijk. Een titanium zadelpen geeft ook iets meer comfort (geen harde klappen zoals met een carbon exemplaar).
Maar ook een stuur geeft vibraties door. Een ergonomische en carbon exemplaar is soms harder als een Forma SL stuur. En ook hier is een goede afstelling van stuur en zadelhoogte (horizontaal) een vereiste.
- Een verkeerde afstelling van je voeten op je pedalen kan ook comfort ontnemen, met klachten in knieën en rug als gevolg. Neem als je niet precies de juiste stand weet een schoenplaatje met wat speling. En goede fietsschoenen idem, geen hard carbonnen onderzolen, maar gewoon kunststof is voldoende (met de juiste binnenzool bv. Specialized BG).
Iedereen wordt moe van vibraties op een fiets, dit is ondertussen getest (ook door Fiets zelf).
Ben wel benieuwd welke GranWinner het was? En waarom die Fulcrum 3, je zou ook kunnen kiezen voor handgebouwde wielen!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
De goedkoopste optie: 1 bar minder in de banden en switchen naar 25 mm. Een wereld van verschil.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Mijn voorkeur gaat nadrukkelijk uit naar een goed stalen frame. Comfortabel, maar toch strak. Ik kan het vergelijken, want ik rij ook nog regelmatig op full carbon en alu.
Dan heeft men vaak een mening over het gewicht. Los of dat iets uitmaskt....mijn nieuwste stalen fiets (2jr oud) weegt standaard zonder gewichtstuning 7800 gram. Dat is 300 gram zwaarder dan mijn carbon fiets.
Dan heeft men vaak een mening over het gewicht. Los of dat iets uitmaskt....mijn nieuwste stalen fiets (2jr oud) weegt standaard zonder gewichtstuning 7800 gram. Dat is 300 gram zwaarder dan mijn carbon fiets.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je bent appels met peren aan 't vergelijken. Je carbon fiets is gewoon zwaarder afgemonteerd. Als een carbon frame 1300 gram weegt is 't erg zwaar, frames die minder dan 1 kg wegen zijn geen bijzonderheid meer. 1600 gram voor een stalen frame is erg licht. Je levert op z'n minst een halve kg in met een stalen frame, meestal meer.stillekracht schreef:Mijn voorkeur gaat nadrukkelijk uit naar een goed stalen frame. Comfortabel, maar toch strak. Ik kan het vergelijken, want ik rij ook nog regelmatig op full carbon en alu.
Dan heeft men vaak een mening over het gewicht. Los of dat iets uitmaskt....mijn nieuwste stalen fiets (2jr oud) weegt standaard zonder gewichtstuning 7800 gram. Dat is 300 gram zwaarder dan mijn carbon fiets.
Gewoon 25 of zelfs 28 mm banden monteren en de druk laten zakken. Ik kan met een 28 mm band de druk laten zakken tot onder de 4 bar voor 't voorwiel, dat is een wereld van verschil met een 23 mm band die ik toch wel boven de 6 bar moet houden.